[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jednakże A.Pocztowski definiuje szkolenie jako szereg systematycznych i celowych dziaÅ‚aÅ„ orga­nizacji, skierowanych zarówno na pogÅ‚Ä™bianie, poszerzanie okreÅ›lonych elementów potencjaÅ‚u pracy, jak i na wyposażanie go w nowe elementy, sÅ‚użące speÅ‚nianiu aktualnych i przyszÅ‚ych potrzeb firmy.Podobnie ujmuje to zagadnienie M.Kostera.Mianem szkolenia okreÅ›la ona uzupeÅ‚nianie przez pracowników wiedzy niezbÄ™dnej do pra­widÅ‚owego wykonywania zadaÅ„ na aktualnym stanowisku pracy oraz stwa­rzanie możliwoÅ›ci dodatkowego rozwijania wiedzy, umiejÄ™tnoÅ›ci i kom­petencji pod kÄ…tem awansu, przesuniÄ™cia lub zmiany organizacyjnej.Znaczenie obecnych i przyszÅ‚ych zadaÅ„ podkreÅ›lili również w swej definicji szkolenia A.SzaÅ‚kowski, A.Kurdziel-Piechnik i A.MiÅ›.UwzglÄ™dniajÄ…c koncepcjÄ™ edukacji ustawicznej i odpowiedzialność jednostki za jej rozwój, możemy także traktować szko­lenie jako proces rozwijania ogólnych kwalifikacji zawodowych, uzyska­nych w trakcie ksztaÅ‚cenia siÄ™ w formach szkolnych i dotychczasowej prak­tyki i dostosowywania ich do zmieniajÄ…cych siÄ™ wymagaÅ„ stanowisk pra­cy.Duże znaczenie w definiowaniu szkolenia ma uwzglÄ™dnianie perspek­tywy indywidualnej i organizacyjnej.JeÅ›li bowiem szkolenie jest proce­sem podnoszenia umiejÄ™tnoÅ›ci pracownika, to z punktu widzenia organi­zacji przygotowuje go ono do peÅ‚nienia aktualnych i przyszÅ‚ych ról.Z punktu widzenia pracowników szkolenie poszerza ich horyzonty po­znawcze i sprzyja zaspokajaniu potrzeb samorealizacji.A.SzaÅ‚kowski podobnie postrzega cele indywidualne, ale za cel organizacji uznaje podnoszenie efektywno­Å›ci.Z kolei M.Rybak zwraca uwagÄ™ na to, że z punktu widzenia pracownika szkolenie sÅ‚uży zarówno zdobywaniu nowych, jak i rozwija­niu już posiadanych przez niego kwalifikacji.OdwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do brytyjskiej i amerykaÅ„skiej definicji szkolenia, przy­toczonych przez P.Bramleya, możemy stwierdzić, że w polskiej literaturze przedmiotu dominuje ujÄ™cie zbliżone do amerykaÅ„skiego.Au­torzy amerykaÅ„scy nazywajÄ… szkoleniem „zainicjowane przez organizacjÄ™ procedury, których celem jest wspomaganie uczenia siÄ™ czÅ‚onków, a za­tem zwiÄ™kszanie ich wkÅ‚adu w efektywność organizacji".W podobnym kierunku ewoluuje brytyjskie podejÅ›cie do tego zagadnienia.W Glossary of Training Terms z 1981 roku definiowano szkolenie jako „systematycz­ne ksztaÅ‚towanie postaw, wiedzy, umiejÄ™tnoÅ›ci i zachowaÅ„ niezbÄ™dnych jednostce do wÅ‚aÅ›ciwego wykonywania danego zadania lub pracy", a dziÅ› uwzglÄ™dnia siÄ™ obecne i przyszÅ‚e potrzeby personalnych organizacji (defi­nicja MSC).Tak, wiÄ™c odchodzi siÄ™ od wÄ…skiego ujmowania szkolenia jako instruktażu, a zaczyna siÄ™ je uznawać za pewien proces zorientowa­ny rozwojowo.A.SzaÅ‚kowski zwraca uwagÄ™ na fakt, że nadrzÄ™dnym celem szkolenia jest pogÅ‚Ä™bianie kwalifikacji, chociaż ze wzglÄ™du na wymóg elastycznoÅ›ci wiÄ™kszÄ… wagÄ™ przywiÄ…zuje siÄ™ do ich poszerzania.Może to być punkt wyjÅ›cia do rozróżnienia szkolenia i doskonalenia (rozwoju).W tradycyj­nym ujÄ™ciu rozwój byÅ‚ Å‚Ä…czony z kierownikami i specjalistami, a szkolenie wiÄ…zano raczej z nabywaniem okreÅ›lonej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci przez po­zostaÅ‚ych pracowników.Obecnie termin „szkolenie" jest używany zamien­nie z okreÅ›leniem „rozwój", sÄ… to jednak pro­cesy uzupeÅ‚niajÄ…ce siÄ™ nawzajem.Szkolenie trzeba raczej kojarzyć z po­szerzaniem kompetencji (nabywaniem nowych umiejÄ™tnoÅ›ci), a rozwój - z ich pogÅ‚Ä™bianiem (ugruntowanie i ksztaÅ‚towanie postaw, wzbogaca­nie intelektualne).Nie można jednak dalej utrzymywać sztucznego po­dziaÅ‚u, zgodnie, z którym szkolÄ… siÄ™ jedynie pracownicy fizyczni, a dosko­nalÄ… siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie specjaliÅ›ci i kierownicy.Także ci ostatni muszÄ… siÄ™ szkolić i dziÄ™ki temu nabywać nowe umiejÄ™tnoÅ›ci, konieczne w zmieniajÄ…cym siÄ™ otoczeniu.Zaniedbanie rozwoju tych dwu grup pracowników oznacza niewykorzystanie potencjaÅ‚u, jakim dysponujÄ….Szkolenie ma poszerzyć kwalifikacje pracowników, ugruntować ich wiedzÄ™ i dostarczyć im nowych umiejÄ™tnoÅ›ci, a doskonalenie sÅ‚uży kre­owaniu inicjatywy, innowacyjnoÅ›ci i przedsiÄ™biorczoÅ›ci, poznawaniu kul­tury firmy, identyfikowaniu siÄ™ z niÄ… oraz propagowaniu odpowiedzial­noÅ›ci za czyny wÅ‚asne i innych osób.W tabeli zestawiono podobieÅ„stwa i różnice miÄ™dzy szkoleniem a doskonale­niem.Tabela 1 Szkolenie i doskonalenie - podobieÅ„stwa i różniceSzkolenieDoskonalenieUczestnicywszyscy pracownicywszyscy pracownicyCelnowa wiedza, umiejÄ™tnoÅ›ci,ugruntowanie wiedzy,postawyumiejÄ™tnoÅ›ci i postawOrientacjaraczej na teraźniejszośćraczej na przyszÅ‚ośćForma organizacyjnanajczęściej zorganizowanenajczęściej samodzielne, wspomagane przez organizacjÄ™Czas i miejsceokreÅ›lonedowolneWarunek skutecznoÅ›ciuczenie siÄ™uczenie sięŹródÅ‚o: opracowanie wÅ‚asneNietrudno zauważyć, że zarówno szkolenie, jak i doskonalenie sÄ… oparte na uczeniu siÄ™ wszystkich pracowników.W tym sensie szkolenie może być okreÅ›lane jako pomoc dla pracowników w procesie uczenia siÄ™.Należy, zatem je traktować jako:lplanowe dziaÅ‚anie organizacji, które ma uÅ‚atwić pracownikom naby­wanie wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci zwiÄ…zanych z ich obecnÄ… i przyszÅ‚Ä… pracÄ… zawodowÄ… oraz ksztaÅ‚tować ich postawy,llwspieranie procesu uczenia siÄ™, sÅ‚użącego rozwojowi pracowników i zwiÄ™kszaniu ich osobistej efektywnoÅ›ci,llsystematyczne dziaÅ‚anie dostosowane do bieżących i przyszÅ‚ych po­trzeb organizacji i pracowników.lSposób zdefiniowania szkolenia pracowników bÄ™dzie rzutowaÅ‚ na role i funkcje szkoleÅ„ we współczesnych organizacjach.Funkcje te sÄ… nastÄ™pu­jÄ…ce:lfunkcja adaptacyjna, polegajÄ…ca na dostosowaniu wiedzy i umiejÄ™tno­Å›ci pracownika do wymagaÅ„ stanowiska pracy.Szkolenia peÅ‚niÄ…ce tÄ™ funkcjÄ™ sÄ… przeznaczone dla wszystkich nowo zatrudnionych oraz tych, którzy muszÄ… dostosować siÄ™ do zmian treÅ›ci pracy zachodzÄ…cych pod wpÅ‚ywem postÄ™pu techniczno-organizacyjnego;llfunkcja modernizacyjna, zwiÄ…zana z potrzebÄ… odnawiania kwalifika­cji, które z biegiem czasu stajÄ… siÄ™ przestarzaÅ‚e na skutek postÄ™pu w nauce i technice lub wymagajÄ… przypomnienia na skutek rutyny.Szkolenie peÅ‚niÄ…ce tÄ™ funkcjÄ™ poprawia samopoczucie pracownika, pozwala mu czuć siÄ™ kompetentnym na zajmowanym stanowisku, ale nie zapewnia mu dalszego awansu;llfunkcja innowacyjna, polegajÄ…ca na stwarzaniu warunków kreowania postÄ™pu, sprzyjajÄ…cych wprowadzaniu nowych rozwiÄ…zaÅ„.W szkole­niu peÅ‚niÄ…cym tÄ™ funkcjÄ™ uczestniczÄ… pracownicy, którzy mogÄ… wpÅ‚y­nąć na sposób funkcjonowania organizacji; podejmujÄ… decyzje lub bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci awansować;llfunkcja spoÅ‚eczna, polegajÄ…ca na zacieÅ›nianiu wiÄ™zi miÄ™dzy ludźmi, uczeniu siÄ™ współpracy.Dotyczy to zwÅ‚aszcza rozwijania umiejÄ™tno­Å›ci interpersonalnych, które bÄ™dÄ… wykorzystywane do usprawniania kontaktów wewnÄ™trznych i z klientami.Szkolenia majÄ… także integro­wać pracowników wokół wspólnych celów [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed