[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WpÅ‚ywajÄ… także na ich wyobrażenie o idealnym stylu życia rodziny, zwiÄ…zanym z użyciem reklamowanych kosmetyków, leków, posiadaniem sprzÄ™tu audio - video, samochodu itp.Standardy telewizyjne ksztaÅ‚tujÄ… u dzieci okreÅ›lone wymagania i pragnienia w odniesieniu do przyjaciół, a przede wszystkim wÅ‚asnej rodziny i jej stanu posiadania (Bromboszcz E., 1993).Wyczuwa siÄ™ tu akcentowanie „tego, czego nie mam” - rozbudzone przez reklamÄ™ i grupÄ™ rówieÅ›niczÄ… poczucie braku dominuje nad zadowoleniem „z tego, co już mam” (Kossowski P., 1999).Przytoczone dane dowodzÄ…, jak wielostronnie oddziaÅ‚uje na dzieci reklama telewizyjna, speÅ‚niajÄ…c nie tylko swojÄ… podstawowÄ… funkcjÄ™, jakÄ… jest ksztaÅ‚towanie ich konsumpcji.WpÅ‚yw ten czÄ™sto pozbawiony jakiejkolwiek kontroli wychowawczej, ksztaÅ‚tuje Å›wiadomość dzieci dotyczÄ…cy tego, co jest dobre, ważne, wartoÅ›ciowe, cenione i stanowi o spoÅ‚eczno - ekonomicznym ideale życia (Bromboszcz E., 1993).Dziecko nie wie, niestety, że jest to tylko jeden z możliwych systemów wartoÅ›ci; jedna, a nie jedyna z możliwych wersji rzeczywistoÅ›ci i do tego w znacznym stopniu faÅ‚szywie przedstawiana (Kossowski P., 1997).Reklamy stanowiÄ… uproszczone komunikaty kulturowe, Å‚atwe i przyjemne w odbiorze, pokazujÄ…ce luksus, konsumpcjÄ™ jako ważne kierunki ludzkich aspiracji, nie mówiÄ…ce jednak nic o peÅ‚nej mozoÅ‚u, wyrzeczeÅ„ drodze do tego wiodÄ…cej (Kossowski P., 1999).W konkluzji trzeba stwierdzić:- magia reklam telewizyjnych oddziaÅ‚uje na dzieci tak silnie, iż wymuszajÄ… one na rodzicach zakup zabawek, sÅ‚odyczy itp.,- reklamy w rodzinach gorzej sytuowanych stajÄ… siÄ™ źródÅ‚em napięći konfliktów,- dziecko odbiera reklamÄ™ bezkrytycznie,- w przypadku posiadania reklamowanego przedmiotu, dziecko czÄ™sto przekonujÄ™ siÄ™, że wymarzony przedmiot nie jest tak doskonaÅ‚y lub funkcjonalny, a cukierek nie smakuje tak, jak sobie wyobrażaÅ‚o - i zaczyna wÄ…tpić w autentyzm opinii ludzi dorosÅ‚ych.To drastyczne odkrycie i odsÅ‚oniÄ™cie utajonego faÅ‚szu stanowi dla dziecka prawdziwÄ… klÄ™skÄ™ (Wolny I., 1995).2.5.Sposoby przeciwdziaÅ‚ania negatywnym przejawom wpÅ‚ywu reklam u dzieciWypowiedzi dzieci wskazujÄ…, że autorytet osoby dorosÅ‚ej, jeÅ›li tylko rozmawia ona z dzieckiem, wyjasnia coÅ›, z Å‚atwoscia niweluje potencjalne zagrożenie ze strony medialnych autorytetów (Kossowski P, 1992).Pozostaje pytanie, czy wpÅ‚yw, jaki wywiera na dzieci reklama, pozostawić naturalnemu biegowi jego rozwoju, liczÄ…c na wyksztaÅ‚cajacy siÄ™ z wiekiem krytycyzm i dystansowanie siÄ™ od treÅ›ci reklamy, czy też ingerować w sytuacjach niepożądanych.Reakcja wychowawcza powinna zależec, oczywiÅ›cie od oceny stopnia zagrożenia, jakie niesie reklama telewizyjna dla mÅ‚odego widza (Bromboszcz E, 1993).WpÅ‚ywowi reklam telewizyjnych nieÅ‚atwo zapobiec, dlatego wydaje siÄ™ konieczne podjÄ™cie dziaÅ‚aÅ„ wychowawczych w celu zaÅ‚agodzenia ich negatywnych skutków.Omawianie problemu konsumpcji z dziećmi w rodzinie i szkole oraz ukazywanie alternatywnych wartoÅ›ci życiowych mogÅ‚oby przynajmniej w pewnym stopniu zapobiec dążeniu wyÅ‚Ä…cznie do wartoÅ›ci materialnych, przecenianiu ich w zestawieniu z innymi, niezadowoleniu z wÅ‚asnej rodziny.Analizowanie z dziećmi treÅ›ci i formy typowych reklam mogÅ‚oby rozwijać ich krytycyzm i uÅ‚atwic niepoddawanie siÄ™ perswazji zawartej w każdej reklamie telewizyjnej (Bromboszcz E, 1993).BiorÄ…c pod uwagÄ™ omówione wyżej problemy, Rada Programowa TVP SA w oÅ›wiadczeniu z 12 czerwca 1996 roku, dotyczÄ…cym reklam emitowanych w Telewizji Polskiej, dwa punkty (1 i 4) poÅ›wieciÅ‚a sprawie widzów dzieciÄ™cych:1.Jak wykazujÄ… badania, jednym z głównych odbiorców reklam (choć nie zamierzonym) sÄ… dzieci i mÅ‚odzież, należy wiÄ™c unikać w filmach reklamowych treÅ›ci, ktore mogÄ… mieć ujemny wpÅ‚yw na rozwój psychiczny tej grupy odbiorców.4.Telewizja Polska powinna ograniczyć reklamy z udziaÅ‚em dzieci.(Braun - GaÅ‚kowska M, 2000, nr 5).Rodzice i pedagodzy, którym nie jest obojÄ™tny Å›wiat wartoÅ›ci ich dzieci i wychowanków, powinni, by dać Å›wiadectwo swej Å›wiadomoÅ›ci kultury pedagogicznej, konfrontować dziecko z propozycjami alternatywnymi wobec reklamy, demistyfikujÄ…c przy okazji te ostatniÄ….Trzeba bowiem pamietać, że negatywne z wychowawczego punktu widzenia zjawiska zwiÄ…zane z reklama, czy telewizjÄ… w ogóle, moga zaistnieć wtedy, gdy pozwalajÄ… na to niedostatki w funkcjonowaniu rodziny i szkoÅ‚y [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed