[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.DodatkowÄ… korzyÅ›ciÄ… z uczestniczenia w różnego rodzaju pokazach targowych sÄ… przyznawane nagrody i wyróżnienia (np.zÅ‚oty medal dla Starogardzkich ZakÅ‚adów PrzemysÅ‚u Spirytusowego „Polmos” na MiÄ™dzynarodowych targach ­POLAGRA'95.)UdziaÅ‚ w targach krajowych jak i zagranicznych poza ksztaÅ‚towaniem wizerunku firmy pozwala także osiÄ…gnąć korzyÅ›ci handlowe, mierzone iloÅ›ciÄ… i wartoÅ›ciÄ… zawartych transakcji.PrzedsiÄ™biorstwo podczas targów prowadzi dziaÅ‚alność reklamowÄ…, która ze wzglÄ™du na obowiÄ…zujÄ…cÄ… ustawÄ™ o wychowaniu w trzeźwoÅ›ci jest ograniczona.Sprowadza siÄ™ jedynie do rozdawania ulotek reklamowych, ofert handlowych i asortymentowych.Obok promocji i reklamy do dziaÅ‚alnoÅ›ci marketingowej należy zaliczyć sponsoring.PrzedsiÄ™biorstwo sponsoruje różnego typu imprezy sportowe (np.Bieg Kociewie) i kulturowe (np.koncert Jazz Jamboree w Warszawie).UzupeÅ‚nieniem dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych jest tworzenie stoisk patronackich w sklepach prowadzÄ…cych sprzedaż alkoholi.Na stoiskach takich eksponowane i sprzedawane sÄ… głównie starogardzkie wódki.SÅ‚abÄ… strona dziaÅ‚alnoÅ›ci marketingowej jest nie prowadzenie badaÅ„ marketingowych.4.5.Rynek przedsiÄ™biorstwaRynek wyrobów alkoholowych jest bardzo rozlegÅ‚y.Dla każdego przedsiÄ™biorstwa w zależnoÅ›ci od jego wielkoÅ›ci, możliwoÅ›ci produkcyjnych, transportowych, szybkoÅ›ci realizacji zamówieÅ„ oraz innych czynników może siÄ™ on ograniczać do rynku:llokalnego, obejmujÄ…cego swym zasiÄ™giem obszar, na którym znajduje siÄ™ firma;llregionalnego (teren województwa), obsÅ‚ugujÄ…c miÄ™dzy innymi takich odbiorców jak:llsklepy firmowe,lllokalne i regionalne hurtownie oraz detalistów.lPrzedsiÄ™biorstwo może również poprzez sprawne zorganizowanÄ… sieć hurtowni oraz filii objąć swoim zasiÄ™giem rynek krajowy i zagraniczny.Wielkość iloÅ›ciowÄ… i wartoÅ›ciowÄ… poszczególnych rynków dla F.W.G.przedstawia niżej zamieszczona tabela 6.Tabela 6 Rozmiary rynkówRozmiarProduktTerytorialnyIloÅ›ciowy [%]WartoÅ›ciowy[tys.szt.butelek]Wódki czyste1.lokalny2.regionalny3.krajowy4.zagraniczny8770250,015105,24107,61467,00,5868Likiery1.lokalny2.regionalny3.krajowy4.zagraniczny9569170,01387,2281,269,30,041Winiaki1.lokalny2.regionalny3.krajowy4.zagraniczny6031120,001635,7328,5127,20,011ŹródÅ‚o: Opracowanie wÅ‚asne4.5.1.Wielkość popytu na wyroby konfekcjonowaneW oficjalnych statystykach 85podaje siÄ™ informacje, że nastÄ…piÅ‚ spadek spożycia wyrobów spirytusowych w Polsce.Spada też oficjalnie sprzedaż i produkcja tych wyrobów.Produkcja sprzedana wyrobów spirytusowych w okresie styczeÅ„-sierpieÅ„ 1999 r.w 13 przedsiÄ™biorstwach dawnej grupy „POLMOS” ( tylko takie wiarygodne dane za rok 1999 r.sÄ… dostÄ™pne ) - wyniosÅ‚a 41, mln l 100°.Dane te trudno porównać do caÅ‚ej wielkoÅ›ci sprzedanej na rynku do sierpnia 1999 r., ale sugerujÄ… one, że w 1999 r.ogólna wielkość sprzedaży nie przekroczy 80 ml100°.Przyczyny:PodstawowÄ… przyczynÄ… jest wysoki poziom cen spirytusu i wyrobów spirytusowych, w odniesieniu do innych dóbr konsumpcyjnych oraz do dochodów.Ocenia siÄ™, że w krajach oÅ›ciennych wyroby te sÄ… taÅ„sze w granicach 30-50%.W nastÄ™pnej kolejnoÅ›ci można wymienić:lduże znaczenie ma tu z pewnoÅ›ciÄ… przemyt alkoholu,86 szacuje siÄ™, że przemyt alkoholi ksztaÅ‚tuje siÄ™ na poziomie ok.20 - 30% ogólnej sprzedażyllnielegalny rozlew.llnielegalna produkcja ( bimbrownictwo ).llzmiana gustów konsumenta, a co za tym idzie spada sprzedaż, spożycie wódek krajowych, szczególnie kolorowych.Coraz popularniejsze sÄ… piwa i tanie wina krajowe a także alkohole importowane zwÅ‚aszcza whisky i wina.Można wiÄ™c dostrzec wyraźne tendencje zmian w konsumpcji alkoholu.W sprzedaży wyrobów spirytusowych wystÄ™puje widoczna sezonowość sprzedaży.Okresy o zwiÄ™kszonej nawet o 30% sprzedaży to miesiÄ…ce letnie ( lipiec, sierpieÅ„) oraz okresy Å›wiÄ…teczne ( grudzieÅ„, styczeÅ„, kwiecieÅ„ ).lDo chwili obecnej charakterystycznym zjawiskiem byÅ‚y zwiÄ™kszone zakupy dokonywane przez odbiorców hurtowych w miesiÄ…cach poprzedzajÄ…cych podwyżkÄ™ podatku akcyzowego na wyroby spirytusowe.NastÄ™powaÅ‚ wtedy wzrost sprzedaży nawet powyżej 50% Å›rednio miesiÄ™cznej wielkoÅ›ci sprzedaży.Po wzmożonej sprzedaży nastÄ™powaÅ‚ zwykle spadek sprzedaży przez okres 2-3 miesiÄ™cy.Z powodu uwolnienia cen jak i zaostrzajÄ…cej siÄ™ konkurencji zjawisko to nie oddziaÅ‚uje w znacznym stopniu na rynek.W chwili obecnej rynek wyrobów spirytusowych jest rynkiem wypeÅ‚nionym o dużej konkurencji ze strony wszystkich znaczÄ…cych producentów.JednoczeÅ›nie w grupie producentów krystalizuje siÄ™ wyraźna czołówka biorÄ…c pod uwagÄ™ wielkość sprzedaży (w grupie tej znajduje siÄ™ Fabryka Wódek GdaÅ„skich S.A.) oraz grupa producentów o sÅ‚abnÄ…cych zdolnoÅ›ciach do utrzymania siÄ™ na rynku, co bÄ™dzie stanowić zapewne w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci o zwiÄ™kszeniu możliwoÅ›ci zbytu produktów i zajÄ™cia nowych pozycji na rynku.4.5.2.Ocena zmian preferencji klientówStatystyki potwierdzajÄ… opinie o zmianach w strukturze spożycia alkoholi przez przeciÄ™tnego Polaka.PostÄ™pujÄ…ca ekspansja producentów piwa z uwagi na dokapitalizowanie przez zachodnich inwestorów i stosowanie agresywnej polityki marketingowej powoduje, że roczne przyrosty sprzedaży piwa w Polsce siÄ™gajÄ… od kilku do kilkudziesiÄ™ciu procent [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed