[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WedÅ‚ug strategii rozważanej w ramach Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu można obecnie rozróżnić dwie grupy inwestycji infrastrukturalnych z punktu widzenia celu ich przeprowadzenia:linwestycje majÄ…ce na celu doprowadzenie do równomiernego stanu zagospodarowania infrastrukturalnego, aby zapewnić powstanie sieci transportowej Å‚Ä…czÄ…cej kraje peryferyjne z centrum Europy oraz poÅ‚Ä…czenia miÄ™dzy transportem drogowym i kolejowym, transportem lÄ…dowym i morskim czy transportem lÄ…dowym i lotniczym;llinwestycje majÄ…ce na celu polepszenie stanu infrastruktury w miejscach o dużym zagÄ™szczeniu ruchu przez budowÄ™ obwodnic omijajÄ…cych centra aglomeracji oraz rozbudowy autostrad.lTurystyka a rozwój gospodarczy samorzÄ…dówW dobie poszukiwaÅ„ nowych dróg rozwoju gospodarczego samorzÄ…dy lokalne coraz częściej próbujÄ… programować jej funkcjonowanie na swoim terenie, stwarzć jej warunki do rozwoju, a przez to zapewnić możliwość intensywnego rozwoju.Dynamiczny rozwój turystyki i wzrost jej znaczenia w gospodarce wielu gmin, powiatów oraz województw samorzÄ…dowych powodujÄ…, ze staje siÄ™ ona ważnym elementem w coraz wiÄ™kszej liczbie strategii i programów rozwojowych opracowywanych na każdym szczeblu samorzÄ…dów.Turystyka stwarza bowiem wszechstronne możliwoÅ›ci rozwoju, a co najważniejsze - przynosi korzyÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stwom lokalnym:lnowe miejsca pracylldodatkowe dochody lokalnych budżetówllrozwój infrastruktury paraturystycznejllwzrost zainteresowania lokalnymi atrakcjamillnowe przedsiÄ™wzÄ™cia i nowe możliwoÅ›ci inwestowaniallnapÅ‚yw nowych technologiillpoprawa koniuktury w innych dziedzinach gospodarowaniallnowe rynki zbytu dla lokalnych producentówlOpisane korzyÅ›ci, pÅ‚ynÄ…ce w ogóle z aktywizacji turystycznej, mogÄ… stanowić bardzo atrakcyjnÄ… formÄ™ aktywizacji gospodarczej samorzÄ…dów.Ministerstwo Gospodarki opracowaÅ‚o „StrategiÄ™ Rozwoju Turystyki w Polsce na lata 2001 - 2006”.Strategia ta realizowana jest zarówno przez rzÄ…d centralny jak i samorzÄ…dy.ZakÅ‚ada, że w gospodarce turystycznej celem głównym polityki paÅ„stwa w latach 2001-2006 bÄ™dzie poprawa konkurencyjnoÅ›ci polskiej oferty turystycznej, co powinno siÄ™ przyczynić do wzrostu wydatków zagranicznych turystów w Polsce do poziomu 8,6 mld USD w 2006 r.Drugim skutkiem powinien być wzrost popytu na turystykÄ™ krajowÄ… do 122 mln podróży krajowych rocznie.Celami poÅ›rednimi sÄ…:lWzrost dochodów mieszkaÅ„ców z regionów wymagajÄ…cych gÅ‚Ä™bokiej restrukturyzacji gospodarki m.in.przez "przenoszeniu" dochodów z regionów bogatszych do biedniejszych.llZmniejszenie bezrobocia na obszarach: przygranicznych, o dużych walorach turystycznych, dotkniÄ™tych strukturalnym bezrobociem - na tych terenach rola turystyki w tworzeniu nowych miejsc pracy może być dominujÄ…ca.llAktywizacja mieszkaÅ„ców wsi i podnoszenie jakoÅ›ci życia na wsi, szczególnie na terenach pozbawionych dobrych warunków do rozwoju rolnictwa i wokół obszarów chronionych.llZwiÄ™kszenie rentownoÅ›ci uzdrowisk, oÅ›rodków wypoczynkowych należących do zakÅ‚adów pracy.llWzmocnienie roli dziedzictwa kulturowego, Å›rodowiska cywilizacyjnego i przyrodniczego w edukacji, a szczególnie w wychowaniu mÅ‚odzieży.llPoprawa wizerunku Polski i jej mieszkaÅ„ców na arenie miÄ™dzynarodowej oraz rozwój kontaktów z krajami sÄ…siednimi i współpracy z regionami przygranicznymi.lDo realizacji celów wedÅ‚ug Ministerstwa Gospodarki należy zaktywizować lokalne samorzÄ…dy oraz organizacje zajmujÄ…ce siÄ™ rozwojem turystycznym poprzez:lWzrost nakÅ‚adów na inwestycje infrastrukturalne i rozwój produktu turystycznego, zapewniajÄ…cego udziaÅ‚ sektora turystyki w produkcie krajowym brutto na poziomie 6,5% oraz wzrost udziaÅ‚u sektora turystyki w dochodach budżetu paÅ„stwa i budżetach terenowych.Sprzyjać to bÄ™dzie zahamowaniu spadku, a w dalszej perspektywie wzrostowi liczby miejsc w bazie noclegowej o zróżnicowanym standardzie.Poprzez wsparcie procesów prywatyzacji bazy zakÅ‚adowej, sanatoryjnej itp.Oraz wsparcie maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw inwestujÄ…cych w rozwój infrastruktury turystycznej zmniejszy negatywne skutki likwisacji bazy wypoczynkowej przedsiebiorstw.llPoprawa jakoÅ›ci produktu turystycznego poprzez realizacjÄ™ ustawowych obowiÄ…zków organów administracji wÅ‚aÅ›ciwych w zakresie turystyki oraz wykorzystanie Å›rodków okreÅ›lonych w sektorowych programach rozwoju i komplementarnych dziaÅ‚aniach wÅ‚adz regionalnych.llRozszerzenie ofert regionalnej, zwiÄ™kszenie jej atrakcyjnoÅ›ci poprzez wyeksponowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego, poprawa dostepnoÅ›ci na zagranicznym i krajowym rynku turystycznym, zwiÄ™kszenie aktywnoÅ›ci wojewódzkich, powiatowych i gminnych wÅ‚adz samorzÄ…dowych oraz zwiÄ™kszenie roli regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w ksztaÅ‚towaniu i promocji oferty turystycznej.llZwiÄ™kszenie nakÅ‚adów na promocjÄ™ turystyki, poprawa jej jakoÅ›ci, wsparcie dla tworzenia regionalnych i lokalnych struktur organizacyjnych, realizowanych zadaÅ„ oraz wspólnych dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych na rynkach zachodnich.llZwiÄ™kszenie uczestnictwa w wyjazdach turystycznych sÅ‚abszych ekonomicznie grup spoÅ‚ecznych i mÅ‚odziezy poprzez wspieranie inicjatyw samorzÄ…dów i organizacji pozarzÄ…dowych.lW latach 2001-2006 realizacja przedsiÄ™wzięć zawartych w strategii powinna doprowadzić do:lzwiÄ™kszenia wydatków sektora prywatnego na inwestycje infrastrukturalne i rozwój produktu turystycznego;llzwiÄ™kszenia konkurencyjnoÅ›ci polskiej oferty turystycznej na rynkach miÄ™dzynarodowych i rynku krajowym;llszybszego rozwoju nowoczesnych technologii, badaÅ„ i narzÄ™dzi wspierajÄ…cych zarzÄ…dzanie w turystyce.lPolska Organizacja Turystyczna pozytywnie ocenia podkreÅ›lenie w strategii roli promocji dla rozwoju turystyki w naszym kraju [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed