[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Po pierwsze, każdy czÅ‚onek rodziny ma być zdolny do wyrażenia dokÅ‚adnie,jasno i spójnie tego, co widzi, sÅ‚yszy, czuje oraz myÅ›li o sobie i innych czÅ‚onkach rodziny wich obecnoÅ›ci.Po drugie, każdy powinien odnosić siÄ™ do innych jak do niepowtarzalnychjednostek i dlatego decyzje rodzinne powinny być podejmowane na bazie eksplorowania inegocjowania, a nie siÅ‚y.Po trzecie, różnice indywidualne majÄ… być otwarcie rozpoznane,uznane i użyte w celu rozwoju.Dopiero wtedy gdy czÅ‚onkowie rodziny sÄ… bardziej otwarci,zdolni do bliskiego kontaktu ze sobÄ…, serdeczni, możliwy jest ich dalszy rozwój.Ważnym mechanizmem zmiany wyodrÄ™bnianym w tym nurcie psychoterapeutycznymjest odblokowanie oporu przed doÅ›wiadczaniem.Przedstawiciele tej szkoÅ‚y uznajÄ…, że ludziew istocie swojej sÄ… zdolni do miÅ‚oÅ›ci, twórczoÅ›ci, produktywnoÅ›ci, radoÅ›ci.Wystarczy wiÄ™cusunąć obrony przed peÅ‚nym doÅ›wiadczaniem, aby czÅ‚owiek byÅ‚ zdolny do kontaktowania siÄ™z wÅ‚asnÄ…  zdrowÄ…" naturÄ….Jest wówczas zdolny do peÅ‚nego odczuwania, jest także Å›wiadomywÅ‚asnych odczuć i gotowy do ich spójnego wyrażania.Istotnym zjawiskiem w procesie terapeutycznym prowokujÄ…cym zmiany jest spotkanieegzystencjalne.PoczÄ…tkowo głównie psychoterapeuta jest w stanie jako peÅ‚na osobakontaktować siÄ™ z czÅ‚onkami rodziny, w dalszych etapach terapii także oni potrafiÄ… wejść wtaki kontakt ze sobÄ… nawzajem.Terapeuta nie powinien odgrywać profesjonalnej roli, makontaktować siÄ™ z rodzinÄ… jak autentyczna osoba.StÄ…d też wymagania wobec psychoterapeutytego nurtu sÄ… w gruncie rzeczy bardzo wysokie.3.4.TECHNIKI TERAPEUTYCZNE214 Terapeuta w omawianym podejÅ›ciu jest najbardziej efektywnym  narzÄ™dziem" zmiany.Strategie i techniki psychoterapeutyczne majÄ… znaczenie drugorzÄ™dne.Skrupulatneplanowanie strategii oddziaÅ‚ywania utrudnia wejÅ›cie w dobry kontakt z czÅ‚onkami rodziny.PodkreÅ›la siÄ™ natomiast wiele wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci, którymi powinien dysponowaćterapeuta.Ma on być twórczy, autentyczny, otwarty, zdolny do wczuwania siÄ™ we wszystkichczÅ‚onków rodziny, spontanicznie, w niezafaÅ‚szowany sposób wyrażać swoje uczucia, spójnieporozumiewać siÄ™.Terapeuta może wówczas wejść w gÅ‚Ä™boki, bliski kontakt z czÅ‚onkamirodziny.Może zarówno być wspierajÄ…cy i bezpieczny, jak prowokować dostateczne napiÄ™ciew celu destabilizacji dotychczasowych wzorców kontaktowania siÄ™ w rodzinie.TerapeutadzielÄ…cy siÄ™ wÅ‚asnymi odczuciami, myÅ›lami, fantazjami, bawiÄ…cy siÄ™ z dziećmi staje siÄ™ modelem" autentycznych, żywych kontaktów pomiÄ™dzy czÅ‚onkami rodziny i uruchamiaproces odblokowania obron przed doÅ›wiadczaniem.Znaczne emocjonalne zaangażowanie terapeuty sprzyjać może reakcjomprzeciwprzeniesieniowym.MogÄ… one być destruktywne dla procesu psychoterapii, jeżeli sÄ…ukryte i zupeÅ‚nie nieÅ›wiadome.Dlatego też formuÅ‚owane sÄ… zalecenia minimalizujÄ…ceniebezpieczeÅ„stwa przeciwprzeniesienia.U mÅ‚odych terapeutów może pojawić siÄ™ tendencjado solidaryzowania siÄ™ z dziećmi i odnoszenia siÄ™ do dorosÅ‚ych czÅ‚onków rodziny jak dowÅ‚asnych rodziców.DojrzaÅ‚ość psychoterapeuty, odpowiedni trening, superwizja powinnyuodpornić przed emocjonalnym solidaryzowaniem siÄ™ z jednÄ… osobÄ… czy podgrupÄ….Zaleca siÄ™wyÅ‚Ä…czne spotykanie siÄ™ z caÅ‚Ä… rodzinÄ….Terapeuta jest wówczas zdolny do wczucia siÄ™ wtakim samym stopniu w każdego czÅ‚onka rodziny.Najbardziej skutecznÄ… metodÄ… kontroliprzeciwprzeniesienia jest prowadzenie rodziny wspólnie z koterapeutÄ….Drugi profesjonalistajest w stanie lepiej zaobserwować nieÅ›wiadome przejawy przeciwprzeniesienia.MogÄ… onestać siÄ™ przedmiotem omówienia z koterapeutÄ….Współuczestnictwo koterapeuty na sesjachterapeutycznych chroni także przed nadmiernym wciÄ…gniÄ™ciem w system rodzinny.Techniki terapeutyczne stosowane w pracy z rodzinÄ… majÄ… odpowiadać osobistemustylowi terapeuty.Przebieg sesji, a wiÄ™c także użycie technik, nie jest z góry planowany.Stosowane bywajÄ… techniki Gestalt, psychodramatyczne, techniki grup spotkaniowych.CaÅ‚esesje mogÄ… jednak odbywać siÄ™ bez użycia żadnych specyficznych technik.Poniżej przedstawiony zostanie przykÅ‚ad, przytaczany przez Satir (1983, s.205-206),sposobu, w jaki terapeuta pomaga parze w lepszym wyodrÄ™bnieniu podgrupy małżeÅ„skiej oddzieciÄ™cej. T (terapeuta): «SkierowaliÅ›cie siÄ™ do wÅ‚asnego wnÄ™trza i tak dużo robicie dla dzieci, że me macieczasu dla siebie nawzajem.» (do obojga małżonków).M (matka): «Ja nie sÄ…dzÄ™, abyÅ›my robili dla dzieci wiÄ™cej niż rodzice powinni robić.»T: «Dobrze, powiedzcie mi coÅ›.Co lubicie razem robić?»S (syn): «Niedawno zjadÅ‚em trujÄ…cy bluszcz.»T: «Co to znaczy?»S: «Bardzo niedawno po prostu zjadÅ‚em trujÄ…cy bluszcz.»O (ojciec): «To jedno z niebezpieczeÅ„stw wÄ™drowania i biwakowania»M: «Tak, rzeczywiÅ›cie»S: «To staÅ‚o siÄ™, kiedy ostatnio biwakowaÅ‚em.»M: «0n opuÅ›ciÅ‚ dwa dni w szkole w ostatnim tygodniu.»T: «I ty przez caÅ‚y ten czas biwakowaÅ‚eÅ›?»S: «Mhm.»T: «Co wy we dwoje lubicie robić, kiedy wyjeżdżacie lub macie wolny czas?» (do rodziców).M: «On i ja?»T: «Tak, ty i George »M: «My z reguÅ‚y nie wyjeżdżamy nigdzie razem.»O: «Przypominam sobie, pojechaliÅ›my raz, o.ostatnim razem pojechaliÅ›my na poÅ‚udnie doM: «A, tak, tak do.»O: «PojechaliÅ›my na pogrzeb.»"215 Terapia bazujÄ…ca na doÅ›wiadczaniu w najwiÄ™kszym stopniu, w porównaniu z innymiszkoÅ‚ami, uznaje odrÄ™bność, indywidualność, a także pragnienia i cierpienia pojedynczejosoby.Przy znacznym rozwoju koncepcji systemowych nie po zwala stracić z pola widzeniajednostki uwikÅ‚anej w system rodzinny.4.TERAPIA BEHAWIORALNABehawioralna terapia rodzinna czerpie inspiracje z teorii uczenia, teorii spoÅ‚ecznegouczenia, behawioralnej modyfikacji zachowania.W coraz wiÄ™kszym stopniu uwzglÄ™dniane sÄ…także procesy poznawcze jako czynniki poÅ›redniczÄ…ce miÄ™dzy sytuacjÄ… bodzcowÄ… azachowaniem czÅ‚owieka.Specyficznie inspirujÄ…ca dla terapii małżeÅ„skiej okazaÅ‚a siÄ™ teoriaspoÅ‚ecznej wymiany Thibauta i Kelleya (1959).W koncepcjach behawioralnych zaburzenie lokalizowane jest na poziomie zachowaniajednostek.CzÅ‚owiek traktowany jest jako istota reagujÄ…ca na bodzce o charakterzespoÅ‚ecznym, ale także bÄ™dÄ…ca zródÅ‚em bodzców dla drugiego czÅ‚owieka.W konwencji teoriispoÅ‚ecznego uczenia możliwa jest analiza  wymiany bodzców i reakcji w diadzie.Niemożliwa jest natomiast analiza interakcji pomiÄ™dzy trzema osobami (tak jak wkoncepcjach systemowych) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed