[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zastrzeżenia bÄ™dÄ… również zasadne, gdy zostanie naruszona zasada podmiotowoÅ›ci i ustalenia dotyczyć bÄ™dÄ… innego podmiotu niż kontrolowana jednostka.Jeżeli kontroler uwzglÄ™dni zgÅ‚oszone zastrzeżenia w caÅ‚oÅ›ci, przedstawia on protokół kontroli kierownikowi jednostki kontrolowanej do podpisu.Kierownikowi jednostki nie przysÅ‚uguje już prawo do zgÅ‚aszania dalszych zastrzeżeÅ„.Trzeba jednak pamiÄ™tać, że nawet wtedy przysÅ‚uguje mu prawo odmowy podpisania protokoÅ‚u.W wypadku nie uwzglÄ™dnienia zastrzeżeÅ„ w caÅ‚oÅ›ci lub części, kontroler przekazuje na piÅ›mie swoje stanowisko zgÅ‚aszajÄ…cemu zastrzeżenia (art.55 ust.4 ustawy).Kolejne stadium postÄ™powania odwoÅ‚awczego nastÄ™puje w sytuacji wspomnianego stanowiska kontrolera bez uwzglÄ™dnienia w caÅ‚oÅ›ci lub części zgÅ‚oszonych zastrzeżeÅ„.Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysÅ‚uguje wówczas w terminie 7 dni, liczÄ…c od dnia otrzymania stanowiska kontrolera, prawo wystÄ…pienia na piÅ›mie z umotywowanymi zastrzeżeniami do dyrektora wÅ‚aÅ›ciwej jednostki organizacyjnej NIK, który celem rozpatrzenia sprawy powoÅ‚uje komisjÄ™ odwoÅ‚awczÄ… (art.56 ust 1 ustawy).W skÅ‚ad tej komisji wchodzÄ…:ldyrektor lub wicedyrektor wÅ‚aÅ›ciwej jednostki organizacyjnej NIK jako przewodniczÄ…cyll2 pracowników nadzorujÄ…cych czynnoÅ›ci kontrolne, wyznaczonych przez dyrektora.lKomisja odwoÅ‚awcza stanowi specjalnÄ… instancjÄ™, która rozpatruje i rozstrzyga kwestiÄ™ zasadnoÅ›ci zgÅ‚oszonych zastrzeżeÅ„ do protokoÅ‚u kontroli, a w istocie - spór miÄ™dzy kontrolerem a kierownikiem podmiotu kontrolowanego odnoÅ›nie co do ustaleÅ„ kontroli.To rozwiÄ…zanie ma na celu wzmocnienie obiektywizmu kontroli NIK.W literaturze można zauważyć jednak takie stwierdzenie, że „ możność wniesienia sprawy przed komisjÄ™ odwoÅ‚awczÄ…, aczkolwiek nawiÄ…zuje do zasady kontradyktoryjnoÅ›ci, oznacza nie rozpatrzenie spornych kwestii przed niezawisÅ‚ym organem, lecz wewnÄ™trzne postÄ™powanie weryfikujÄ…ce, co z punktu widzenia gwarancji obiektywizmu kontroli jest instrumentem nieco sÅ‚abszym, acz - jak można sÄ…dzić - wystarczajÄ…cym”.Komisja odwoÅ‚awcza lub jeden z jej czÅ‚onków, wyznaczony przez przewodniczÄ…cego może przyjmować wyjaÅ›nienia od zgÅ‚aszajÄ…cego zastrzeżenia i kontrolera, a gdy uzna to za konieczne, przeprowadzać także inne czynnoÅ›ci dowodowe.Komisja odwoÅ‚awcza podejmuje uchwaÅ‚Ä™ w sprawie zastrzeżeÅ„ w peÅ‚nym skÅ‚adzie wiÄ™kszoÅ›ciÄ… gÅ‚osów i niezwÅ‚ocznie przekazuje jÄ… wraz z uzasadnieniem Prezesowi lub upoważnionemu przez niego wiceprezesowi NIK; po zatwierdzeniu przez Prezesa lub wiceprezesa uchwaÅ‚y komisji odwoÅ‚awczej jest ostateczna (art.56 ust 4 ustawy).W razie odmowy zatwierdzenia uchwaÅ‚y Prezes lub upoważniony wiceprezes NIK powoÅ‚uje dla ostatecznego rozpatrzenia zastrzeżeÅ„, komisjÄ™ rozstrzygajÄ…cÄ… w skÅ‚adzie 3 pracowników nadzorujÄ…cych czynnoÅ›ci kontrolne.UchwaÅ‚a komisji rozstrzygajÄ…cej jest ostateczna; dorÄ™cza siÄ™ jÄ… wraz z uzasadnieniem zgÅ‚aszajÄ…cemu zastrzeżenia.Mimo zgÅ‚oszenia zastrzeżeÅ„ i zakoÅ„czenia postÄ™powania w obu komisjach kierownikowi jednostki kontrolowanej przysÅ‚uguje prawo odmowy podpisania protokoÅ‚u kontroli.Powinien zÅ‚ożyć w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaÅ›nienie tej odmowy.Kontroler czyni o tym wzmiankÄ™ w protokole kontroli.Należy podkreÅ›lić, że odmowa podpisania protokoÅ‚u kontroli przez kierownika jednostki kontrolowanej nie stanowi przeszkody do podpisania protokoÅ‚u przez kontrolera i do realizowani ustaleÅ„ kontroli.ZakoÅ„czenie postÄ™powania kontrolnego nie zamyka jeszcze kontroli prowadzonej przez NajwyższÄ… IzbÄ™ Kontroli.W grÄ™ wchodzi tu bowiem stadium realizacji ustaleÅ„ kontroli, czyli inaczej mówiÄ…c - oddziaÅ‚ywania pokontrolnego.Pierwszym elementem jest narada pokontrolna.Na wniosek kontrolera kierownik jednostki kontrolowanej lub jednostki nadrzÄ™dnej zwoÅ‚uje naradÄ™ pokontrolnÄ… z udziaÅ‚em zainteresowanych pracowników, w celu omówienia stwierdzonych nieprawidÅ‚owoÅ›ci i wniosków jakie wynikajÄ… z ustaleÅ„ kontroli (art.58 ust 1 ustawy).Wydaje siÄ™, że narada pokontrolna nie sprowadza siÄ™ jedynie do roli informacyjnej, lecz może być również pÅ‚aszczyznÄ… wymiany poglÄ…dów co do przyczyn stwierdzonych uchybieÅ„ i sposobów ich wyeliminowania w przyszÅ‚oÅ›ci.Innymi sÅ‚owy narada pokontrolna może stanowić ważny czynnik procesu naprawczego skontrolowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci.NastÄ™pny element stadium oddziaÅ‚ywania pokontrolnego stanowi wystÄ…pienie pokontrolne.Przed sporzÄ…dzeniem przez NIK wystÄ…pienia pokontrolnego kontroler może zwrócić siÄ™ do kierownika jednostki kontrolowanej o zÅ‚ożenie w wyznaczonym terminie dodatkowych wyjaÅ›nieÅ„ na piÅ›mie dotyczÄ…cych przyczyn i okolicznoÅ›ci powstania nieprawidÅ‚owoÅ›ci przedstawionych w protokole kontroli (art.59 ust 1 ustawy).WystÄ…pienie pokontrolne jest zasadniczym Å›rodkiem oddziaÅ‚ywania pokontrolnego NIK.Zawiera ono oceny kontrolowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci, wynikajÄ…ce z ustaleÅ„ opisanych w protokole kontroli, a w razie stwierdzenia nieprawidÅ‚owoÅ›ci - także uwagi i wnioski w sprawie ich usuniÄ™cia (art.60 ust.2 ustawy).Obok tych podstawowych treÅ›ci w wystÄ…pieniu pokontrolnym może być zawarta ocena wskazujÄ…ca na niezasadność zajmowania stanowiska lub peÅ‚nienia funkcji przez osobÄ™ odpowiedzialnÄ… za stwierdzone nieprawidÅ‚owoÅ›ci, ale jedynie w paÅ„stwowych jednostkach organizacyjnych (art.60 ust.3 ustawy) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed