[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lRozkwit kulturalnyllKultura polska miÄ™dzy Wschodem a ZachodemlÅšwietność „zÅ‚otego wieku” przejawia siÄ™ najdobitniej nie tyle w roz­woju gospodarczym, jaki przezywaÅ‚a Polska w XVI w., czy w znaczeniu politycznym, które zyskaÅ‚a sobie w Europie, ile w rozkwicie kulturalnym.Polska staÅ‚a siÄ™ jednym z czoÅ‚owych oÅ›rodków kultury Odrodzenia.Odrodzenie przeżywaÅ‚a Polska jako aktywny czÅ‚onek wielkiej wspól­noty spoÅ‚ecznoÅ›ci europejskiej: nie tylko przyswajajÄ…c sobie zdobycze in­nych, ale i wzbogacajÄ…c je wÅ‚asnymi osiÄ…gniÄ™ciami oraz zabarwiajÄ…c je rodzimym kolorytem.Podobnie jak inne narody, najwiÄ™cej czerpaÅ‚a Pol­ska z Odrodzenia wÅ‚oskiego.Wielu Polaków jeździÅ‚o do WÅ‚och - tam kierowaÅ‚ siÄ™ główny nurt podróży zagranicznych, na wÅ‚oskie uniwersy­tety zapisywaÅ‚a siÄ™ licznie mÅ‚odzież polska - i to nie tylko w celu zdo­bycia, wiedzy, ale i w celu zaznajomienia siÄ™ z caÅ‚ym tamtejszym życiem.Także nad WisÅ‚Ä™ przybywaÅ‚o wielu artystów i myÅ›licieli wÅ‚oskich, współ­dziaÅ‚ajÄ…c z Polakami nad uformowaniem nowych poglÄ…dów (co szczególny wyraz znalazÅ‚o w arianizmie) i nadawaniem nowych ksztaÅ‚tów dzieÅ‚om sztuki.Pisarze szukali źródeÅ‚ natchnienia we wÅ‚oskiej literaturze, mężowie stanu znajdowali wzorce w ówczesnych republikach wÅ‚oskich, zwÅ‚aszcza w Rzeczypospolitej Weneckiej.ZresztÄ… i ustrój Polski budziÅ‚ żywe zain­teresowanie we WÅ‚oszech, a książęta wÅ‚oscy wysuwali swe kandydatury do tronu Rzeczypospolitej.Stosunki z WÅ‚ochami, choć i poprzednio żywe, nie byÅ‚y nigdy dotÄ…d tak masowe.Mimo odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy obu krajami, odmiennoÅ›ci ludzi i oby­czajów, nawiÄ…zaÅ‚a siÄ™ wÅ‚aÅ›nie wtedy mocna nić, która miaÅ‚a odtÄ…d Å‚Ä…czyć oba narody.Przez dwór królewski, zwÅ‚aszcza obu ostatnich Jagiellonów, przez dwory magnatów i szlachty czy patrycjuszy rozpowszechniaÅ‚a siÄ™ moda naÅ›ladowania WÅ‚ochów we wszystkich dziedzinach życia.Ten wpÅ‚yw wÅ‚oski, który utrzymywaÅ‚ siÄ™ i w XVII w., miaÅ‚ swe dodatnie i ujemne strony, na które skarżyli siÄ™ i współczeÅ›ni.Z pozytywnych najważniejsze byÅ‚o porzucenie poÅ›redników, którzy dotÄ…d czÄ™sto oddzielali PolskÄ™ od Å›wiata zachodniego, i zdobycie umiejÄ™tnoÅ›ci czerpania doÅ›wiadczeÅ„ bez­poÅ›rednio ze źródeÅ‚ zasilajÄ…cych rozwój kultury europejskiej.W tych warunkach zmniejszyÅ‚a siÄ™ rola Niemiec i Czech, niegdyÅ› przemożna.Mniej wiÄ™cej w poÅ‚owie XVI w.koÅ„czy siÄ™ wpÅ‚yw literatury czeskiej na polskÄ…, która dotÄ…d byÅ‚a bardzo zależna od czeskiej.OdkÄ…d Czechy znalazÅ‚y siÄ™ pod panowaniem habsburskim, zwiÄ…zki kulturalne z nimi osÅ‚abÅ‚y, by w toku wojny trzydziestoletniej, tak katastrofalnej dla tego kraju, ulec caÅ‚kowitemu niemal przeciÄ™ciu.Kontakty z Niemcami, z ich silnymi oÅ›rodkami humanistycznymi i reformacyjnymi, nie ustajÄ…, tracÄ… jednak swÄ… poprzedniÄ… intensywność.Coraz mniej Polaków wyjeż­dża na studia do Niemiec, podobnie też coraz mniej Niemców studiuje na Akademii Krakowskiej.KoÅ„czy siÄ™ poważniejsza migracja niemiecka do Polski.Pod tym wzglÄ™dem wiek XVI stanowiÅ‚ prawdziwy przeÅ‚om.Pod koniec tego wieku przemiany kulturalne, jakie przeżywaÅ‚a Polska, skierujÄ… ku niej znów oczy Niemców, ale bÄ™dÄ… to przybysze zaciekawieni rozwojem polskiego arianizmu czy też wielbiciele literatury polskiej, która] staÅ‚a siÄ™ w XVII w.jednym ze źródeÅ‚ natchnienia dla niemieckich poetów) zwÅ‚aszcza ze ÅšlÄ…ska.A gdy w toku wojny trzydziestoletniej przybysze i z Niemiec znów pojawili siÄ™ w Rzeczypospolitej, Å›ciÄ…gaÅ‚y ich tolerancja, dobrobyt i spokój, które niejednemu zapewniÅ‚y możliwość twórczej pracy.PozostawaÅ‚a Polska wszakże stale jednym z europejskich Å‚Ä…czników miÄ™dzy Zachodem a Wschodem.ZwiÄ…zana z tym dziaÅ‚alność kulturalna za­równo w XVI, jak i XVII w.jest znana niestety dość jednostronnie.Da­wniej historycy rozpatrywali jÄ… głównie z punktu widzenia tzw.„misji j cywilizacyjnej” Polski na Wschodzie, która miaÅ‚a polegać na przekazy­waniu zdobyczy kultury zachodnioeuropejskiej bÄ…dź to ludnoÅ›ci, która znalazÅ‚a siÄ™ w granicach Rzeczypospolitej, bÄ…dź jej sÄ…siadom wschodnim.Nie negujÄ…c historycznej roli, jakÄ… pod tym wzglÄ™dem speÅ‚niÅ‚a Polska zwÅ‚aszcza w XVI i XVII w., trudno byÅ‚oby akceptować interpretacjÄ™ tego rodzaju procesu jako jednokierunkowego.O tym, że tak nie byÅ‚o, Å›wiad­czy choćby rozwój sztuki polskiej okresu Odrodzenia i szczególnie Baroku, kiedy dokonuje siÄ™ na ziemiach Rzeczypospolitej swoiste stopienie elemen­tów sztuki Zachodu i Wschodu.Wiele mówi także fakt, że dzieÅ‚a polskich geografów czy historyków byÅ‚y jednym z najważniejszych dla Europy Za­chodniej źródeÅ‚ wiedzy o europejskim Wschodzie.Dotychczasowe badania nie wyjaÅ›niajÄ… jednak w sposób pozwalajÄ…cy na uogólnienia ani roli lud­noÅ›ci z ziem wschodnich Rzeczypospolitej w tworzeniu wspólnej dla ca­Å‚ego paÅ„stwa kultury doby Odrodzenia czy Baroku, ani -oddziaÅ‚ywania na PolskÄ™ kultury jej wschodnich sÄ…siadów [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed