[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Drogi Mosze, pozdrawiam.Zaczynam ten list dzisiaj wieczorem, chociaż wiem dobrze, że go dzisiaj nie skoÅ„czÄ™, a to z dwóch powodów: ponieważ jestem bardzo zajÄ™ty i ponieważ moim zamiarem jest napisać list dÅ‚ugi, aby wyczerpujÄ…co odpowiedzieć na Twoje pytania.Z tego powodu bÄ™dÄ™ musiaÅ‚ przepisać pewne ustÄ™py z pism naszych mÄ™drców, niech pamięć o nich bÄ™dzie bÅ‚ogosÅ‚awiona, i je odpowiednio zinterpretować.(11)WÅ›ród narodów nieżydowskich istnieje zwyczaj, zgodnie z którym wojna, podobnie jak gry, czy futbol czy koszykówka, rzÄ…dzi siÄ™ wÅ‚asnymi prawami.Jednakże jak piszÄ… nasi mÄ™drcy, niech pamięć o nich bÄ™dzie bÅ‚ogosÅ‚awiona, [.] dla nas wojna nie jest grÄ…, lecz żywotnÄ… koniecznoÅ›ciÄ…, i tylko wedle tego kryterium możemy tÄ™ wojnÄ™ oceniać.Z jednej strony [.] uczy siÄ™ nas, że jeÅ›li żyd zamorduje goja, uważany jest za mordercÄ™, i chociaż żaden sÄ…d nie ma prawa go skazać, waga tego czynu równa siÄ™ każdemu innemu mordowi.Jednakże te same autorytety w innym miejscu piszÄ…, że Rabbi Szimon zwykÅ‚ mawiać: „Gojów najlepiej zabić, wężom najlepiej rozwalić czaszkÄ™”.Można siÄ™ spierać o to, czy Rabbi Szimon użyÅ‚ wyrażenia „zabić” jedynie przenoÅ›nie i nie należy go traktować dosÅ‚ownie, lecz w sensie „gnÄ™bić” lub innego sÅ‚owa o podobnym znaczeniu.W ten sposób nie popadamy przynajmniej w sprzecznoÅ›ci z ty, co twierdzÄ… wspomniane wczeÅ›niej autorytety.Albo można siÄ™ spierać, że skoro wyrażenie to użyte zostaÅ‚o w sensie dosÅ‚ownym, to jednak byÅ‚a to [jedynie] osobista opinia Rabbiego, kwestionowana przez innych mÄ™drców.Prawdziwe wyjaÅ›nienie znajduje siÄ™ w Tosefot.(12).Dowiadujemy siÄ™ tam [.] co na ten temat ma do powiedzenia Talmud, a mianowicie, że gojowi, który wpadÅ‚ do studni, nie powinno siÄ™ pomagać wydostać, lecz również nie powinno siÄ™ go spychać do studni, żeby zginÄ…Å‚; innymi sÅ‚owy: goja nie należy ratować, ale też i nie należy go z premedytacjÄ… zabijać.W Tosefot jest napisane: „JeÅ›li stwierdzenie >>gojów najlepiej zabić<< czyniÅ‚oby w umysÅ‚ach zamÄ™t, wówczas należy przyjąć, iż dotyczy ono stanu wojny”.[.]W opinii komentatorów Tosefot, należy dokonać wyraźnego rozróżnienia miÄ™dzy czasem wojny i czasem pokoju, i chociaż w czasie pokoju zabijanie gojów jest zakazane, to jednak w czasie wojny jest to dla nas micwa [nakaz, obowiÄ…zek religijny].[.]A oto na czym polega różnica miÄ™dzy żydem a gojem: chociaż zasada: „Ktokolwiek chce ciebie zabić, pierwszy powinien zostać zabity” odnosi siÄ™ do żyda, jak to zostaÅ‚o napisane w traktacie Sanhedrin [stanowiÄ…cym fragment Talmudu], to jednak odnosi siÄ™ ona do niego w razie [uzasadnionej] obawy, że goj istotnie zamierza pozbawić żyda życia.Lecz w czasie wojny zazwyczaj zakÅ‚ada siÄ™, że goj chce ciÄ™ zabić, z wyjÄ…tkiem sytuacji, kiedy widać wyraźnie, iż nie ma on zÅ‚ych zamiarów.Na tym wÅ‚aÅ›nie polega wedÅ‚ug halachy zasada „obrony koniecznej” - a nie na obcej nam, a przyjÄ™tej przez armiÄ™ izraelskÄ… koncepcji, której skutkiem jest wiele ofiar Å›miertelnych [wÅ›ród żydów].ZaÅ‚Ä…czam wycinek z gazety z przemówienia Rabbiego Kalmana Kahana, które wygÅ‚osiÅ‚ w Knesecie.Ukazuje oni wyraziÅ›cie - choć i boleÅ›nie - dlaczego „obrona konieczna” przyczynia siÄ™ do ofiar w ludziach.KoÅ„czÄ™ w nadziei, że nie bÄ™dziesz miaÅ‚ mi za zÅ‚e, iż napisaÅ‚em tak dÅ‚ugi list.Temat, który poruszyÅ‚eÅ›, dyskutowano już nie raz.Twój list skÅ‚oniÅ‚ mnie jedynie do szczegółowego opisania tej kwestii.Pokój z TobÄ… i wszystkimi żydami, i mam nadziejÄ™ zobaczyć cie, jak piszesz, wkrótce.Twój Szimon”Odpowiedź Mosze na list rabina Szimona Weisera:„Wasza Czcigodność, Mój Drogi Rabbi,Mam nadziejÄ™, że zarówno Rabbi, jak i jego rodzina sÄ… w dobrym zdrowiu.OtrzymaÅ‚em Wasz dÅ‚ugi list i jestem szczególnie wdziÄ™czny za WaszÄ… troskÄ™ o mojÄ… skromnÄ… osobÄ™, bo przypuszczam, że piszecie listy do wielu, a wiÄ™kszość czasu poÅ›wiÄ™cacie na studiowanie innych poważnych spraw.Tym bardziej wiÄ™c gÅ‚Ä™boka jest moja wdziÄ™czność.Co do samego listu, oto jak ja go zrozumiaÅ‚em: W czasie wojny nie tylko wolno mi, lecz nawet wymaga siÄ™ ode mnie, bym zabijaÅ‚ wszystkich arabskich mężczyzn i kobiety, którzy wejdÄ… mi w drogÄ™.Istnieje bowiem obawa, iż wspierajÄ… oni naszego przeciwnika, czy to poÅ›rednio, czy bezpoÅ›rednio.JeÅ›li o mnie chodzi, to muszÄ™ ich zabijać, nawet gdybym miaÅ‚ popaść w konflikt z prawem wojskowym [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed