[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.CzÅ‚owiek zdaniem Herberta powinien zachować postawÄ™ gotowoÅ›ci sÅ‚użenia wielkim i ważnym sprawom, cenić wartość idei i legend nawet wtedy, gdy nie znajdÄ… praktycznego zastosowania w życiu, ponieważ fascynacja uczuć jest poniekÄ…d miara czÅ‚owieczeÅ„stwa.TakÄ… wÅ‚aÅ›nie postawÄ™ powinien zajmować czÅ‚owiek mimo, że nie tylko otoczenie jej nie zaakceptuje, ale bÄ™dzie siÄ™ staraÅ‚o wykazać jej Å›mieszny bezsens.Poezja E.Brylla 1)Ernest Bryll jako reprezentant współczesnego pokolenia literatów polskich.2)Twórczość Brylla: a) tomiki poezji: „Twarz nieodsÅ‚oniÄ™ta”, „Mazowsze”, „Igraszka na dzieÅ„ dobry”, „ZwierzÄ…tko”, „Muszla”; b) utwory sceniczne: „Rzecz listopadowa”, „Kurdesz”; c) powieÅ›ci: „Ciotka”, „Studium', „Ojciec”3) Cechy twórczoÅ›ci Brylla: a)nawiÄ…zanie do poetów staropolskich (Rej, Kochanowski”), baroku (Pasek, Potocki), romantyzmu (Norwid, SÅ‚owacki); b) dominacja tzw.MyÅ›li obywatelskiej i spoÅ‚ecznej moralistyki; c) tendencje do krytycznego oceniania wad narodowych Polaków; d) skÅ‚onność do ironizowania; e) przekora widoczna zarówno w doborze problematyki utworu jak i formy; f)zwroty wulgarne.„Turystyka” 1)Odniesienie wyrazu „turystyka” do historii Polski, do jej losów z okresu II wojny Å›wiatowej i stosunku obcych turystów do pamiÄ…tek martyrologii Polaków (turystów nie dopatrujÄ…cych siÄ™ niczego szczególnego w pozostaÅ‚ych po życiu więźniów obozowych pamiÄ…tkach jak odÅ‚amek miski, plama na Å›cianie, nadpalona deska.2) Ironiczna propozycja poety , by przy pomocy kolorowych okÅ‚adek, czy dowcipnych filmów uatrakcyjnić nieatrakcyjne i nieefektywne pamiÄ…tki, a tym samym wzbudzić zainteresowanie wojennym losem Polski (przekonać owych turystów, że Polacy doznali wielu cierpieÅ„ i strat w czasie II wojny Å›wiatowej).3)PosÅ‚użenie siÄ™ ironia w sposobie przedstawienia głównych problemów wiersza (podobnie jak GaÅ‚czyÅ„ski).„Wciąż o Ikarach gÅ‚owiÄ…” 1) Odmienne w stosunku do wielu literatów i artystów spojrzenie na mit o Ikarze, którego Bryll traktuje jako symbol oderwania od życia, tego co jest wyidealizowane, co siÄ™ nigdy nie sprawdzi w praktyce życiowej, a wiÄ™c coÅ› czemu nie należ poÅ›wiÄ™cać wiele uwagi.2) Krytyczna ocena tej zbytniej fascynacji mitami przy jednoczesnym niedocenianiu umiejÄ™tnoÅ›ci praktycznego podejÅ›cia do życia , unikanie w porÄ™ dostrzeżonych niebezpieczeÅ„stw „JeÅ›li umiemy dopadać wybranych brzegów mijajÄ… nas w pieÅ›ni” 3) Uwypuklenie wyższoÅ›ci realnych spraw życia nad wszystkimi formami idealizacji widoczne w podkreÅ›leniu, że Dedal chcÄ…c osiÄ…gnąć zamierzony cel nie wróciÅ‚ po Ikara (autor nawiÄ…zaÅ‚ do Breugela, który także potraktowaÅ‚ Ikara jako margines obrazu życia przedstawionego na jednym z płócien).„Lekcja polskiego-SÅ‚owacki' 1)Charakterystyczne dla poezji Brylla nawiÄ…zanie do motywów literatury romantycznej przez poetÄ™ polemicznie.2)Przeciwstawienie siÄ™ wyeksponowanemu w utworach literatury romantycznej (przede wszystkim w twórczoÅ›ci SÅ‚owackiego w jego wierszu „Testament mój” i `Kordianie”) utożsamianiu patriotyzmu z cierpieniem, koniecznoÅ›ciÄ… przeżywania klÄ™ski (znamienna cechÄ… typowo polskiego pojmowania patriotyzmu, wpajanÄ… także przez nauczycieli uczniom).3) Krytyczna ocena takich wÅ‚aÅ›nie cech poezji romantycznej wykluczajÄ…cych wartoÅ›ci wszelkiego życiowego praktycyzmu, konkretnego, efektywnego dziaÅ‚ania; Wulgaryzmy podkreÅ›lajÄ…ce ironiczny charakter utworu.„Cham” 10NawiÄ…zanie do historii Kazimierza DeczyÅ„skiego -bohatera: „Kordiana i cham” L
[ Pobierz całość w formacie PDF ]