[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Badania przeprowadziłam w w/w urzędzie przy ulicy Kolberga 4 na losowo dobranej próbie 50 osób bezrobotnych absolwentów.Struktura badanej populacji bezrobotnych absolwentówStruktura bezrobotnych absolwentów według stanu cywilnego i stanu rodzinnego.Tabela 5.Wyszczególnienieosobystruktura w %Samotny/ bez dzieci3774%Żonaty/ mężatka bez dzieci48%Samotny/ z 1 dzieckiem24%Żonaty/ mężatka z 1 dzieckiem612%Żonaty/ mężatka kilkoro dzieci12%Suma50100%74% badanej grupy absolwentów to osoby pozostające w stanie wolnym, nie posiadający dzieci.12% to osoby pozostające w związku małżeńskim z 1 dzieckiem.8% to osoby pozostające w związku małżeńskim.Status mieszkaniowy bezrobotnych absolwentów.Tabela 6.PłećZ kim obecnie mieszkaszsumaZ rodzicamiZe współmał-żonkiemZ całą rodzinąSamo-dzielnieZ dalszą rodzinąKobieta1446,6 %480%571,4%250%375 %2856%mężczyzna1653,4 %120 %228,6%250%125 %2244%Suma30100%5100%7100%4100%4100%50100%Zdecydowana większość absolwentów, bo aż 60% ( 30 osób) mieszka z rodzicami, co oznacza ich brak samodzielności.Poziom bezrobocia absolwentów według wykształcenia.Tabela 7.Wyszczególnienieosobystruktura w %ogółem50100,0wykształcenie:podstawowe i zasadnicze zawodowe816,0Średnie zawodowe2244,0średnie ogólnokształcące48,0pomaturalne612,0wyższe1020,0Przedstawiciele nauk społecznych od dawna zwracali uwagę na niewłaściwą strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego w Polsce.Charakteryzuje się ona nadmiernie rozwiniętym kształceniem zawodowym, szczególnie na poziomie zasadniczym i niskim udziałem kształcenia ogólnego średniego w całym systemie oświaty.Wchodzący w dorosłe życie młody człowiek powinien mieć świadomość, że w ciągu swojego życia zawodowego kilkakrotnie będzie musiał zmieniać dziedziny i specjalność.Z tego punktu widzenia wykształcenie wyższe i ogólne na poziomie średnim jest niewątpliwie korzystniejsze niż zasadnicze zawodowe w działalności zawodowej.Potwierdzają to poniższe badania ukazujące strukturę bezrobocia według wykształcenia.I tak najliczniejszą grupę stanowili absolwenci średnich szkół zawodowych, stanowili oni 44 % badanej populacji.Najmniej absolwentów legitymowało się wykształceniem średnim ogólnokształcącym, tylko 8 % z badanej populacji.Poziom bezrobocia według płci.Tabela 8.PoziomBezrobocia wg płciwykształceniesumaPodstawowe i zasadnicze zawodoweŚrednie zawodoweŚrednie ogólno -kształcącePomatu-ralnewyższeKobieta225 %1359 %250 %466,6%770 %2856 %mężczyzna675 %941 %250 %233,4%330 %2244 %Suma8100%22100%4100%6100%10100%50100%Wśród bezrobotnych dominują kobiety i to one częściej ulegają bezrobociu długookresowemu.Tempo wzrostu bezrobocia kobiet jest większe, co oznacza, że są one narażone na większe ryzyko pozostawania bez pracy.Co prawda bezrobotne kobiety są lepiej wykształcone niż bezrobotni mężczyźni, jednak nie ma to w tym wypadku decydującego znaczenia, bowiem kryzys produkcji dotyka przede wszystkim silnie branże sfeminizowane.W badanej populacji kobiety stanowiły 56 %, a mężczyźni 44 % badanej populacji.Mężczyźni trzy razy częściej niż kobiety kończyli edukacje na poziomie podstawowym i zasadniczym zawodowym (kobiety 25 %, mężczyźni 75 %) oraz dwukrotnie rzadziej na etapie szkoły wyższej.Największą grupę w badanej populacji stanowiły kobiety z wykształceniem średnim zawodowym (13 osób), najmniejszą mężczyźni absolwenci szkół: liceów ogólnokształcących, szkół pomaturalnych oraz kobiety absolwentki szkół podstawowych i zasadniczych zawodowych (po 2 osoby).Czy uważasz, że szkoła potrafi wyposażyć w umiejętności poszukiwania pracy i ewentualnie zmiany zawodu?Tabela 9.PostawawykształceniesumaPodstawowe i zasadnicze zawodoweŚrednie zawodoweŚrednie ogólno -kształcącePomatu-ralnewyższetak0 %418,2%250 %350%670 %1530 %nie8100%1881,8 %250 %350%430 %3570 %Suma8100%22100%4100%6100%10100%50100%Ponad 70 % absolwentów wszystkich typów szkół uważa, że szkoła nie przygotowała ich do radzenia sobie z bezrobociem.Najwięcej takich opinii panuje wśród absolwentów szkół podstawowych i zasadniczych zawodowych oraz szkół średnich zawodowych.Dodatkowe umiejętności według poziomu wykształcenia.Tabela 10
[ Pobierz całość w formacie PDF ]