[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Do czynników kreujÄ…cych te różnice organizacyjnezalicza siÄ™: wymagania zawodowe, konflikt roli, niejednoznaczność roli, przeciążenie iniedociążenie rolÄ…, odpowiedzialność za innych, brak spoÅ‚ecznego wsparcia281.Zjawisko stresu w organizacji może być konsekwencjÄ… obiektywnych warunkówzewnÄ™trznych, może mieć także podstawy w specyfice osobowoÅ›ci danej jednostki.Napodstawie prowadzonych badaÅ„ wyznaczono wzór zachowaÅ„ pracownika szczególnienarażonego na ryzyko stresu w pracy.Charakteryzuje siÄ™ on miÄ™dzy innymi:" zewnÄ™trznÄ… lokalizacjÄ… kontroli;" wysokÄ… reaktywnoÅ›ciÄ…;" nasilonÄ… neurotycznoÅ›ciÄ…;" negatywnym nastawieniem do życia i pracy;" brakiem akceptacji samego siebie;" nieadekwatnie do możliwoÅ›ci wygórowanymi ambicjami282.GłównÄ… ofiarÄ… stresu organizacyjnego jest pracownik, jednak nie oznacza to, że sytuacja tapozostaje bez wpÅ‚ywu na organizacjÄ™ jako caÅ‚ość.Typowymi jej efektami jest również:zmniejszona produktywność, zwiÄ™kszona absencja pracowników, wzrost wypadków, wyższafluktuacja personelu.Stres odczuwany przez kadrÄ™ kierowniczÄ… jest na ogół zwiÄ…zany z różnymi przeszkodamiw speÅ‚nianiu podstawowych funkcji kierowniczych i realizowaniu siebie w roli kierownika.TrudnoÅ›ci te zwiÄ…zane sÄ… głównie z:" skomplikowanym procesem podejmowania decyzji uzależnionym od różnych powiÄ…zaÅ„nieformalnych wewnÄ…trz i na zewnÄ…trz przedsiÄ™biorstwa," rosnÄ…cymi wymaganiami w zakresie odpowiedzialnoÅ›ci i wydajnoÅ›ci pracy," niestabilnymi zasadami prawno-ekonomicznymi w oparciu, o które funkcjonujeprzedsiÄ™biorstwo," obawÄ… o utratÄ™ stanowiska," brakiem jasnych i jednoznacznych kryteriów oceny pracy kierowniczej i awansowania," niemożnoÅ›ciÄ… zaspokojenia oczekiwaÅ„ i potrzeb pracowników," trudnoÅ›ciami w rozwoju wÅ‚asnych uzdolnieÅ„ na skutek niekompetencjizwierzchników283.Kierowanie stresem oznacza wedÅ‚ug S.Tokarskiego jego opanowanie a nie zaÅ›doprowadzenie do obniżenia motywacji zadaniowej.Celem kierownika powinna być pomoc281A.Jachnis, Psychologia& op.cit., s.124-126.282J.Penc, Kreowanie& op.cit., s.166-167.283Ibid., s.169.156ludziom w wyszukiwaniu najlepszego dla nich w danych warunkach poziomu stresu, wutrzymaniu goi przystosowaniu siÄ™ do zmiany284.Style kierowania wpÅ‚ywajÄ… na efektywność funkcjonowania organizacji ale mogÄ… byćtakże przyczynÄ… stresu organizacyjnego.To czy dany styl kierowania jest zródÅ‚em stresuzależy od różnych czynników w tym stopnia akceptacji kierownika przez grupÄ™, trudnoÅ›ciwykonywanego grupowo zadania, pozycji lidera w systemie wÅ‚adzy.Zarówno stylekierowania jak i posiadany autorytet wÅ‚adzy sÄ… uzależnione od zdolnoÅ›ci kierowniczych.Sytuacje stresowe generowane sÄ… także poprzez preferencje kierowników zwiÄ…zane zkoncentrowaniem siÄ™ na zadaniu lub na stosunkach miÄ™dzyludzkich.Menedżerowieskoncentrowani na zadaniu traktujÄ… czÄ™sto podwÅ‚adnych instrumentalnie, jako Å›rodki douzyskania zamierzonego wyniku i mimo, że zwykle ten cel uzyskujÄ…, wiąże siÄ™ to czÄ™sto zdużym kosztem psychologicznym.Profilaktyka stresu organizacyjnego wedÅ‚ug J.F.Terelaka obejmuje zarówno indywidualnÄ…odpowiedzialność za swoje życie jak też doskonalenie organizacji Å›rodowiska pracy.Indywidualna odpowiedzialność za swoje życie sprowadza siÄ™ do zdobycia umiejÄ™tnoÅ›cirozpoznawania stresu i unikania zbÄ™dnych sytuacji stresowych, oraz zwiÄ™kszania skutecznoÅ›ciradzenia sobie ze stresem poprzez eliminowanie negatywnych emocji, planowanie czasu,opanowanie technik relaksacyjnych, racjonalne żywienie a także korzystanie z różnych formwsparcia spoÅ‚ecznego i dynamicznych technik walki ze stresem.Doskonalenie organizacji pracy ma na celu usuniÄ™cie zalążków stresu organizacyjnegopoprzez: psychologicznÄ… selekcje zasobów ludzkich, motywowanie ludzi, obok bodzcówfinansowych poprzez możliwość realizacji potrzeb wyższego rzÄ™du, poczucie uczestnictwa wksztaÅ‚towaniu decyzji, usprawnianie komunikacji interpersonalnej, ksztaÅ‚towanie wÅ‚aÅ›ciwegodystansu do peÅ‚nionych ról, czy wreszcie wdrażanie programów naprawczych worganizacji28511.8 ZakoÅ„czeniePomimo, iż współczesne organizacje sÄ… zródÅ‚em różnorodnych stresów dla wielufunkcjonujÄ…cych w nich ludzi, to majÄ… one również duże możliwoÅ›ci prowadzenia dziaÅ‚aÅ„eliminujÄ…cych przyczyny stresu ze Å›rodowiska pracy.DziaÅ‚ania te wiążą siÄ™ miÄ™dzy innymi z doskonaleniem organizacji pracy, prowadzÄ…cym doharmonijnego współdziaÅ‚ania ludzi w realizacji celów przedsiÄ™biorstwa.Rozszerzenie zakresuczynnoÅ›ci i odpowiedzialnoÅ›ci pracowników, dążenie do ich usamodzielnienia siÄ™ wprocesach pracy uwalnia ich również od wielu stresogennych czynników zwiÄ…zanych zeÅ›cisÅ‚ym nadzorem, pobudzajÄ…c zarazem ich inwencjÄ™ i rozwój osobowoÅ›ci.Doskonaleniewarunków materialnego Å›rodowiska pracy pod kÄ…tem zmniejszenia uciążliwoÅ›ci dla zdrowiai poprawy bezpieczeÅ„stwa oraz higieny pracy przyczynia siÄ™ także do redukcji stresu.Organizacje powinny dbać o zapewnienie wÅ‚aÅ›ciwego przepÅ‚ywu informacji i dążyć dowspólnego wypracowywania decyzji, rozwoju partnerstwa i współudziaÅ‚u w ksztaÅ‚towaniuspoÅ‚ecznego Å›rodowiska pracy.Niezwykle istotne jest prawidÅ‚owe konstruowanieposzczególnych ról organizacyjno-zawodowych, aby nie dochodziÅ‚o do konfliktu roli, do jejwieloznacznoÅ›ci i przeciążenia.Stworzenie systemu regularnych, kompleksowych ocenpracowników oraz obiektywnych kryteriów ich dokonywania eliminuje wiele napięć inieporozumieÅ„ miÄ™dzy współpracownikami.Brak uznania i awansu jest szczególnie silnymczynnikiem stresotwórczym, dlatego też organizacje majÄ…c to na uwadze powinny stwarzaćpracownikom perspektywy rozwoju osobistego i kariery zawodowej.284S.Tokarski, Kierownik w organizacji, Wyd.Difin, Warszawa 2006, s.122.285W.Terelak, Psychologia& op.cit., s.311-313.157Elżbieta RobakRozdziaÅ‚ 12KREOWANIE ZACHOWAC ORGANIZACYJNYCH SPRZYJAJCYCHWSPÓAPRACYPOPRZEZ INTEGRACJ PRACOWNIKÓW12.1 WprowadzenieWspółczesne przedsiÄ™biorstwa coraz częściej budujÄ… swojÄ… przewagÄ™ konkurencyjnÄ… napodstawie zdolnoÅ›ci swoich pracowników do współpracy w osiÄ…ganiu wspólnych celów,bowiem skuteczność funkcjonowania organizacji, ich rozwój to efekt współdziaÅ‚ania ludzi.Oprócz wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci czÅ‚onków organizacji - to zdolność budowania wiÄ™zispoÅ‚ecznych w celu realizacji wspólnych wartoÅ›ci jest istotnÄ… determinantÄ… jej rozwoju.Dlatego dla wielu współczesnych firm o atrakcyjnoÅ›ci pracownika, obok jego wartoÅ›ciprofesjonalnej, decyduje umiejÄ™tność harmonijnej współpracy.O ile optymalna alokacja i wykorzystanie kompetencji pracowników oraz zapewnieniewymiany wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„, należą do podstawowych zadaÅ„ gospodarowania zasobamiludzkimi, to uzupeÅ‚nieniem tych dziaÅ‚aÅ„ jest wykorzystanie dodatkowych wartoÅ›ci tkwiÄ…cychw wiÄ™ziach miÄ™dzyludzkich.Integracja pracowników, wypeÅ‚niajÄ…c przestrzeÅ„ spoÅ‚ecznÄ… pomiÄ™dzy ludzmi w organizacjipoprzez sieci relacji, może sÅ‚użyć miÄ™dzy innymi do kreowania zachowaÅ„ organizacyjnychsprzyjajÄ…cych efektywnoÅ›ci funkcjonowania i rozwoju przedsiÄ™biorstwa oraz ożywieniaprzedsiÄ™biorczoÅ›ci poprzez uÅ‚atwienie współdziaÅ‚ania.Celem niniejszych rozważaÅ„ jest zwrócenie uwagi, na możliwoÅ›ci jakie dla budowaniaspoÅ‚ecznego potencjaÅ‚u przedsiÄ™biorstwa stwarza integracja pracowników
[ Pobierz całość w formacie PDF ]