[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest tobardzo pilna sprawa, ponieważ ilość samej ropy transportowanej tylko72 J.Tomaszewski, D.Iwen, Bezpieczeństwo gospodarki morskiej w warunkach zagrożenia kryzysemgospodarki światowejprzez Zatokę Fińską zwiększyła się w ciągu niespełna 10 lat o 200%.Inną bardzo istotną dla ochrony środowiska inicjatywą było objęciezakazem stosowania farb przeciwporostowych zawierających związkicynoorganiczne.Konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez zatapianieodpadów i innych substancji, sporządzona w Londynie w 1972 roku,uzupełnia obszar działań chroniących środowisko morskie,wyznaczonych przez Konwencję MARPOL 73/78.Wyznaczyła równieżwskazania do opracowania Załącznika V Konwencji Helsińskiej.Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru MorzaBałtyckiego zwana Konwencją Helsińską podpisana w 1974 roku, odnosisię do regionu Morza Bałtyckiego i poddaje kontroli wszystkie rodzajezanieczyszczeń.W 1992 roku przyjęto tzw.Nową Konwencję Helsińską.Zawiera ona7 Załączników, a podstawowe zmiany w stosunku do Konwencji z 1974roku odnoszą się do następujących zagadnień:" do obszaru obowiązywania Konwencji włączono wody wpływającedo Bałtyku;" wprowadzenia wymagań dotyczących określenia szczegółowychkryteriów i środków dla ochrony środowiska Bałtyku, stosowaniazamkniętych systemów wodnych w zakładach przemysłowych orazwydawania zezwoleń zakładom przemysłowym na odprowadzanieścieków;" dołączenia listy substancji chemicznych, dla których wprowadzonocałkowity zakaz używania lub dopuszczono używaniew ograniczonym zakresie.W ramach Komisji Helsińskiej (HELCOM), która jest powołanymprzez Konwencję Helsińską organem koordynującym, podjęto działaniaw celu opracowania programów i środków służących ochronie gatunkówi siedlisk, które zostały rozpoznane jako zagrożone, zanikające lubwymagające ochrony.Za ważne narzędzie tej pracy zostały uznanemorskie obszary chronione (BSSA).Celem jest zbudowanie do 2010 r.spójnej ekologicznie sieci dobrze zarządzanych morskich obszarówchronionych i utrzymanie jej na Morzu Bałtyckim.Pierwsze 62 obszarychronione Morza Bałtyckiego zostały zaproponowane w 1994 r.w ramach Zalecenia HELCOM 15/5 dotyczącego systemu przybrzeżnychi morskich obszarów chronionych Morza Bałtyckiego.Obecnie bazadanych HELCOM dotyczących obszarów chronionych MorzaBałtyckiego zawiera informacje o 97 terenach stanowiących73 J.Tomaszewski, D.Iwen, Bezpieczeństwo gospodarki morskiej w warunkach zagrożenia kryzysemgospodarki światowejw większości tereny Natura 2000 chronione zgodnie z Dyrektywami Siedliskową" i  Ptasią" WE.Ustawodawstwo UE ma na celu ochronę środowiska naturalnegoza pośrednictwem  Dyrektywy Siedliskowej" (Dyrektywa Rady92/43/EWG) i gatunków za pośrednictwem Dyrektywy Ptasiej(Dyrektywa Rady 79/409/EWG).W obu mowa jest o tworzeniu obszarów chronionych jako środkaochrony.W przypadku ich ustanowienia tworzą one wspólnie sieć znanąjako Natura 2000.Obie dyrektywy zostały zastosowane w środowiskuobszarów przybrzeżnych i morskich.Ponadto należy uwzględniaćprzepisy UE dotyczące jakości wód wpływających do Bałtyku orazokreślające dopuszczalne wartości emisji substancji szkodliwych.Do priorytetowych, w tym względzie, należy zaliczyć RamowąDyrektywę Wodną (2000/60/EC), Dyrektywę o Oczyszczaniu ZciekówKomunalnych (91/271/EWG), Dyrektywę o Azotanach (91/676/EWG)i Dyrektywę dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(dot.m.in.pestycydów) (91/414/EWG).Sprawy ograniczenia emisjisubstancji kontrolowanych reguluje Rozporządzenie ParlamentuEuropejskiego i Rady Europy o substancjach zubożających warstwęoozonową (EC N 2037/2000).Natomiast Dyrektywa 1999/32/EC określawymagania w odniesieniu do zawartości siarki w paliwach.Sytuacja na morzach wydaje się zmierzać w kierunku  wspólnejprzestrzeni morskiej UE", rządzonej tymi samymi regułami dotyczącymibezpieczeństwa i ochrony środowiska.Mogłoby to doprowadzićdo zwiększonej efektywności w zarządzaniu wodami terytorialnymii wyłącznymi strefami ekonomicznymi przez państwa członkowskiei sprawić, że żegluga przybrzeżna znalazłaby się w tej samej sytuacji cotransport lądowy między państwami członkowskimi.Miałoby tokonsekwencje dla kabotażu w ramach międzynarodowych negocjacjihandlowych.Państwa członkowskie nie mają już innej możliwości - przyrealizacji niektórych unijnych i ponadgranicznych celów muszą ze sobąwspółpracować.Znacząca jest ekonomia skali, która staje się możliwapoprzez powierzanie przedstawicielom władz zróżnicowanychobowiązków i wykorzystanie aktywów do zróżnicowanych celów.Niektóre państwa członkowskie wyznaczyły wspólne ośrodkikoordynacyjne lub przydzieliły obowiązki jednemu organowi władzy,umożliwiając korzystanie z aktywów podlegających różnym organomwładzy.Na przykład we francuskim systemie prefektów morskichpojedynczy organ władzy podlegający premierowi ponosi całkowitą74 J.Tomaszewski, D.Iwen, Bezpieczeństwo gospodarki morskiej w warunkach zagrożenia kryzysemgospodarki światowejodpowiedzialność za wszystkie działania władz na określonym obszarzewód przybrzeżnych.Holenderska Straż Przybrzeżna jest przykłademinnego rodzaju integracji, w której jeden organ władzy dysponuje drogimwyposażeniem koniecznym do zarządzania wodami przybrzeżnymi,takim jak okręty lub statki powietrzne, i udostępnia te aktywa lubświadczy usługi innym organom na życzenie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed