[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sytuacja symulowana nie stwarza takiej możliwości, bonigdy nie jesteśmy w stanie oddać klimatu, nastroju, nigdy też nie uda się namodtworzyć uwarunkowań konkretnego zdarzenia pedagogicznego.Wiedza peda-gogiczna przydatna w działaniu powstaje w zasadzie w miejscu działania, a w auliakademickiej może powstać jedynie wiedza o pedagogice.Dla Schna każda praktyka ma wartość edukacyjną, każda bowiem, odpowiedniospożytkowana, przyczynia się do zmiany struktur poznawczych i sprawnościowychstudenta.Warunkiem skuteczności praktyki jest jednak zdobycie wiedzy procedu-ralnej oraz wzbogacenie wiedzy osobistej.Podstawą kształcenia mogą być nawetnieudane wersje praktyki, pod warunkiem, że student będzie umiał dostrzec błądi odkryć jego logikę.Dla osób, które nie czytają błędu, nieudana wersja praktyki maograniczoną wartość kształcącą, bo mogą one uznać działanie błędne za normę.W koncepcji Schna proces kształcenia inicjuje praktyka w formie obserwo-wanej bądz w formie wykonywania samodzielnego.Te początkowe doświadczeniastudenta mają doprowadzić do zrozumienia charakteru działania pedagogicznego,jego niepowtarzalności i, co istotne, niepełnej przewidywalności.Ponadto ważnejest uświadomienie sobie znaczenia teorii.Celem bezpiecznego praktykowaniajest także rozpoznanie tego, z czym wchodzi się w proces kształcenia.Chodzio skierowanie uwagi na posiadane zasoby wiedzy i sprawności oraz ustawiczneich konfrontowanie z tym, co mówią inni, a także z tym, co wynika z działania.Dzięki temu dochodzi się do odkrycia i określenia osobistej teorii, następnie braniajej pod własny osąd.Po takim doświadczeniu otwieramy sobie drogę do zdobyciateorii formalnej.Droga odwrotna jest nieskuteczna, gdyż wiedza formalna nie-jednokrotnie pozostaje w sprzeczności z teorią osobistą.Powoduje to negatywnąweryfikację wiedzy naukowej i niejednokrotnie jej odrzucenie.Na zakończenie prezentacji koncepcji Schna zastanówmy się, co stanowi o jejrzeczywistej wartości, a co można uznać za jej ograniczenie, co budzi kontrowersje,a co jest uznawane za mankament.4.1.2.Walory1.Założenia refleksyjnej praktyki odniesione do kształcenia nauczycielizwracają uwagę na potrzebę związku między charakterem działania pedagogicz-nego a koncepcją kształcenia nauczycieli.Gdy wymagania, jakie stawia Schnkształceniu profesjonalnemu, odniesiemy do naszej praktyki kształcenia nauczy-cieli, to bez trudu stwierdzimy niezgodność między sposobem przygotowanianauczycieli a wymaganą strukturą czynności zawodowych nauczyciela.Wynika toH.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, by WAiP 2008Koncepcja refleksyjnej praktyki73z zasadniczej sprzeczności między funkcjonowaniem poznawczym i operacyjnymstudenta w uczelni a funkcjonowaniem poznawczym i operacyjnym nauczycielaw praktyce.Im ta sprzeczność jest większa, tym mniejszy użytek może czynićnauczyciel z wiedzy wyniesionej z uczelni, a więc ze swych struktur poznawczych(kształtowaniu ich poświęca się na studiach dużo czasu).Odpowiedzi na pytanie,dlaczego z wyniesionych z uczelni kwalifikacji nauczyciel czyni tak niewielkiużytek zawodowy, dostarczają badania psychologiczne.Wynika z nich, że poję-cia, z których zbudowana jest nasza wiedza, mają to do siebie, że aktualizują sięnajszybciej i najpełniej w warunkach, w jakich były zdobywane14.Warunki zdoby-wania wiedzy różnią się zasadniczo od warunków jej zastosowania praktycznego.Aula akademicka i klasa szkolna to krańcowo różne warunki.Koncepcja Schna jest próbą zbliżenia tych dwóch realności: realności po-znawczego funkcjonowania studenta w uczelni i sytuacji poznawczo-operacyjnegofunkcjonowania nauczyciela w szkole.Ogniwem zbliżającym jest refleksyjnapraktyka.Wynika z niej po pierwsze dowartościowanie roli praktyki, którastaje się warunkiem zdobywania wiedzy proceduralnej.Po drugie wymóg re-fleksji dokonywanej w toku praktyki i nad praktyką umożliwia zdobywanie wiedzyosobistej, która, jak wiadomo, ma wysokie walory regulacyjne, a ponadto otwieradrogę do skutecznego zdobywania wiedzy formalnej i czynienia z niej praktycznegoużytku.Wartością koncepcji refleksyjnej praktyki Schna jest więc namysł nadrodzajem kwalifikacji, w jakie wyposaża nauczyciela edukacja akademicka, i nad ro-dzajem kwalifikacji uznawanych przez nauczycieli za użyteczne w praktycznymdziałaniu.Nie jest tajemnicą, że ambicją akademickiego kształcenia nie jest wiedzainstrumentalna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]