[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PeÅ‚nia pod postaciÄ… chimery i androgyne jawi siÄ™ jako fa-scynujÄ…ce.monstrum.Chimera jak mówi Gautier Å›ni siÄ™ każdemu poecie, androgynia mówi Peladan jest,,pÅ‚ciÄ… par excellence artystycznÄ….Zatem coÅ› jeszcze: skojarzenie sztuki z rozkoszÄ….Tak, tomusiaÅ‚o cieszyć siÄ™ wziÄ™ciem wÅ›ród modernistów! PróbÄ™ zsocjologizowania tej fascynacjipodejmuje Maria Podraza-Kwiatkowska w eseju Salowe i androgyne.Mizoginizm a emancy-pacja.Pisze ona o kryzysie dotychczasowego systemu panieÅ„skiej edukacji i patriarchalnegomodelu rodzinno-obyczajowego oraz o narastajÄ…cym ruchu emancypacyjnym kobiet.Moder-nistyczny mizoginizm poza oczywistÄ… inspiracjÄ… filozoficznÄ… Schopenhauera jest wÅ‚aÅ›nieprzejawem zaniepokojenia tym ruchem i jego ewentualnymi konsekwencjami ( obawa przedkonkurencjÄ… , obawa przed zemstÄ… przeciwnika ).W literaturze mizoginiczny niepokójprzybiera postać kobiety-modliszki, kobiety-wampira, kobiety-demona.W centrum zaintere-sowaÅ„ socjologów staje problem małżeÅ„stwa.Krytyka stosunków rodzinno-obyczajowychprzynosi ważne rezultaty: w miejsce modnej walki pÅ‚ci pojawia siÄ™ idea nowego czÅ‚owieka.Symboliczny wzór podsuwa tradycja mitologiczna.Jest nim wÅ‚aÅ›nie androgyne. «Dwój-jedność», «Homme-femme», «androgyne» symbol idealnego czÅ‚owieka przyszÅ‚oÅ›ci, sym-bol zgody i pojednania, stanowi przeciwwagÄ™ dla symbolu Salome-modliszki-demona-wampira. 126Pensjonarka skandal poznawczyRomantyczny stereotyp pożegnania żoÅ‚nierza z dziewczynÄ… symbolizuje w istocie niemalcaÅ‚y ówczesny scenariusz damsko-mÄ™ski.Rozstanie kochanków to zarazem podziaÅ‚ ról wzależnoÅ›ci od pÅ‚ci: przeznaczeniem mężczyzny jest porzucenie domu i wieczna tuÅ‚aczka,przeznaczeniem kobiety kultywowanie tego, co domowe, i ciÄ…gÅ‚e oczekiwanie.W systemie literatury polskiej uksztaÅ‚towanym przez romantyzm na ogół odmawiano ko-biecie prawa do biografii.Biografia to podróż, a kobietÄ™ skojarzono z domem.Podróż we-wnÄ™trzna i przestrzenna (lub choćby tuÅ‚aczka) staÅ‚a siÄ™ niemal wyÅ‚Ä…cznym przywilejem męż-czyzny.Na biografiÄ™ romantycznego bohatera skÅ‚ada siÄ™ caÅ‚a sekwencja kolejnych wtajemni-czeÅ„ i przeÅ‚omów (Kordian, WacÅ‚awa dzieje), w życiu romantycznej Dziewicy wiÄ™cej znaczydrukowany romans i lustro (Dziady, cz.I).Aby zdobyć biografiÄ™, trzeba byÅ‚o dziewczyniezostać EmiliÄ… Plater.Jednak ten rodzaj emancypacji byÅ‚ zaledwie stylizacjÄ… (spotÄ™gowanÄ…przez legendÄ™) biografii na mÄ™skie podobieÅ„stwo, a nie rzeczywistym uczÅ‚owieczeniem126M.Podraza-Kwiatkowska, Salowe i androgyne.Mizoginizm a emancypacja, w: MÅ‚o-dopolskie harmonie i dysonanse, op.cit., s.244-245.68kobiety.Drastyczne pytanie literatury polskiej: jak dać szansÄ™ peÅ‚ni czÅ‚owieczeÅ„stwa kobie-cie? pozostaje wiÄ™c nadal aktualne.Widzimy, jak wyÅ‚ania siÄ™ kolizja życia w podróży i życia przed lustrem jako dwóchróżnych mÄ™skiego i kobiecego figur egzystencji.Podróż, która jest tuÅ‚aczkÄ…, dążeniem,poszukiwaniem konstytuuje mężczyznÄ™; lustro, które utrwala jedno odbicie okreÅ›la ko-bietÄ™ (dlatego Narcyz jest sfeminizowany).WÄ™drówka poprzez zmiany pejzażu zewnÄ™trz-nego i wewnÄ™trznego (zasada correspondances) stwarza tożsamość w wielokrotnych meta-morfozach.Lustrzane odbicie, które jest formÄ… uwiÄ™zienia osobowoÅ›ci przez zwiÄ…zanie jej zwÅ‚asnym sobowtórem, daje tożsamość w trwaniu.Podróż i lustro to antagonizm mÄ™skiej eks-pansji i kobiecej intymnoÅ›ci,127 antynomia zmiennoÅ›ci i niezmiennoÅ›ci, dążenia i trwania,emigracji i domu.Powraca w tym momencie już wczeÅ›niej sformuÅ‚owany inwariant: anty-nomia bytu ku metamorfozie i bytu zadomówionego.Widzimy teraz, że Komornicka odrzucajÄ…c zwierciadÅ‚o i wybierajÄ…c życie ku metamorfozie niejako musiaÅ‚a uznać siÄ™ zamężczyznÄ™.Nie byÅ‚a to zatem dobrowolna stylizacja biografii (casus Platerówny) ani Å‚atwymodernistyczny histrionizm, lecz konsekwencja tragicznego wyboru wewnÄ™trzny n a k a zsamej antynomii, przypisujÄ…cej każdej pÅ‚ci okreÅ›lone i jedynie dozwolone formy poznaniaÅ›wiata.Terror antynomii sprawia, że naruszyć tabu poznania znaczy w przypadku kobiety naruszyć wÅ‚asnÄ… pÅ‚eć. Zwiat dzieli siÄ™ na smutnÄ… szlachetność i rozkoszny brud.Kobiety majÄ… do wyboru tylkojedno lub drugie, mężczyznom wolno swobodnie przechodzić od jednego do drugiego.Tylkoto.l to jest ta rzecz, której nie mogÄ™ znieść jak najwiÄ™kszej niesprawiedliwoÅ›ci (5XI1899).128 AntynomiÄ™ czÅ‚owieka i pÅ‚ci, którÄ… w przypadku mężczyzny neutralizuje mÄ™skalicencja obyczajowa odczuwaÅ‚aby zatem w caÅ‚ej drastycznoÅ›ci dopiero kobieta.O ile bo-wiem mężczyzna znajduje siÄ™ jakby poza dobrem i zÅ‚em, o tyle kobieta jest wyraznie nace-chowana moralizmem.PeÅ‚nia czÅ‚owieczeÅ„stwa, utożsamiona z mężczyznÄ…, jest poza zasiÄ™-giem kobiety. Nigdy nie staniemy siÄ™ zupeÅ‚nymi mężczyznami, chociaż zadÅ‚awimy cechykobiece lepiej wiÄ™c rozwijać je w sobie i stawać siÄ™ coraz wybitniej i swoiÅ›ciej kobietami(22 VII 1900).Wszystko to formuÅ‚uje piÄ™tnastoletnia Zofia NaÅ‚kowska w swym pensjonar-skim dzienniku.Bo też jest to pensjonarka obdarzona Å›wiadomoÅ›ciÄ… wÅ‚asnej pensjonarskoÅ›ci!DorastajÄ…ca NaÅ‚kowska posiada zdolność uczestniczÄ…cego przeżywania, a zarazem tematyza-cji wÅ‚asnych doÅ›wiadczeÅ„, nieustannej autoobserwacji przeprowadza paraliterackÄ… operacjÄ™poznawczÄ… na sobie samej.JeÅ›li niedomogiem literatury polskiej jest brak odpowiednika francuskiego kanonu ero-tycznego od Sade a poprzez Lautréamonta po Bataille a to kto wie, czy jej szansÄ… nie jestwÅ‚aÅ›nie ów utajony pokÅ‚ad literatury intymnej i zapomniany bunt feministyczny?Ukonstytuowanie siÄ™ systemu literatury (i caÅ‚ej kultury) polskiej jako zespoÅ‚u opozycji wrodzaju: tyrtejskość orfickość, tragiczność idyllizm (żoÅ‚nierz gospodarz, kombatant cywil) doprowadziÅ‚o do konfliktu miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a ,,Polakiem , najdobitniej chybawypowiedzianego przez Gombrowicza. Historia zmusiÅ‚a nas do hodowania w sobie pew-nych tylko cech naszej natury i jesteÅ›my nadmiernie tym, czym jesteÅ›my jesteÅ›my
[ Pobierz całość w formacie PDF ]