[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.zwiększenie dostępu do bardziej chłonnego rynku Unii (wydłużenie serii produkowanych wyrobów, zwiększenie skali wytwarzania, poprawienie efektywności gospodarki; ze względu na niższe koszty robocizny)2.stymulujący wzrost konkurencji na polskim rynku spowodowany importem wyrobów z UE (lepsze wykorzystanie zasobów produkcyjnych, przyspieszenie post.techn., dopasowanie produkcji do potrzeb rynków zagranicznych)3.stabilizujący wpływ Unii na politykę ekonomiczną Polski to eliminacja częstych zmian jej celów i narzędzi czy wprowadzenie mechanizmów i instytucji na wzór istniejących w obrębie Unii.Korzyści te mogą wystąpić, gdy będą spełnione warunki:1.restrukturyzacja gospodarki pod kątem rozwoju branż i produkcji wyrobów2.rozwój specjalizacji i kooperacji w produkcji ze szczególnym uwzgl.Partnerów UE3.integracja kapitałowa polskich p-stw z p-stwami z terenu UE.65.Aktualne problemy wymiany zagranicznej Polski.Gdy cel ten nie może być osiągnięty, stosowanie środków traci sens.Rozważają aktualne problemy wymiany zagranicznej Polski należałoby przeanalizować import, eksport, wykorzystanie przewag komparatywnych kraju, strukturę przemysłu.Import kraju osiąga ok.0,7% importu światowego, eksport ok.0,5%.Jest to bardzo mało, zwłaszcza, że udział ogólnej liczby Polaków w ogólnej liczbie ludności świata osiągnął poziom ok.1,2%.Przewaga importu nad eksportem jest w naszym kraju szczególnie niekorzystna.W Polsce, gdzie są niewykorzystane moce produkcyjne, przewaga eksportu mogłaby spowodować wzrost dochodu narodowego, wyeliminować częściowe bezrobocie.Nadwyżka importu nad eksportem działa depresyjnie.Rozważając import należałoby go podzielić na :inwestycyjny, zaopatrzeniowy i konsumpcyjny.Najważniejszy z nich to import inwestycyjny.Skierowanie go do gałęzi przemysłu przyszłościowego powoduje w długim okresie przyrost aparatu produkcyjnego, wzrost produkcji poeksportowej, co wpłynie z pewnością nie tylko na opłatę zaciągniętych pożyczek + procenty, ale także poprawi sytuację bilansu handlowego.Niestety w Polsce największy jest import zaopatrzeniowy(63%), konsumpcyjny(30%), a inwestycyjny(7%).Import inwestycyjny jest na bardzo niskim poziomie, co więcej nie jest on skierowany na rozwinięcie produkcji eksportowej, a bardziej na rynek wewnętrzny.Poziom importu konsumpcyjnego jest bardzo wysoki, hamuje on wzrost gospodarczy, ucieka za granicę.Nie jest to kierunek efektywny, gdyż nie umożliwi spłacenie zaciągniętych pożyczek na te inwestycje.Taka struktura poszczególnych rodzajów importu bardzo słabo oddziaływuje na efektywność gospodarowania.Niski poziom eksportu jest spowodowany taką, a nie inną strukturą produkcji w naszym kraju.Są 3 sektory w gospodarce :1.sektor- rolnictwo, rybołówstwo itp.2.sektor- przemysłowy,3.sektor- usługowyKraje wysoko rozwinięte działają głównie w sektorze 3.Specjalizują się w produkcji dóbr wysokoprzetworzonych i w usługach, są to działy najbardziej efektywne.Polska niestety jest pomiędzy sektorem 1 i 2, nastawiona jest na rolnictwo i rozwój przemysłu spożywczego.Co 4-ty Polak pracuje w rolnictwie, a jest to dziedzina pracochłonna.Aby osiągnąć wzrost gospodarczy należałoby raczej specjalizować się w dziedzinach kapitałochłonnych.Podnosząc jednak cła na towary rolnicze staramy się podnieść atrakcyjność rolnictwa.W sektorze przemysłu Polska znajduje się w dziale przemysłu schyłkowego: obuwniczy, odzieżowy, tekstylny, chemia ciężka, stoczniowy, wydobywczy, wraz z upływem czasu popyt światowy na tego typu towary maleje.Taka struktura produkcji sprawia, że Polska głównie specjalizuje się w eksporcie artykułów rolno-spożywczych i surowców, są to towary standaryzowane.Taka produkcja nie wpływa na efekt gospodarowania.Poprawa tej sytuacji wymaga gruntownych przemian w naszym kraju.Jest to wykonania bardzo trudne.Wejście do gałęzi przemysłu bardzo rozwiniętego jest bardzo trudne, ponieważ istnieje silny protekcjonizm, poza tym są to gałęzie bardzo kapitałochłonne.Trudności Polski w handlu zagranicznym są spowodowane także niewykorzystaniem przez nasz kraj przewag komparatywnych w usługach(np.turystyki, budownictwie, renowacji, konserwacji).Rozwój w Polsce tych, a nie innych gałęzi spowodował duży stopień zanieczyszczenia środowiska, czyli zniszczenia zasobu jakim jest praca(zasób ludzki).W Polsce jest zbyt mało wykwalifikowanej kadry, która posiadałaby w dużym stopniu teorię dotycząca obrotu zagranicznego, jak i umiejętności wdrażania ich w rzeczywistość.Podsumowując główne problemy tkwią w źle dopasowanym imporcie, złej strukturze produkcji, nieznajomości teorii.75.Restrykcyjna polityka handlowa-wyraża różne formy aktywności ekonomicznej rządu zmierzających do oddziaływania na rozmiary, strukturę, kierunki obrotów w handlu zagranicznym-obejmuje zestaw ceł i narzędzi, które kształtują te stosunki-decyduje o dostępie do rynku, o możliwościach wchodzeniapolityka liberalna i polityka protekcjonistycznaO typie realizowanej polityki decydują, czynniki wewnętrzne i zewnętrzne.czynniki wewnętrzne: ( wpływają na sytuację gospodarczą i politykę kraju)1.poziom rozwoju kraju2.struktura i rozmiary dochodu narodowego3.struktura rynku (czynników produkcji, jego podmiotów, bieżąca sytuacja makroekonom., czy jest recesja czy ożywienie)4.podział społecznyczynniki zewnętrzne:1.porozumienia prawno-instytucjonalne- o charakterze wielostronnym, regionalnym- zawierane przez poszczególne kraje lub grupy krajów (GATT, WTO )- umowy handlowe dotyczące stref wolnego handlu i unii celnej2.układ sił politycznych3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]