[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozwijanie zaawansowanych umiejÄ™tnoÅ›ci szybkiego czytania.Nauczysz siÄ™ techniki szybkiego czytania i myÅ›lenia, znanej jako »nó\mózgu szwajcarskiej armii", tworzenia map myÅ›li oraz wykorzystania znajomoÅ›cistruktury akapitu do zwiÄ™kszenia szybkoÅ›ci i zrozumienia.UzupeÅ‚niÅ‚em jeinformacjami o technice wstÄ™pnego przeglÄ…dania.Otrzymasz równie\ kluczotwierajÄ…cy twoje zasoby sÅ‚ownictwa - jeden z głównych czynników peÅ‚negoczytelniczego sukcesu.CZZ IV - ROZWIJANIE ZAAWANSOWANYCHUMIEJTNOZCI SZYBKIEGO CZYTANIA13.MIND MAPPING® - NOWY WYMIAR MYZLENIA ISPORZDZANIA NOTATEKPrzez stulecia rodzaj ludzki notowaÅ‚ i zapisywaÅ‚ w nastÄ™pujÄ…cych celach:zapamiÄ™tywanie, porozumiewanie siÄ™, rozwiÄ…zywanie i analiza problemów,twórcze myÅ›lenie oraz streszczanie.Wykorzystywano do tego zdania, wykazy,sÅ‚owa, analizÄ™, logikÄ™ liczby i zapis w jednym kolorze.Chocia\ niektóre z tych sposobów wydajÄ… siÄ™ caÅ‚kiem dobre, wszystkiebazujÄ… na myÅ›leniu, które - jak ju\ wiesz - stanowi domenÄ™ lewej półkuli.Kiedyzaczniesz u\ywać tych niezbÄ™dnych elementów w poÅ‚Ä…czeniu z rytmem,rozmiarami, kolorem, przestrzeniÄ… i wyobrazniÄ…, zauwa\ysz znacznÄ… poprawÄ™wszystkich umysÅ‚owych mo\liwoÅ›ci, a twój mózg zacznie objawiać swojÄ…prawdziwÄ… wielkość.WSTPJak czÄ™sty jest widok pilnego studenta" starajÄ…cego siÄ™ nie opuÅ›cić\adnego sÅ‚owa wypowiadanego przez nauczyciela czy wykÅ‚adowcÄ™ i sumienniezapisujÄ…cego wszystko w swoim zeszycie? Jest to obrazek caÅ‚kiem czÄ™sty, leczzachowanie takie niesie wiele negatywnych skutków.W niniejszym rozdzialewyjaÅ›niÄ™ wady zwykÅ‚ego robienia notatek i przedstawiÄ™ mapÄ™ myÅ›li, rewolucyjnÄ…technikÄ™ notowania.WADY ZWYKAEGO ROBIENIA NOTATEKPo pierwsze, osoba caÅ‚kowicie pochÅ‚oniÄ™ta zapisywaniem wszystkiego jestjak czytelnik, który nie dokonuje wstÄ™pnego przeglÄ…du tego, z czym ma siÄ™zapoznać - bÄ™dzie widziaÅ‚ pojedyncze drzewa, lecz nie zobaczy caÅ‚ego lasu (tokurozumowania).Po drugie, zajmowanie siÄ™ przez caÅ‚y czas notowaniem uniemo\liwiaobiektywnÄ… i nieprzerwanÄ…, krytycznÄ… analizÄ™ i ocenÄ™ treÅ›ci.CzÄ™sto tak\epowoduje, \e informacje omijajÄ… umysÅ‚, podobnie jak w przypadku sekretarki,która mo\e przepisać powieść od poczÄ…tku do koÅ„ca i nie mieć najmniejszegopojÄ™cia, jaka byÅ‚a jej treść.Po trzecie wreszcie, ilość poczynionych w ten sposób notatek bywa takogromna (zwÅ‚aszcza wraz z dodatkowymi notatkami z ksiÄ…\ek), \e gdy przyjdziedo ich przeglÄ…dania", student odkrywa, i\ prawie wszystkie musi zrobić od nowa.PrawidÅ‚owe notowanie nie polega na niewolniczym Å›ledzeniu wszystkiego,co zostaÅ‚o powiedziane lub napisane; jest to proces selekcji, która powinnazminimalizować liczbÄ™ zapisywanych słów i maksymalizować ilość informacji,jakÄ… na podstawie tych słów mo\na sobie przypomnieć.PomogÄ… ci w tym sÅ‚owa-klucze.SÅ‚owo-klucz jest to wyraz, który obejmujeszeroki zakres znaczeÅ„.PrzywoÅ‚anie go sprawia, \e znaczenia uwalniajÄ… siÄ™ (patrzrys.13).Wybór sÅ‚owa-klucza jest Å‚atwy.Pierwszy krok to wyeliminowaniewszystkiego, co stanowi zbÄ™dny opis, tak abyÅ› napotkawszy w tekÅ›cie naukowymnastÄ™pujÄ…ce zdanie: Ostatnio ustalono, \e prÄ™dkość Å›wiatÅ‚a wynosi 186,00 mil nasekundÄ™", nie zapisywaÅ‚ go w caÅ‚oÅ›ci, lecz streÅ›ciÅ‚ nastÄ™pujÄ…co: prÄ™dkość Å›wiatÅ‚a= 186,00 mil/sek."Nale\y pamiÄ™tać, aby sÅ‚owa-klucze, na podstawie których bÄ™dziemyprzypominać sobie informacje, wywoÅ‚ywaÅ‚y wÅ‚aÅ›ciwy rodzaj skojarzeÅ„.Z tegopowodu wyrazy takie jak piÄ™kny" czy przera\ajÄ…cy", bÄ™dÄ…c obrazowe, sÄ…jednoczeÅ›nie zbyt ogólne.PosiadajÄ… wiele innych znaczeÅ„, które mogÄ… nie mieć nicwspólnego z tym, co chcesz zapamiÄ™tać.Poza tym jako sÅ‚owo-klucz wybieraj to, które odpowiada wÅ‚aÅ›nie tobie, anie takie, które ktoÅ› inny uwa\a za odpowiednie.W wielu przypadkach sÅ‚owa-klucze nie muszÄ… być brane bezpoÅ›rednio z treÅ›ci czytanego materiaÅ‚u.Najlepszejest sÅ‚owo, które ustalasz sam i które najpeÅ‚niej ujmuje cudze myÅ›li.Gdy poćwiczysz u\ycie słów-kluczy, bÄ™dziesz zdumiony, o ile wiÄ™cejinformacji mo\na pomieÅ›cić na kawaÅ‚ku kartki.MAPA MYZLI (MIND MAP®) - NOWY WYMIAR W ROBIENIUNOTATEKW mapie myÅ›li posÅ‚ugujesz siÄ™ potencjaÅ‚em swojego umysÅ‚u: zdolnoÅ›ciÄ…pamiÄ™ci do kojarzenia i tworzenia wyobra\eÅ„; sÅ‚owami, liczbami, wykazami,nastÄ™pstwem, logikÄ… i analizÄ… dziÄ™ki lewej półkuli; kolorem, obrazem, rozmiarami,rytmem, marzeniami, gestalt (obraz caÅ‚oÅ›ci) i Å›wiadomoÅ›ciÄ… przestrzeni -domenami półkuli prawej; umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… oczu postrzegania i przyswajania;sprawnoÅ›ciÄ… rÄ…k potrafiÄ…cych skopiować to, co widzÄ… oczy, oraz predyspozycjÄ…caÅ‚ego umysÅ‚u do organizowania, przechowywania i przypominania tego, czego siÄ™nauczyÅ‚eÅ›.Na mapach myÅ›li zamiast zapisywać to, co pragniesz zapamiÄ™tać, w postacizwykÅ‚ych zdaÅ„ lub wykazów, umieszczasz w centrum strony rysunek (wspomagaon koncentracjÄ™ i pamięć), a nastÄ™pnie - w ustalonej kolejnoÅ›ci - wyprowadzaszrozgaÅ‚Ä™zienia dookoÅ‚a tego rysunku, korzystajÄ…c ze słów i rysunków - kluczy.Podczas rysowania mapy ( kartografowania") twój mózg tworzy zintegrowanyobraz caÅ‚ego, studiowanego przez ciebie intelektualnego terytorium.Zasady tworzenia mapy myÅ›li sÄ… nastÄ™pujÄ…ce:1.Kolorowy rysunek umieszczamy w centrum.2.Główne idee przedstawiamy w postaci odgaÅ‚Ä™zieÅ„ wychodzÄ…cych zeÅ›rodka.3.Główne pojÄ™cia powinny być zapisane wiÄ™kszymi literami ni\ zagad-nienia drugorzÄ™dne.4.Na danej linii piszemy tylko jedno sÅ‚owo.Ka\dy wyraz ma olbrzymiÄ…liczbÄ™ skojarzeÅ„; reguÅ‚a ta daje twojemu mózgowi wiÄ™kszÄ… swobodÄ™ich tworzenia.5.U\ywamy liter drukowanych (maÅ‚ych albo du\ych lub ich kombinacji).6.SÅ‚owa piszemy na liniach (dziÄ™ki temu obraz, który ma zapamiÄ™taćmózg, jest wyrazniejszy).7.Linie muszÄ… siÄ™ ze sobÄ… Å‚Ä…czyć (pomaga to w tworzeniu skojarzeÅ„)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]