[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kwestiareparacji dotyczyć ma nie tylko czterech mocarstw, ale także wszystkich pozostaÅ‚ychpaÅ„stw, prowadzÄ…cych wojnÄ™ z Niemcami, co ma wynikać z faktu przedÅ‚ożenia traktatu 2 +4 szczytowi KBWE w Paryżu w dniach 19-21 listopad 1990 r.i przyjÄ™cia go w formieuroczystej deklaracji przez paÅ„stwa uczestniczÄ…ce w szczycie.1Oryginalny tekst niemiecki brzmi Beide Seiten werden gegeneinander keine Forderungen erheben, dieaus dem zweiten Weltkrieg herrühren Tekst patrz: Problem reparacji, odszkodowaÅ„ i Å›wiadczeÅ„., t.IIDokumenty, pod red.S.DÄ™bskiego i W.M.Góralskiego, str.3482Notatka dokument nr 85 w tomie II opracowania PISM3Dr hab.Mariusz MuszyÅ„ski, Skuteczność oÅ›wiadczenia rzÄ…du PRL z 23 sierpnia 1943 r.w sprawiezrzeczenia siÄ™ reparacji.Rozważania w Å›wietle prawa miÄ™dzynarodowego.Kwartalnik Prawa Publicznego Nr3, 2004 r.72Zgoda polityczna dla swej skutecznoÅ›ci prawnej powinna zostać wyra-żona w formieprzewidzianej prawem miÄ™dzynarodowym.Jak wykazuje analiza z punktu widzeniaformalnoprawnego traktat 2 + 4 nie jest wiążący dla Polski, ponieważ milczÄ…ca zgoda nazamkniÄ™cie kwestii reparacji może wiÄ…zać tylko paÅ„stwo, bÄ™dÄ…ce stronÄ… ukÅ‚adu, a Polskanie jest stronÄ… ukÅ‚adu 2 + 4.Z treÅ›ci akapitu 15 wstÄ™pu do traktatu 2 + 4 w zw.z art.1 ust.2 wynika, iż przy udziale ministra spraw zagranicznych RP (w dniu 17 lipca 1990 r.wParyżu, Krzysztofa Skubiszewskiego) uzgodniono, że Zjednoczone Niemcy iRzeczypospolita Polska potwierdzajÄ… istniejÄ…cÄ… miÄ™dzy nimi granicÄ™ w ukÅ‚adzie wiążącymz punktu widzenia prawa miÄ™dzynarodowego.Innych zapisów, dotyczÄ…cych relacjiPolski i Niemiec w ukÅ‚adzie 2 + 4 nie ma.W dniu 14 listopada 1990 r.podpisany zostaÅ‚ traktat pomiÄ™dzy RzeczypospolitÄ… PolskÄ… aRepublikÄ… FederalnÄ… Niemiec o potwierdzeniu istniejÄ…cej miÄ™dzy nimi granicy.M.MuszyÅ„ski1 wyraża poglÄ…d, że traktat 2 + 4 nie może wiÄ…zać Polski w sprawachreparacji, ponieważ:- mocarstwa nie miaÅ‚y uprawnieÅ„ do zawarcia traktatu pokojowego w imieniu innychpaÅ„stw, bo Umowa Poczdamska dawaÅ‚a im prawo do przygotowania przy pomocyRady Ministrów Spraw Zagranicznych rozwiÄ…zania pokojowego dla Niemiec, które rzÄ…d niemiecki przyjmie, gdy powstanie rzÄ…d zdatny do tego ,- ewentualne zwiÄ…zanie siÄ™ traktatem powinno nastÄ…pić w sposób powszechnieprzyjÄ™ty w prawie miÄ™dzynarodowym, poprzez jego przyjÄ™cie miÄ™dzy Niemcami iinnymi paÅ„stwami,- ponieważ Polska nie jest stronÄ… traktatu, jedynÄ… możliwoÅ›ciÄ… zwiÄ…zania Polski jegopostanowieniami, byÅ‚oby stworzenie na jej rzecz obowiÄ…zku zrzeczenia siÄ™ reparacjipoprzez formuÅ‚Ä™ pactum in onus terri.Zgodnie z prawem miÄ™dzynarodowym takiobowiÄ…zek paÅ„stwo trzecie przyjmuje w sposób wyrazny na piÅ›mie, ale do takiegopisemnego zwiÄ…zania nie doszÅ‚o.Należy zatem podzielić stanowisko, że traktat 2 + 4 nie obliguje Polski do zamkniÄ™ciasprawy roszczeÅ„ reparacyjnych.W dniu 16 pazdziernika 1991 r.podpisana zostaÅ‚a polsko-niemiecka umowa o utworzeniuFundacji Polsko-Niemieckie Pojednanie , zawarta w drodze wymiany not (tzw.umowaKastrup-%7Å‚abiÅ„ski).Uzgodniono, że Å›rodki fundacji przeznaczone zostanÄ… wyÅ‚Ä…cznie dlaszczególnie poszkodowanych ofiar przeÅ›ladowania nazistowskiegoPrawie dwa miesiÄ…ce przez podjÄ™ciem przez Sejm RP uchwaÅ‚y w sprawie praw Polski doniemieckich reparacji wojennych oraz w sprawie bezprawnych roszczeÅ„ wobec Polski iobywateli polskich, wysuwanych w Niemczech,2 Rada Ministrów dnia 13 lipca 2004 r.1Dr hab.Mariusz MuszyÅ„ski, Skuteczność oÅ›wiadczenia rzÄ…du PRL z 23 sierpnia 1943 r.w sprawiezrzeczenia siÄ™ reparacji.Rozważania w Å›wietle prawa miÄ™dzynarodowego.Kwartalnik Prawa Publicznego Nr3, 2004 r.2Treść uchwaÅ‚y Sejmu RP z dnia 10 wrzeÅ›nia 2004 r.: Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Å›wiadomy roliprawdy historycznej i elementarnej sprawiedliwoÅ›ci w stosunkach polsko-niemieckich:1) stwierdza, iż Polska nie otrzymaÅ‚a dotychczas stosownej kompensaty finansowej i reparacjiwojennych za olbrzymie zniszczenia oraz straty materialne i niematerialne spowodowane przezniemiecka agresjÄ™, okupacjÄ™, ludobójstwo i utratÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci przez PolskÄ™, SejmRzeczypospolitej Polskiej wzywa RzÄ…d Rzeczypospolitej Polskiej do podjÄ™cia stosownych dziaÅ‚aÅ„ wtej materii wobec RzÄ…du Republiki Federalnej Niemiec;2) oÅ›wiadcza, że Polska nie ponosi żadnych zobowiÄ…zaÅ„ finansowych wobec obywateli RepublikiFederalnej Niemiec, wynikajÄ…cych z II wojny Å›wiatowej i jej nastÄ™pstw;73zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu tej uchwaÅ‚y, zawartego w sprawozdaniuKomisji Spraw Zagranicznych Sejmu (druk 2674).Treść stanowiska Rady Ministrów jestbÅ‚Ä™dem politycznym, a ponadto jest bardzo kontrowersyjna w Å›wietle prawdy historycznejoraz interesów polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa.W treÅ›ci stanowiska Rady Ministrów zaznaczonowytÅ‚uszczonym drukiem fragmenty, które sÄ… sprzeczne ze stanem faktycznym. RzÄ…d już wielokrotnie stwierdzaÅ‚, że problem realizacji uprawnieÅ„ reparacyjnych Polskiod Niemiec jest zamkniÄ™ty.Definitywnie dokonano tego na podstawie "Traktatu oostatecznej regulacji w odniesieniu do Niemiec" z 12 wrzeÅ›nia 1990 r., w którym zgodnie z zamiarem obu stron - zamkniÄ™to wszystkie sprawy wynikajÄ…ce z II wojnyÅ›wiatowej i jej konsekwencji.WczeÅ›niej zasady dotyczÄ…ce wysokoÅ›ci i sposobupobierania reparacji wojennych, zmian terytorialnych i przesiedlenia ludnoÅ›ci niemieckiejzostaÅ‚y uzgodnione przez wielkie mocarstwa w latach 1944-45.W wyniku uzgodnieÅ„Konferencji Poczdamskiej z 1945 r., paÅ„stwo polskie otrzymaÅ‚o stosowny udziaÅ‚ wreparacjach przysÅ‚ugujÄ…cych ZSRR, co zostaÅ‚o nastÄ™p-nie potwierdzone w umowiemiÄ™dzy PolskÄ… a ZSRR z 16 sierpnia 1945 r.Na podstawie ww.umowy Polskaprzejęła również niemieckie majÄ…tki paÅ„stwowe, partyjne i prywatne, poÅ‚ożone na jejterytorium, wÅ‚Ä…cznie z majÄ…tkami znajdujÄ…cymi siÄ™ na Ziemiach Zachodnich iPółnocnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]