[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2 „NawiedziÅ‚eÅ› nej.Otóż w taki sam sposób widzimy Boga.CaÅ‚a różnica polega na tym, żeziemiÄ™ i nawodniÅ‚eÅ›; deszczami ja spulchniÅ‚eÅ› i pobÅ‚ogosÅ‚awiÅ‚eÅ› jej pÅ‚odom;podczas gdy poszczególny ludzki umysÅ‚ jest oznaczany przez pewien skoÅ„rok uwieÅ„czyÅ‚eÅ› swojÄ… dobrociÄ…, tak że Å‚Ä…ki siÄ™ strojÄ… trzodami, doliny okryczony i ograniczony zbiór idei, to jawne znaki obecnoÅ›ci Boga postrzegamy wajÄ… siÄ™ zbożem".3 Jednak pomimo tego, że Pismo stale przemawia takimw każdym momencie i miejscu, gdziekolwiek skierujemy swój wzrok, gdyżjÄ™zykiem, odczuwamy jakÄ…Å› niezrozumiaÅ‚Ä… niechęć do tego, by uwierzyć, żewszystko co widzimy, sÅ‚yszymy, czujemy czy postrzegamy za pomocÄ…jakie-Bóg angażuje siÄ™ tak bardzo w nasze ludzkie sprawy.WolelibyÅ›my przyjąć,gokolwiek innego zmysÅ‚u, jest znakiem albo skutkiem Bożej mocy, tak samoże jest On bardzo odlegÅ‚y i chÄ™tnie byÅ›my Go zastÄ…pili jakimÅ› Å›lepym niemy-jak znakami sÄ… nasze postrzeżenia tych ruchów, które zostaÅ‚y spowodowaneÅ›lÄ…cym substytutem, chociaż (jeÅ›li mamy wierzyć Å›w.PawÅ‚owi) „w rzeczyprzez ludzi.wistoÅ›ci jest On niedaleko od każdego z nas".4149.Toteż jasnym jest, że dla każdego, kto jest zdolny do minimum re151.Nie wÄ…tpiÄ™, że ktoÅ› zarzuci nam, że znane nam z obserwacji powolfleksji, nic nie może być bardziej oczywiste niż istnienie Boga, czyli Ducha, ne i stopniowe procesy powstawania rzeczy w przyrodzie nie wydajÄ… siÄ™ miećktóry jest bardzo bliski naszym umysÅ‚om, wywoÅ‚ujÄ…c w nich caÅ‚Ä… tÄ™ różnoza swÄ… bezpoÅ›redniÄ… przyczynÄ™ rÄ™ki Wszechmocnego Sprawcy.Poza tym rodność idei czy wrażeÅ„ zmysÅ‚owych, które bez przerwy wywierajÄ… na nasdrapieżne zwierzÄ™ta, poronienia, owoce zwiÄ™dÅ‚e w fazie kwitnienia, deszczewpÅ‚yw, Ducha, od którego jesteÅ›my bezwzglÄ™dnie i caÅ‚kowicie zależni, sÅ‚opadajÄ…ce na miejsca pustynne, nieszczęścia, które naznaczajÄ… ludzkie życie, wem, „w którym żyjemy, poruszamy siÄ™ i jesteÅ›my".1 Do odkrycia tej wieli wiele tym podobnych rzeczy, stanowiÄ… argumenty przemawiajÄ…ce za tym, kiej prawdy, która jest tak bliska i oczywista dla umysÅ‚u, dochodzi za pomoÂże ustanowiony porzÄ…dek przyrody nie pozostaje pod bezpoÅ›redniÄ… wÅ‚adzÄ…cÄ… swego rozumu nieznaczna tylko garstka ludzi.Jakże smutny to przykÅ‚adi nadzorem nieskoÅ„czenie mÄ…drego i dobrego Ducha.Odpowiedź na ten zagÅ‚upoty i niedbalstwa tych, którzy, choć pozostajÄ… otoczeni tak wyraźnymi rzut znajduje siÄ™ już w znacznej mierze w art.62, gdzie jasno widać, że wspoprzejawami Bożej obecnoÅ›ci, w tak maÅ‚ym stopniu ulegajÄ… jego wpÅ‚ywom, mniane procesy zachodzÄ…ce w przyrodzie sÄ… absolutnie konieczne do tego,że wydajÄ… siÄ™ jak gdyby oÅ›lepieni nadmiarem Å›wiatÅ‚a.aby najprostsze i ogólne reguÅ‚y mogÅ‚y być stosowane w sposób staÅ‚y i konse150.Zapytacie jednak, czy przyroda nie ma żadnego udziaÅ‚u w wytwakwentny, co przemawia zarówno za mÄ…droÅ›ciÄ…, jak i dobrociÄ… Boga.UrzÄ…rzaniu rzeczy przyrodzonych i każdÄ… z nich musimy przypisać bezpoÅ›redniedzenie owej potężnej machiny przyrody charakteryzuje siÄ™ takim mistrzomu i wyÅ‚Ä…cznemu dziaÅ‚aniu Boga? Odpowiem na to, że jeÅ›li przez przyrodÄ™ stwem, że podczas gdy jej ruchy i rozmaite zjawiska oddziaÅ‚ujÄ… na naszepojmuje siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie widzialne Å‚aÅ„cuchy skutków czy ciÄ…gi wrażeÅ„ zmyzmysÅ‚y, to rÄ™ka, która kieruje caÅ‚oÅ›ciÄ…, sama pozostaje niepostrzegalna dla sÅ‚owych wywoÅ‚ywanych w naszych umysÅ‚ach w zgodzie z pewnymi staÅ‚ymiczÅ‚owieka.„Prawdziwie (jak powiada prorok) TyÅ› Bogiem ukrytym".5 Leczi ogólnymi prawami, wówczas jest jasnym, że tak rozumiana przyroda niechoć Bóg ukrywa siÄ™ przed oczyma czÅ‚owieka zmysÅ‚owego i gnuÅ›nego, któmoże niczego zgoÅ‚a wytwarzać.Ale jeÅ›li przez przyrodÄ™ rozumie siÄ™ jakiÅ› ry nie podejmie najmniejszego choćby wysiÅ‚ku myÅ›lenia, to jednak dla niebyt różny zarówno od Boga, jak i od praw natury oraz rzeczy postrzeganychuprzedzonego i uważnego umysÅ‚u nic nie bÄ™dzie Å‚atwiejsze do odczytaniaza pomocÄ… zmysłów, to muszÄ™ wyznać, że to sÅ‚owo stanowi dla mnie pustydźwiÄ™k, pozbawiony jakiegokolwiek uchwytnego znaczenia.Tak pojmowa1 KsiÄ™ga Jeremiasza, 10,13.na przyroda jest jedynie czczym urojeniem, wprowadzonym przez pogan,2 KsiÄ™ga Amosa, 5, 8.3 Psalm 65.4 Dzieje Apostolskie 17, 27.1 Dzieje Apostolskie, 17, 28.5 KsiÄ™ga Izajasza 45,15.8687ponad bliskÄ… obecność wszechmÄ…drego Ducha, który ksztaÅ‚tuje, regulujezmuszeni przyznać, że te poszczególne rzeczy, rozpatrywane same w sobiei podtrzymuje w istnieniu caÅ‚y system wszechÅ›wiata.Z tego, co zauważyliwydajÄ…ce siÄ™ zÅ‚em, posiadajÄ… naturÄ™ dobra, kiedy sieje rozważy w powiÄ…zaÂÅ›my gdzie indziej wynika jasno, że funkcjonowanie w zgodzie z ustalonyminiu z caÅ‚ym systemem stworzenia.i ogólnymi prawami jest tak konieczne do tego, byÅ›my mogli kierować spra154.Na podstawie tego, co tu zostaÅ‚o powiedziane, każdy myÅ›lÄ…cy czÅ‚owami naszego życia i wnikać w tajniki przyrody, że bez tego ani nie wiadowiek może zobaczyć, że fakt, iż w ogóle istniejÄ… jacyÅ› zwolennicy ateizmu mo jak szeroka i gÅ‚Ä™boka myÅ›l ludzka, ani caÅ‚a mÄ…drość i pomysÅ‚owość czÅ‚oalbo herezji manichejskiej, tÅ‚umaczy siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie brakiem uwagi i niedowieka na nic by siÄ™ nie zdaÅ‚y.Nie byÅ‚oby bowiem możliwe nawet to, żeby statecznÄ… pojÄ™tnoÅ›ciÄ… umysÅ‚u.Duchy mierne i nienawykÅ‚e do refleksji mogÄ…tego rodzaju zdolnoÅ›ci czy wÅ‚adze umysÅ‚owe w ogóle istniaÅ‚y
[ Pobierz całość w formacie PDF ]