[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.o postępowaniu w sprawachdotyczących pomocy publicznej.Dla potrzeb planowania budżetowego, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej wydatków irozchodów publicznych finansujących i współfinansujących cele i zadania z funduszy budżetu UniiEuropejskiej wdrażany jest system specjalnej klasyfikacji budżetowej przewidzianej w rozporządzeniuKomisji Europejskiej z 2 marca 2001 r., umożliwiający harmonizację i zachowanie jednolitości wramach systemu budżetowego Unii Europejskiej.Poszczególne dziedziny objęte celem nr 1 politykiregionalnej (tzw.obszary interwencji funduszy) ewidencjonowane i klasyfikowane są - zgodnie znastępującym schematem - według dziedziny interwencji, które dzielą się na - kategorie i podkategorieinterwencji, a te z kolei rozpadają się na - kody interwencji wydatków, a następnie na - rodzajewydatków finansujących projekty i zadania bądź poszczególne jednostki.Dziedziny interwencji to m.in.sektor produkcyjny, zasoby ludzkie, infrastruktura podstawowa.Kategorie interwencji to np.rolnictwo, które obejmuje podkategorie: inwestycje w gospodarstwachrolnych, rozpoczynanie działalności przez młodych rolników, specjalistyczne szkolenia zawodowe wdziedzinie rolnictwa oraz polepszanie przetwarzania i marketingu produktów rolnych.Inne dziedzinyinterwencji to leśnictwo, rybołówstwo, turystyka, badania, rozwój technologiczny i działaniainnowacyjne (badania i rozwój), planowanie przestrzenne i odbudowa, infrastruktura społeczna iochrony zdrowia, działania na rzecz kobiet na rynku pracy itd.Kody interwencji funduszy zawierają: wydatki finansujące projekty, wydatki przekazywane innymjednostkom sektora finansów publicznych (transfery), wydatki na współfinansowanie projektów ześrodków UE oraz takie same wydatki ze środków przedakcesyjnych.Klasyfikacja ta powinna byćwprowadzona w drodze rozporządzenia Ministra Finansów.Polska ustawa o finansach publicznych dla środków pochodzących z Uni Europejskiej i ich rozliczeńw kraju przewiduje identyczne zasady jak dla dotacji z budżetu państwa.Na takich samych zasadachdokonywane jest rozliczenie krajowych środków publicznych współfinansujących programy i projektyrealizowane ze środków UE.Wydatków na te cele można dokonywać po podpisaniu memorandówfinansowych z dawcą środków (memorandum to szczególny rodzaj umowy finansowej).Środki z UEwykazuje się w ustawie budżetowej w postaci załącznika zawierającego zestawienie tych programów iprojektów, z podziałem na okresy realizacji i źródła pochodzenia.Wieloletnie programy i projektyrealizowane ze środków UE powinny być ustanawiane przez Radę Ministrów i wykazywane wzałączniku do ustawy budżetowej.Wydatki pokrywane z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójnościi przedakcesyjnych oraz środki z budżetu państwa przeznaczane na ich współfinansowanie mogą byćprzeznaczone na określony cel i wydatkowane w określonym czasie, a przy nieprawidłowym ichwykorzystaniu obowiązuje ich zwrot.Szczególne zasady wykorzystania i rozliczenia tych wydatkówmoże modyfikować memorandum finansowe.Nadzór nad wykonawcami programów oraz dysponentami środków należy do Ministra Finansów.Nieprawidłowe wykorzystanie środków uniemożliwia ubieganie się o nie przez kolejne trzy lata, chybaże obowiązek ich przyznania wynika z konkretnej umowy z dawcą funduszy.Jeżeli środki te zostanąwydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania procedur lub nienależnie (np.w zbytdużej wysokości), beneficjent powinien je zwrócić wraz z odsetkami, w wysokości określonej jak dlazaległości podatkowych.4.Polityka regionalna jednostek samorządu terytorialnegoNa szczeblu regionalnym polskie jednostki samorządu terytorialnego wpisują się w ideę regionalizacjieuropejskiej.Zadania o znaczeniu regionalnym wykonywane są przede wszystkim przez województwasamorządowe, choć niektóre określone prawem uprawnienia mogą być wykonywane również przezpowiatowe i gminne jednostki samorządu lokalnego.Ustawa o samorządzie województwa z 5 czerwca 1998 r.definiuje wojewódzką jednostkę samorząduterytorialnego jako regionalną wspólnotę samorządową.Celem samorządu województwa jestkreowanie rozwoju regionu oraz wykonywanie zadań publicznych o charakterze i zasięguregionalnym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]