[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dla placówek wielkopowierzchniowych bierzemy pod uwagÄ™ parametry tych sklepów nie zaÅ› liczbÄ™ mieszkaÅ„ców.WÅ›ród tych parametrów możemy wyróżnić takie jak: wielkość lokali sklepowych, liczbÄ™ sprzedawców, wielkość zaopatrzenia, obrotów itp.Przy obliczaniu odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy tymi oÅ›rodkami można wykorzystać nie tylko wiedzÄ™ stricte dotyczÄ…cÄ… iloÅ›ci kilometrów, lecz także czas podróży, czy też jej koszt.Czasem Å‚Ä…czy siÄ™ ze sobÄ… kilka tych miar, np.czas podróży i jej koszt.KolejnÄ… miarÄ… badania przyciÄ…gania placówek handlu detalicznego jest metoda P.D.Converse'a w latach czterdziestych ubiegÅ‚ego stulecia w Illinois.DokonaÅ‚ on pewnych modyfikacji w modelu Reilly'ego.Nowy model przedstawiÅ‚ za pomocÄ… wzoru, który zaprezentowany zostaÅ‚ poniżej.gdzie:- proporcja zakupów dokonywanych przez ludność miasta b w głównym oÅ›rodku handlowym, tj.mieÅ›cie a (rozmiary sprzedaży detalicznej „wychodzÄ…cej” poza miasto b)- proporcja zakupów dokonywanych przez ludność miasta b w tym mieÅ›cie (rozmiary sprzedaży detalicznej „pozostajÄ…cej” w mieÅ›cie b)- liczba ludnoÅ›ci głównego oÅ›rodka handlowego - miasta a- liczba ludnoÅ›ci miasta bd - odlegÅ‚ość miÄ™dzy oÅ›rodkami a i bx - czynnik bezwÅ‚adnoÅ›ci (inercji)SformuÅ‚owaÅ‚ on nowe brzmienie prawa grawitacji, które brzmi „główny oÅ›rodek handlowy i miasto znajdujÄ…ce siÄ™ na jego obszarze rynkowym dzielÄ… zakupy tego miasta wprost proporcjonalnie do liczby ludnoÅ›ci obu miast i odwrotnie do kwadratu odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy nimi o okreÅ›lonym czynniku bezwÅ‚adnoÅ›ci”.Converse na podstawie badaÅ„ empirycznych wyliczyÅ‚ wartość czynnika bezwÅ‚adnoÅ›ci i ustaliÅ‚, że przyjmuje on wartość 4, jednak przy dużej różnicy miÄ™dzy miastami zmniejsza siÄ™ on do 1,5.Oba przedstawione model charakteryzowaÅ‚y siÄ™ tym, iż opisujÄ… one celowość lokalizacji zakupów nie na podstawie zawartej koncepcji teoretyczno - metodologicznej lecz na podstawie obserwacji rzeczywistych struktur oraz zjawisk przestrzenno - ekonomicznych.Zarzucano tym modelom brak elementów , które odzwierciedlaÅ‚y by indywidualny charakter wyboru lokalizacji miejsca zakupów.Kolejnym modelem zaliczanym do tej grupy jednak uzupeÅ‚niony wÅ‚aÅ›nie o te parametry subiektywne to grawitacyjny model zakupów M.Cadwalladera.WyróżniÅ‚ on trzy determinanty lokalizacji miejsca zakupów, sÄ… to wedÅ‚ug niego:- atrakcyjność oÅ›rodka handlowego (sklepu),- odlegÅ‚oÅ›ci fizycznej lub komunikacyjnej, jaka dzieli konsumenta oraz miejsce lokalizacji oÅ›rodka handlowego (sklepu)- „informacyjnoÅ›ci” (wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci informacyjnych) oÅ›rodka handlowego (sklepu).Jest to pochodna natężenia celowych akcji reklamowo - promocyjnych danego oÅ›rodka oraz przekazu informacji o nim kanaÅ‚ami nieformalnymi.Jest to wiÄ™c charakterystyka, która różni siÄ™ dla poszczególnych grup konsumentów.Model ten zostaÅ‚ przedstawiony za pomocÄ… poniżej prezentowanego wzoru, w którym - oznacza proporcjÄ™ konsumentów odwiedzajÄ…cych sklep i z miejsc swego pobytu.WielkoÅ›ci sÅ‚użące do okreÅ›lenia oddziaÅ‚ywaÅ„ przestrzennych sÄ… wynikiem oszacowaÅ„ dokonywanych przez samych konsumentów, sÄ… to z reguÅ‚y wielkoÅ›ci syntetyczne, wypadkowe kilku mierników szczegółowych.Konsumenci sami oceniajÄ… te determinanty odpowiednio wedÅ‚ug wÅ‚asnych kryteriów oceÅ„, odczuć i reakcji.Przy realizacji tego typu badaÅ„ niezbÄ™dne sÄ… badania ankietowe.PosiadajÄ…c dane dotyczÄ…ce odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poszczególnymi placówkami handlowymi oraz liczbÄ™ mieszkaÅ„ców zamieszkujÄ…cych dzielnice, w których te placówki siÄ™ znajdujÄ… możemy za pomocÄ… metody Reilly'ego obliczyć proporcjÄ™ zakupów dla każdej pary oÅ›rodków wielkopowierzchniowych.Poniżej w tabeli 3.1.1 przedstawiono odlegÅ‚oÅ›ci miedzy każdÄ… parÄ… oÅ›rodków handlowych oraz odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy oÅ›rodkami komunikacyjnymi dzielnic a placówkami handlowymi w tabeli 3.1.2.Dane te wyznaczono na podstawie mapy (zaÅ‚Ä…cznik nr 2).Tabela 3.1.1 OdlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy oÅ›rodkamiCentrum handloweC1GéantC2KrakchemiaC3RealC1Géant0,963,2C2Krakchemia0,962,48C3Real3,22,48ŹródÅ‚o: opracowanie wÅ‚asneTabela 3.1.2 OdlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy oÅ›rodkami komunikacyjnymi a placówkami handlowymiOdlegÅ‚oÅ›ci w kmO1O2O3C10,542,623,08C20,381,693,23C33,082,771,73ŹródÅ‚o: opracowanie wÅ‚asneDla potrzeb modelu Reillego wziÄ™to pod uwagÄ™ nie liczbÄ™ ludnoÅ›ci, lecz powierzchniÄ™ oÅ›rodków handlowych.PostÄ…piono tak, ponieważ brano pod uwagÄ™ nie caÅ‚e konglomeracje miejskie, lecz oÅ›rodki handlowe.Obliczamy jaki procent ludzi z III dzielnicy robi zakupy w Géant'cie, a jaki w Krakchemii.Z obliczeÅ„ wynika, że ludzie korzystajÄ…cy z wÄ™zÅ‚a komunikacyjnego na Rondzie Polsadu częściej robiÄ… zakupy w centrum handlowym Géant.Na każde 100 zakupów dokonanych w Krakchemii przypada ok.114 zakupów w Géant'cie.Obliczamy jaki procent ludzi z II dzielnicy robi zakupy w Géant'cie, a jaki w Krakchemii.Z obliczeÅ„ wynika, że ludzie korzystajÄ…cy z wÄ™zÅ‚a komunikacyjnego przy Rondzie Mogilskim chÄ™tniej korzystajÄ… z centrum handlowego Krakchemia.Na każde 100 zakupów dokonanych w Krakchemii przypada ok.96 zakupów w Géant'cie.Obliczamy jaki procent ludzi z XIV dzielnicy robi zakupy w Géant'cie, a jaki w Krakchemii.Wyliczono, iż na 100 zakupów dokonywanych w Krakchemii, przypada ok
[ Pobierz całość w formacie PDF ]