[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rys.15.KanaÅ‚y dystrybucj i wg charakteru powiÄ…zaÅ„ pomiÄ™dzy ich uczestnikamiKonwencjonalne kanaÅ‚y dystrybucji charakteryzujÄ… siÄ™ niskim stopniem współ-pracy uczestników.KanaÅ‚y takie funkcjonujÄ… sporadycznie, czÄ™sto tylko jeden raz.Uczestnicy takiego kanaÅ‚u dystrybucji zachowujÄ… peÅ‚nÄ… niezależność.Jeżeli nawetwspółpraca miÄ™dzy nimi siÄ™ powtarza, to i tak za każdym razem negocjujÄ… miÄ™dzy so-bÄ… jej warunki.PrzykÅ‚adem produktów sprzedawanych przy wykorzystaniu konwen-cjonalnych kanałów dystrybucji sÄ… dobra inwestycyjne, nieruchomoÅ›ci.KanaÅ‚y dystrybucji zintegrowane pionowo charakteryzujÄ… siÄ™ wiÄ™kszymstopniem współpracy uczestników.SÄ… one wykorzystywane w wielu transak-cjach, a zasady współpracy sÄ… wczeÅ›niej ustalane i obowiÄ…zujÄ… przez dÅ‚uższyczas.Ze wzglÄ™du na rodzaj powiÄ…zaÅ„, jakie istniejÄ… pomiÄ™dzy uczestnikami ka-nałów dystrybucji zintegrowanych pionowo, wyróżnić można trzy rodzaje.s=> KanaÅ‚y administrowane - wystÄ™pujÄ… wówczas, gdy jeden z uczestników do-minuje nad pozostaÅ‚ymi i narzuca im swojÄ… wolÄ™.W warunkach gospodarkirynkowej nadrzÄ™dność jednego z uczestników jest z reguÅ‚y konsekwencjÄ… po-siadania przez niego przewagi ekonomicznej nad pozostaÅ‚ymi uczestnikami,którzy jednak dobrowolnie godzÄ… siÄ™ na takie relacje.DominujÄ…cy uczestnikkanaÅ‚u dystrybucji ma decydujÄ…ce znaczenie przy okreÅ›laniu zasad,funkcjo-nowania, jest on niejako administratorem kanaÅ‚u dystrybucji.=> KanaÅ‚y kontraktowe powstajÄ… miÄ™dzy podmiotami gospodarczymi repre-zentujÄ…cymi podobnÄ… pozycjÄ™ na rynku - żaden z nich nie posiada przewagi117/183Marketingnad pozostaÅ‚ymi.Wzajemna współpraca pomiÄ™dzy uczestnikami kontrak-towego kanaÅ‚u dystrybucji oparta jest na zasadach partnerstwa.=> KanaÅ‚y korporacyjne charakteryzujÄ… siÄ™ tym, że wszystkie ich szczeble sÄ…podporzÄ…dkowane jednemu kierownictwu.CzÄ™sto odbywa siÄ™ to przez za-kÅ‚adanie przez producenta firm, które wykonujÄ… czynnoÅ›ci kolejnych szcze-bli kanaÅ‚u dystrybucji.Inna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy produ-cent przejmuje prawo wÅ‚asnoÅ›ci do przedsiÄ™biorstw wystÄ™pujÄ…cych w ka-nale dystrybucji (np.poprzez zakup akcji tych przedsiÄ™biorstw).PrzedsiÄ™biorstwo podejmujÄ…ce decyzjÄ™ o wyborze kanaÅ‚u dystrybucji maprzed sobÄ… trzy możliwoÅ›ci:=> zorganizowanie nowego kanaÅ‚u dystrybucji; decyzja ta jest realizowanaprzez rozpoczÄ™cie współpracy z innymi przedsiÄ™biorstwami, które speÅ‚niajÄ…zadania kolejnych ogniw w procesie dystrybucji produktów lub przez po-woÅ‚anie do życia nowych podmiotów gospodarczych, które bÄ™dÄ… kolejnymiogniwami w kanale dystrybucji;=> adaptacja już istniejÄ…cych kanałów dystrybucji; decyzja ta wiąże siÄ™ z po-zytywnÄ… ocenÄ… istniejÄ…cych kanałów dystrybucji, których ogniwa bez żad-nych zmian bÄ™dÄ… realizowaÅ‚y zadania zwiÄ…zane z dystrybucjÄ… produktów;=Å›> modyfikacja istniejÄ…cych kanałów dystrybucji; decyzja ta zwiÄ…zana jest zobserwacjÄ… i analizÄ… istniejÄ…cych już kanałów dystrybucji; przedsiÄ™bior-stwo, które podejmuje takÄ… decyzjÄ™, wprowadza zmiany w funkcjonowaniukanaÅ‚u dystrybucji, na którego wybór siÄ™ zdecydowaÅ‚o.Proces podjÄ™cia decyzji o wyborze kanaÅ‚u dystrybucji skÅ‚ada siÄ™ z kilkuetapów.Po pierwsze przedsiÄ™biorstwo musi okreÅ›lić, jakie sÄ… jego oczekiwaniaco do przebiegu procesu dystrybucji i jakie warunki powinien speÅ‚niać opty-malny kanaÅ‚ dystrybucji.SformuÅ‚owanie tych oczekiwaÅ„ musi być poprzedzoneanalizÄ… segmentu rynku, w którym zamierza dziaÅ‚ać przedsiÄ™biorstwo, gdyż caÅ‚yproces dystrybucji produktów powinien być dostosowany przede wszystkim dooczekiwaÅ„ nabywców.W analizie tej należy uwzglÄ™dnić wiele czynników, z któ-rych najważniejsze to:=> przestrzenne zróżnicowanie klientów, np.ustalenie czy klienci wystÄ™pujÄ… wcaÅ‚ej Polsce, czy tylko w kilku województwach;rodzaj popytu wg czÄ™stotliwoÅ›ci dokonywania zakupów ( np.czy jest topopyt okresowy) i zwiÄ…zane z tym wymagania dla poszczególnych uczest-ników kanaÅ‚u dystrybucji, a przede wszystkim: posiadanie odpowiednichmagazynów, lokalizacja punktów sprzedaży;118/183Marketing=> cechy produktu (np.trwaÅ‚ość, cena) i zwiÄ…zane z tym warunki, jakie powinnyspeÅ‚nić kolejne przedsiÄ™biorstwa bÄ™dÄ…ce ogniwami procesu dystrybucji(wyposażenie, kwalifikacje personelu, lokalizacja, posiadane Å›rodki finansowi);=> rodzaj dystrybucji, jaki bÄ™dzie zastosowany (intensywna, selektywna cisywyÅ‚Ä…czna).Po prawidÅ‚owym sprecyzowaniu tych oczekiwaÅ„ możliwe jest przejÅ›cie do na-stÄ™pnego etapu, który polega na poznaniu przez przedsiÄ™biorstwo możliwych dozastosowania kanałów dystrybucji.W tej fazie wyboru kanałów dystrybucji przed-siÄ™biorstwo musi zebrać informacje na temat funkcjonujÄ…cych już na rynku kanałówdystrybucji, które speÅ‚niajÄ… oczekiwania lub tych, które je speÅ‚niÄ… po dokonaniu moż-liwych do przeprowadzenia zmian.Na etapie poznawania przez przedsiÄ™biorstwomożliwych do zastosowania kanałów dystrybucji należy okreÅ›lić również, jakie sÄ…możliwoÅ›ci stworzenia przez przedsiÄ™biorstwo nowego kanaÅ‚u dystrybucji.Po zakoÅ„czeniu rozpoznawania możliwych do zastosowania kanałów dystry-bucji możliwe jest przejÅ›cie do nastÄ™pnego etapu, który polega na analizie wszyst-kich poznanych możliwoÅ›ci.PodstawÄ… tej analizy sÄ… nastÄ™pujÄ…ce elementy:=> analiza czasu, jaki upÅ‚ynie od momentu podjÄ™cia decyzji o wyborze okre-Å›lonego kanaÅ‚u dystrybucji do momentu rozpoczÄ™cia prawidÅ‚owego jegofunkcjonowania;analiza nakÅ‚adów finansowych, jakie bÄ™dzie musiaÅ‚o ponieść przedsiÄ™bior-stwo w zwiÄ…zku z wyborem okreÅ›lonego kanaÅ‚u dystrybucji;=> analiza możliwoÅ›ci dotarcia, dziÄ™ki korzystaniu z danego kanaÅ‚u dystrybu-cji, do ostatecznego nabywcy i analiza poziomu realizacji jego oczekiwaÅ„.Czwartym etapem w procesie wyboru kanaÅ‚u dystrybucji jest podjÄ™ciedecyzji o wyborze, spoÅ›ród przeanalizowanych możliwych rozwiÄ…zaÅ„, najlep-szego kanaÅ‚u dystrybucji.5.3.2.ORGANIZACJA FIZYCZNEGO PRZEBIEGU TOWARÓWObecnie sukces osiÄ…gajÄ… ci dostawcy, którzy szybciej i lepiej reagujÄ… nazapotrzebowanie klienta.W warunkach rynku nabywcy - produkt, który ma byćsprzedany, musi być zaoferowany do sprzedaży w tym czasie i miejscu, w któ-rym bÄ™dzie go potrzebowaÅ‚ klient, w zwiÄ…zku z tym bardzo ważne jest prawi-dÅ‚owe zorganizowanie fizycznego przepÅ‚ywu produktów.119/183MarketingFizyczny przepÅ‚yw produktów z miejsc wytworzenia do miejsc, w którychbÄ™dÄ… one zakupione przez konsumentów nazywany jest logistykÄ….Mianem logistyki okreÅ›la siÄ™ współczeÅ›nie system sterowania fizycznymprzepÅ‚ywem towarów miÄ™dzy przedsiÄ™biorstwami produkcyj nymi i han-dl owymi oraz wewnÄ…trz tych przedsiÄ™biorstw, bazujÄ…cy j uż dzisiaj w du-żym stopniu na technice komputerowej.MówiÄ…c proÅ›ciej chodzi o takÄ… or-ganizacjÄ™ wszystkich czynnoÅ›ci transportowych i magazynowych, która za-pewni optymalizacjÄ™ wyni ków ekonomicznych33.Logistyka obejmuje wszystkie procesy zwiÄ…zane z zarzÄ…dzaniem i koordy-nowaniem przepÅ‚ywem produktów w czasie i przestrzeni oraz z przekazywanieminformacji potrzebnych do sprawnego przepÅ‚ywu produktów.PrzepÅ‚yw ten od-bywa siÄ™ poprzez kanaÅ‚y dystrybucji.PrawidÅ‚owe zorganizowanie tego procesuprzyczynia siÄ™ do wzrostu efektywnoÅ›ci dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej przedsiÄ™-biorstw, m.in.poprzez ograniczenie kosztów transportu i magazynowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]