[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.CechÄ… rzeczy tego Å›wiata, zwÅ‚aszcza zaÅ› Å›wiata ludzkiego, jest nie tyle - jak siÄ™ czÄ™sto powiada -niedoskonaÅ‚ość, co raczej wypaczenie: w sferze moralnej, intelektualnej, fizycznej, we wszystkim.Przynależne czÄ™sto do wielu wystÄ™pków usprawiedliwienie: to przecież dla czÅ‚owieka naturalne",żadnÄ… miarÄ… nic wystarcza; winno siÄ™ na to odrzec: wÅ‚aÅ›nie dlatego, że zÅ‚e, jest to naturalne, iwÅ‚aÅ›nie dlatego, że naturalne, jest to zÅ‚e".Aby to wÅ‚aÅ›nie pojąć, trzeba rozpoznać sens nauki ogrzechu pierworodnym.Przy ocenie jakiegoÅ› ludzkiego indywiduum należaÅ‚oby siÄ™ stale trzymać punktu widzenia, żepodstawÄ… jego jest coÅ›, co wcale nie powinno być, coÅ› grzesznego, wypaczonego, to co rozumiano 20pod nazwa grzechu pierworodnego, przez co czÅ‚owiek staÅ‚ siÄ™ pastwa Å›mierci; ten wÅ‚aÅ›nie zÅ‚y stanpodstawowy charakteryzuje siÄ™ nawet tym, iż nikt nie znosi, gdy siÄ™ go uważnie obserwuje.Czegóżmożna od takiej istoty oczekiwać? JeÅ›li wiÄ™c od tego wyjdziemy, bÄ™dziemy go osadzać pobÅ‚ażliwiej;nie bÄ™dziemy siÄ™ dziwie, gdy tkwiÄ…ce w nim diabÅ‚y kiedyÅ› siÄ™ ocknÄ… i ujawnia, i zdoÅ‚amy lepiejocenić dobro, które przecież - czy to mocÄ… intelektu czy też skÄ…dinÄ…d - w nim siÄ™ uobecnia.Po drugie zaÅ› trzeba także przemyÅ›leć swa sytuacjÄ™ i gruntownie rozważyć, iż życic jest w istociestanem nÄ™dznym i czÄ™sto żaÅ‚osnym, gdzie każdy musi zmagać siÄ™ i walczyć o swój byt, i stad niezawsze może stroić miÅ‚e miny.Gdyby, wrÄ™cz przeciwnie, czÅ‚owiek byÅ‚ tym, do czego chcÄ™ goupodobnić wszystkie optymistyczne religie i filozofie: dzieÅ‚em czy nawet wcieleniem Boga, ogólniebiorÄ…c istota, która powinna w każdym sensie być, i to być lakÄ™, jaka jest; jakże inaczej musiaÅ‚bywtedy oddziaÅ‚ywać pierwszy widok, bliższa znajomość oraz dalsze obcowanie każdego czÅ‚owieka znami - caÅ‚kiem inaczej niż dzieje siÄ™ to obecnie".Pardon is the word to all (ostatnia scena Cymbelina).PowinniÅ›my być pobÅ‚ażliwi dla wszelkiejludzkiej gÅ‚upoty.bÅ‚Ä™dów, wystÄ™pków, żywiÄ…c w pamiÄ™ci, że wszystko co mamy przed sobÄ…, to tylkonasze wÅ‚asne gÅ‚upstwa, bÅ‚Ä™dy i wystÄ™pki; sÄ… to bowiem bÅ‚Ä™dy rodzaju ludzkiego, do którego także mynależymy, a zatem nosimy w sobie jego wszystkie bÅ‚Ä™dy - również i te, na które siÄ™ wÅ‚aÅ›nie obu-rzamy, po prostu dlatego, że akurat w tej chwili w nas nie wystÄ™pujÄ….Nie ukazujÄ… siÄ™ mianowicie napowierzchni, lecz kryjÄ… siÄ™ w gÅ‚Ä™bi, i przy pierwszej okazji wypÅ‚ywajÄ… na wierzch i siÄ™ ujawniajÄ…,podobnie jak widzimy je teraz u innych; jakkolwiek u jednego ten, u owego inny bÅ‚Ä…d góruje, ichociaż nie da siÄ™ zaprzeczyć, ze peÅ‚na miara wszystkich zÅ‚ych wÅ‚asnoÅ›ci jest u jednego o wielewiÄ™ksza niż u drugiego.Różnorodność bowiem indywidualnoÅ›ci jest nieprzebrana.O SAMOBÓJSTWIEO ile mi wiadomo, to jedynie wyznawcy religii monoteistycznych, a wiÄ™c żydowskich, uważajÄ…samobójstwo za przestÄ™pstwo.Rzuca siÄ™ to tym bardziej w oczy, że ani w Starym Testamencie, anitez w Nowym, nic znajdziemy żadnego zakazu, czy nawet wyraznej dezaprobaty w tej kwestii.Dlatego też nauczyciele religii musza obudowywać swe potÄ™pienie samobójstwa wÅ‚asnymifilozoficznymi racjami, które siÄ™ jednak lak marnie prezentujÄ…, ze próbujÄ… oni brak siÅ‚y argumentacjizastÄ…pić siÅ‚a demonstrowania swej odrazy, a wiÄ™c wymyÅ›laniem.Musimy tu bowiem wysÅ‚uchać, iżsamobójstwo jest najwiÄ™kszym tchórzostwem, jest możliwe tylko w wyniku obÅ‚Ä™du, i wiÄ™cejpodobnych temu bredni; pada też caÅ‚kiem bezsensowny frazes, jakoby samobójstwo byÅ‚o niesprawiedliwe", podczas gdy każdy do niczego w Å›wiecie nic ma tak bezspornego prawa, jak dowÅ‚asnej osoby i życia.Zalicza siÄ™ je nawet - jak już powiedziano - do zbrodni, z czym wiąże siÄ™haniebny pogrzeb i konfiskata spuÅ›cizny; dlatego sÄ…d przysiÄ™gÅ‚ych wyrokuje prawie zawsze o fakcieobÅ‚Ä™du.Pozostawmy na razie rozstrzygniÄ™cie w lej kwestii poczuciu moralnemu i porównajmywrażenie, jakie wywiera na nas wiadomość, iż jakiÅ› znajomy popeÅ‚niÅ‚ przestÄ™pstwo, a wiÄ™czabójstwo, okrucieÅ„stwo, oszustwo czy kradzież, z informacjÄ… o jego dobrowolnej Å›mierci.Podczasgdy pierwsza wiadomość budzi najżywsze oburzenie, najwyższÄ… niechęć, woÅ‚anie o karÄ™ lub zemstÄ™,to druga wywoÅ‚uje żaÅ‚ość i współczucie, z domieszkÄ… raczej podziwu dla jego odwagi miast moralnejdezaprobaty, która towarzyszy zÅ‚emu postÄ™pkowi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]