[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przedmiot pozostaje sam w sobie zawsze nieznany; jeżeli jednakpowiÄ…zanie przedstawieÅ„, których on dostarcza naszej zmysÅ‚owoÅ›ci,jest przez pojÄ™cie intelektu okreÅ›lone jako powszechnie ważne, to25DosÅ‚ownie: «dla naszego podmiotu» ( für unser Subjekt ) (I.K.)51 przez ten stosunek zostaje okreÅ›lony przedmiot, a sÄ…d jestprzedmiotowy.WyjaÅ›nijmy to bliżej.%7Å‚e w pokoju jest ciepÅ‚o, że cukier jestsÅ‚odki, pioÅ‚un zaÅ› wstrÄ™tny26, sÄ… to sÄ…dy ważne tylko podmiotowo.Nie wymagam wcale, abym byÅ‚ zawsze tego zdania, lub żeby każdyinny czÅ‚owiek byÅ‚ tego samego zdania, co ja.SÄ…dy te wyrażajÄ… tylkopewien stosunek dwóch wrażeÅ„ do tego samego podmiotu,mianowicie do mnie samego, a i to tylko w moim obecnym staniespostrzegania, i dlatego też nie majÄ… one posiadać ważnoÅ›ci dlaprzedmiotu.SÄ…dy takie nazywam sÄ…dami spostrzeżeniowymi.ZupeÅ‚nie inaczej rzecz siÄ™ ma z sÄ…dem doÅ›wiadczeniowym.Czego do-Å›wiadczenie uczy mnie w pewnych okolicznoÅ›ciach, tego uczyć mniemusi zawsze, i także każdego innego; ważność jego nie ogranicza siÄ™do podmiotu lub chwilowego jego stanu.Dlatego wypowiadamwszystkie tego rodzaju sÄ…dy jako przedmiotowo ważne.Np.gdymówiÄ™: «powietrze jest sprężyste», to sÄ…d ten jest na razie tylkospostrzeżeniowy, odnoszÄ™ tylko dwa wrażenia w moich zmysÅ‚ach dosiebie.Jeżeli zaÅ› chcÄ™, żeby sÄ…d ten nazywaÅ‚ siÄ™ doÅ›wiadczeniowym,to wymagam, by to powiÄ…zanie podlegaÅ‚o warunkowi, który czynije powszechnie ważnym.ChcÄ™ wiÄ™c, ażebym ja zawsze i żeby takżekażdy inny musiaÅ‚ w tych samych okolicznoÅ›ciach podzielaćkoniecznie to samo spostrzeżenie.[300] § 20BÄ™dziemy przeto musieli zanalizować doÅ›wiadczenie w ogóle,ażeby zobaczyć, co siÄ™ zawiera w tym wytworze zmysłów i intelektu i26[przyp.Kanta]: ChÄ™tnie przyznajÄ™, że przykÅ‚ady te nie przedstawiajÄ…takich sÄ…dów spostrzeżeniowych, które stad by siÄ™ mogÅ‚ykiedykolwiek sÄ…dami doÅ›wiadczeniowymi, nawet gdybyÅ›my dodali donich pojÄ™cie intelektu; albowiem sÄ…dy te odnoszÄ… siÄ™ tylko do uczucia,które każdy uznaje tylko za podmiotowe t które przeto nigdy niepowinno być przypisane przedmiotowi, i dlatego też nigdy nie mogÄ…one stać siÄ™ przedmiotowymi.ChciaÅ‚em tylko na razie dać przykÅ‚adsÄ…du, który jest ważny jedynie podmiotowo i nie zawiera w sobieżadnej podstawy do koniecznej ważnoÅ›ci powszechnej, a przez to i doodnoszenia siÄ™ do przedmiotu.PrzykÅ‚ad sÄ…dów spostrzeżeniowych,które dziÄ™ki doÅ‚Ä…czonemu pojÄ™ciu intelektu stajÄ… siÄ™ sÄ…damidoÅ›wiadczeniowymi, podam w nastÄ™pnym przypisie.52 w jaki sposób jest też możliwy sÄ…d doÅ›wiadczeniowy.U podstawyznajdujÄ… siÄ™ tu dane naoczne, których jestem Å›wiadom, tj.spo-strzeżenie (perceptio) należące tylko do zmysłów.Jako drugi czynniknależy tu również sÄ…dzenie (które tylko intelektowi przysÅ‚uguje).Otóż to sÄ…dzenie może być dwojakie: po pierwsze, gdy tylkoporównujÄ™ spostrzeżenia i Å‚Ä…czÄ™ je w Å›wiadomoÅ›ci mego stanu, lub powtóre, gdy je Å‚Ä…czÄ™ w ogóle w jednej Å›wiadomoÅ›ci27.Pierwszy sÄ…d jesttylko sÄ…dem spostrzeżeniowym i posiada ważność podmiotowÄ…;przedstawia on jedynie powiÄ…zanie spostrzeżeÅ„ w moim stanieumysÅ‚u, bez odniesienia do przedmiotu.Dlatego też do [uzyskania]doÅ›wiadczenia nie wystarcza, jak to sobie pospolicie wyobrażajÄ…,porównywać spostrzeżenia i wiÄ…zać [je] za pomocÄ… sÄ…dzenia w[pewnej] Å›wiadomoÅ›ci.W ten sposób nie powstaje żadna powszechnaważność i konieczność sÄ…du, dziÄ™ki którym jedynie może on byćprzedmiotowo ważny i być doÅ›wiadczeniem.A wiÄ™c jeszcze caÅ‚kiem inny sÄ…d najpierw siÄ™ dokonuje, zanimze spostrzeżenia może powstać doÅ›wiadczenie.Dana naoczność musibyć podciÄ…gniÄ™ta pod pewne pojÄ™cie, które okreÅ›la formÄ™ sÄ…dzenia wogóle w odniesieniu do naocznoÅ›ci, empirycznÄ… Å›wiadomośćnaocznoÅ›ci wiąże w ogóle w jednej Å›wiadomoÅ›ci28 i przez to sÄ…domempirycznym nadaje powszechność.PojÄ™cie tego rodzaju jest czystympojÄ™ciem intelektu a priori, które nie czyni nic innego, jak tylko wogóle wyznacza naocznoÅ›ci sposób, w jaki można jej użyć dosÄ…dzenia.JeÅ›li tego rodzaju pojÄ™ciem bÄ™dzie pojÄ™cie przyczyny, tookreÅ›la ono ze wzglÄ™du na sÄ…dzenie w ogóle tÄ™ danÄ… naoczność,która jest pod nie podciÄ…gniÄ™ta, np.naoczność powietrza, amianowicie, że pojÄ™cie powietrza w stosunku do rozprężania sÅ‚używ sÄ…dzie hipotetycznym za poprzednik w stosunku do nastÄ™pnika.27W oryginale: «oder zweitens, da ich siÄ™ in einem Bewusstseinüberhaupt verbinde».Niektórzy neokantyÅ›ci marburscy Å‚Ä…czÄ… owo«überhaupt» z «Bewusstsein» i czytajÄ… to zdanie: «lub po wtóre, gdyÅ‚Ä…czÄ™ je w Å›wiadomoÅ›ci w ogóle» [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed