[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.156).W grę wchodzim.in.odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy budżetowej, ustawy oprowizorium budżetowym lub innych ustaw określających gospodarkębudżetową państwa.Za naruszenie wspomnianych ustaw odpowiedzialnośćkonstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą także inne podmioty.Zgodnie zart.19X ust.l Konstytucji za naruszenie konstytucji lub ustawy, w związku zzajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą:Prezydent Rzeczypospolitej, Prezes Rady Ministrów oraz członkowie RadyMinistrów, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Prezes Najwyższej IzbyKontroli, członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, osoby, którymPrezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem, oraz NaczelnyDowódca Sił Zbrojnych.9.Badanie zgodności ustaw budżetowych z konstytucjąW świetle art.188 Konstytucji Trybunat Konstytucyjny orzeka m.in.wsprawach zgodności ustaw z konstytucją - również więc w sprawie zgodności zkonstytucją ustawy budżetowej, ustawy o prowizorium budżetowym i innychustaw określających gospodarkę budżetową państwa.Z wnioskiem o zbadaniezgodności wspomnianych ustaw z konstytucją wystąpić może wiele podmiotów,np.50 posłów, 30 senatorów.Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, organystanowiące jednostek samorządu terytorialnego (por.art.191 Konstytucji).Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą, sąostateczne, podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu (o ile dotyczą ustaw, ogłaszanesą w Dzienniku Ustaw).Wchodzą one w życie z dniem ogłoszenia, jednakTrybunał Konstytucyjny może okrcślić inny termin utraty mocy obowiązującejaktu normatywnego.Termin ten nie może przekroczyć 18 miesięcy, gdy chodzi oustawę.W przypadku orzeczeń, które wiążą się z nakładami finansowymi nieprzewidzianymi w ustawie budżetowej.Trybunał Konstytucyjny określa terminutraty mocy obowiązującej aktu normatywnego po zapoznaniu się z opinią RadyMinistrów (art.190 Konstytucji).Wspomniane przepisy dotyczące orzeczeńTrybunatu Konstytucyjnego odnoszą się także do ustaw budżetowych.Wpraktyce mogą być jednak trudności w sferze ich stosowania z uwagi na krótki -roczny - okres obowiązywania ustawy budżetowej.W przypadku zakończeniaprocesu legislacyjnego dotyczącego ustawy budżetowej (np.w lutym rokubudżetowego) może zaistnieć sytuacja, że Trybunał będzie rozpatrywał wniosekw sprawie zgodności ustawy budżetowej z konstytucją np.we wrześniu rokubudżetowego.Gdyby orzekł o niezgodności niektórych postanowień ustawybudżetowej z konstytucją, to skutkiem tego orzeczenia mogłaby być szybkanowelizacja ustawy budżetowej lub ewentualne odpowiednie uwzględnienieorzeczenia w ustawie budżetowej na rok następny. 10.Uwagi końcoweW podsumowaniu uregulowań konstytucyjnych dotyczących budżetu państwanależy zauważyć, że konstytucja nie formułuje definicji budżetu państwa.Zprzepisów konstytucji (por.art.219) można jednak wnioskować, że jest to aktprawny stanowiony przez Sejm w formie ustawy budżetowej, a jegoprzedmiotem są dochody i wydatki państwa ustalane na jeden rok.Konstytucjawyraznie odróżnia instytucję budżetu państwa, jako aktu wyrażonego w formierocznej ustawy budżetowej, od instytucji Skarbu Państwa, który jest głównąpaństwową osobą prawną, reprezentującą państwo w stosunkach majątkowych.Ustawa budżetowa jest stanowiona w trybie właściwym dla stanowienia ustaww ogóle, choć ma swe odmienności (np.wyłączność inicjatywy ustawodawczejRady Ministrów, specjalne terminy przedłożenia projektu ustawy Sejmowi idotyczące długości prac Sejmu, uprawnienia Prezydenta przewidziane w art.225,specjalna procedura oceny wykonania ustawy, połączona z udzielaniemabsolutorium).Możliwe jest badanie treści tej ustawy przez TrybunałKonstytucyjny z punktu widzenia zgodności z przepisami konstytucji, a takżebadanie odpowiedzialności konstytucyjnej określonych podmiotów przedTrybunałem Stanu za naruszenie jej ustaleń.Konstytucja próbuje ściśle związaćpostanowienia dotyczące budżetu państwa z całokształtem przepisówkonstytucyjnych i wszystkimi instytucjami przewidzianymi w konstytucji.Wydaje się więc, że ustawa budżetowa nie może być oceniana jako specjalny,rządzący się odrębnymi prawami akt.Nie należy jej przeciwstawiać innymustawom.Zasadniczo bowiem podlega ona takim samym rygorom, jak pozostałeustawy przyjmowane w Rzeczypospolitej Polskiej [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed