[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.180 336.MiarÄ… w o l no Å›c i , czy to dla jednostki, czy to dla spoÅ‚eczeÅ„stw, jest stopieÅ„ oporu, któryustawicznie pokonywać nale\y, \eby pozostać u gó r y: wolnoÅ›ci, rzecz prosta,rozpatrywanej jako moc pozytywna, jako wola mocy.A przeto najwy\sza forma wolnoÅ›ciindywidualnej, udzielność, wzrastaÅ‚aby, bardzo prawdopodobnie, nie dalej ni\ o pięć krokówod swego przeciwieÅ„stwa, tam, gdzie grozba niewolnictwa, niby sto mieczówDamoklesowych nad istnieniem zawisÅ‚a.Zwa\cie na to w przebiegu dziejów: czasy, kiedy"indywiduum" dojrzaÅ‚o do owej doskonaÅ‚oÅ›ci, to znaczy staÅ‚o siÄ™ w o l n e , kiedy zostaÅ‚osiÄ…gniÄ™ty klasyczny typ czÅ‚owieka u d z i e lne go : och nie, te czasy nie byÅ‚y nigdyhumanitarnymi!Trzeba nie mieć wyboru: albo górÄ…  albo na spodzie, jak robak być wyszydzonym,unicestwionym, rozdeptanym.Trzeba tyranów mieć przeciw sobie, \eby stać siÄ™ tyranem, tj.w o l n ym.NiemaÅ‚a to korzyść sto mieczów Damoklesowych mieć nad sobÄ…: to uczy taÅ„czyć,dziÄ™ki temu dochodzi siÄ™ do "wolnoÅ›ci ruchów".337.In d yw i d u a liz m jest skromnym i nieÅ›wiadomym jeszcze rodzajem "woli mocy": tutajjednostce wydaje siÄ™ ju\ dosyć, jeÅ›li siÄ™ w yz w o li z przewagi spoÅ‚eczeÅ„stwa (bÄ…dz topaÅ„stwa, bÄ…dz KoÅ›cioÅ‚a.).Przeciwstawia siÄ™ n ie j a ko o so b a , lecz tylko jako jednostka;przedstawia wszystkie jednostki wobec zbiorowoÅ›ci.To znaczy instynktownie s t aj e n ar ó w ni z k a\ dÄ… j ed no st k Ä…; co zdobywa, zdobywa nie dla siebie jako osoba, lecz jakoj e dn oÅ› ć na zbiorowoÅ›ci.S o cj aliz m jest tylko Å› r o dk ie m a gi ta c yj n ym i nd yw i d u al i z mu : pojmuje on, \e,aby coÅ› osiÄ…gnąć, trzeba zorganizować dziaÅ‚anie zbiorowe, "moc".Lecz to, czego on chce, niejest spoÅ‚eczność jako cel jednostki, lecz spoÅ‚eczność jako Å› r od e k d o u mo\ li wi en iaw i el u j ed no st e k: to jest instynktem socjalistów, co do którego czÄ™sto siÄ™ mylÄ… (pominÄ…wszy to, \e, aby dopiąć swego celu, czÄ™sto oszukiwać muszÄ…).Altruistyczne kazaniamoralne w sÅ‚u\bie egoizmu indywidualnego  jedno z najzwyklejszych oszustw wiekudziewiÄ™tnastego.A n a r ch iz m jest znowu tylko Å› r o dk ie m a gi ta c yj n ym s o c j al i z m u ; za pomocÄ…niego wzbudza strach, strachem zaczyna fascynować i terroryzować: przede wszystkim przyciÄ…ga odwa\nych, ryzykujÄ…cych na swÄ… stronÄ™, nawet w sprawach najbardziejduchowych.Mimo to wszystko: i n dyw i d u a liz m jest na jsk r om ni ejsz ym stopniem woli mocy.Skoro osiÄ…gnęło siÄ™ pewnÄ… niezale\ność, chce siÄ™ wiÄ™cej: nastÄ™puje w yo d r Ä™ b ni en i e siÄ™stosownie do stopnia siÅ‚y: jednostka nie stawia siÄ™ ju\ na równi bez wyboru, lecz s z u k as ob i e r ów n yc h , odsuwa od siebie inne.Po indywidualizmie nastÄ™puje t w o rz en i ec z Å‚ on kó w i or ga n ów : tendencje pokrewne Å‚Ä…czÄ… siÄ™ i wystÄ™pujÄ… jako moc: miÄ™dzy tymi181 ogniskami mocy tarcie, wojna, rozpoznawanie siÅ‚ wzajemnych, wyrównywanie, zbli\anie siÄ™,ustanowienie w ym i a n y w yd a j no Å› ci.W koÅ„cu: u kÅ‚ ad h i er a r c hi cz n y.1.Indywidua w yz w a l a j Ä… siÄ™;2.rozpoczynajÄ… walkÄ™, dochodzÄ… do zgody co do "równych praw" (sprawiedliwośćjako cel  );3.skoro to osiÄ…gniÄ™to, rzeczywista n i e ró w noÅ› ć si Å‚ wystÄ™puje ze w z m o\ o n ymo d dz i aÅ‚ yw a n i e m (albowiem na ogół panuje pokój i wiele drobnych iloÅ›ci siÅ‚wytwarza ju\ takie ró\nice, które dawniej równaÅ‚y siÄ™ niemal zeru); terazjednostki organizujÄ… siÄ™ w grupy; grupy dÄ…\Ä… do przywilejów i przewagi.Walkaw formie Å‚agodniejszej wrze na nowo.Pragnie siÄ™ w o l n oÅ› ci , póki siÄ™ nie ma mocy.Skoro siÄ™ jÄ… posiadÅ‚o, pragnie siÄ™przemocy; jeÅ›li siÄ™ tej nie osiÄ…ga (jeÅ›li siÄ™ jest za sÅ‚abym do niej), pragnie siÄ™"sprawiedliwoÅ›ci", to znaczy "równej mocy".338.Za m a s ko w an e r odz a j e w oli m o c y:1) Pragnienie w o l noÅ›c i , niezale\noÅ›ci, a tak\e równowagi, pokoju, k o or d yn a c j i.Równie\ odosobnienia, "wolnoÅ›ci myÅ›li".W formie najni\szej: w ogóle wola istnienia, atak\e "instynkt samozachowawczy".2) P o dp o rz Ä… dk o wa ni e siÄ™, \eby zadowolić wolÄ™ mocy wiÄ™kszej caÅ‚oÅ›ci: p o dd a ni esiÄ™, uczynienie siÄ™ niezbÄ™dnym, po\ytecznym dla tego, kto posiada wÅ‚adzÄ™; miÅ‚ oÅ› ć , jakodroga okrÄ™\na do serca potÄ™\nych  \eby nad nimi zapanować.3) Poczucie obowiÄ…zku, sumienie, pociecha imaginacyjna, i\ siÄ™ nale\y do rzÄ™duw y\ sz e go ni\ ci, co rzeczywiÅ›cie posiadajÄ… wÅ‚adzÄ™; uznawanie takiej hierarchii, którapozwala s Ä… dz i ć tak\e tych, którzy moc posiadajÄ…; potÄ™pianie samego siebie; wynajdywanien o w yc h t a bli c wa rto Å› ci (Å›ydzi: przykÅ‚ad klasyczny).339.W s p r aw ie "m a ki aw e l i z m u " mo c y ( m a ki a we liz m ni eÅ›w i ad om y).W o l a m o c y objawia siÄ™:a) u uciÅ›nionych, niewolników wszelkiego rodzaju jako wola "w o l noÅ› c i": zdaje siÄ™, i\samo w yz w o le ni e siÄ™ jest celem (z punktu widzenia moralno religijnego:"odpowiedzialnym być tylko przed swoim wÅ‚asnym sumieniem"; "wolność ewangeliczna"itd.);182 b) u rodzaju silniejszego i do mocy dorosÅ‚ego jako wola przemocy; jeÅ›li zrazubezskuteczna, ograniczajÄ…ca siÄ™ do woli "s p r a w i e dli wo Å› ci ", to znaczy do j e d n a ko w eji loÅ› c i pr a w , jakie posiada rodzaj panujÄ…cy (walka o prawa.);c) w najsilniejszych, najbogatszych, najniezale\niejszych, najmÄ™\niejszych jako "m i Å‚ oÅ› ćludzkoÅ›ci", "ludu", ewangelii, prawdy, Boga; jako współczucie; "poÅ›wiÄ™cenie siebie" itd.;jako przemo\enie, porwanie za sobÄ…, zabranie w swÄ… sÅ‚u\bÄ™, jako instynktowne uto\samieniesiÄ™ z wielkim quantum mocy, której posiada siÄ™ m o\ n oÅ› ć n a d ani a k i er un k u: bohater,prorok, Cezar, Zbawiciel, Pasterz ( i miÅ‚ość pÅ‚ciowa nale\y tutaj: pragnie ujarzmienia,wziÄ™cia w posiadanie i wydaje siÄ™ jakoby oddaniem.W gruncie rzeczy jest to tylko miÅ‚ość do"narzÄ™dzia", do "zakÅ‚adu", przekonanie, \e to a to n a l e\ y do nas, jako do kogoÅ›, kto jest wstanie u \ yw a ć tego)."W ol noÅ› ć ", "s p r aw ie d li wo Å› ć " i "miÅ‚ oÅ› ć" !!! 340.N i ez d ol no ść m o c y: j ej hi p ok r yz j a i p rz eb ie gÅ‚ oÅ› ć : jako posÅ‚uszeÅ„stwo(podporzÄ…dkowanie, duma obowiÄ…zku, moralność.); jako rezygnacja, oddanie siÄ™, miÅ‚ość(idealizowanie, ubóstwianie rozkazodawcy, jako rekompensata i, poÅ›rednio, jakosamoprzemienienie); jako fatalizm, wyrzeczenie siÄ™; jako obiektywność; jako tyrania nadsobÄ… (stoicyzm, asceza, "wyrzeczenie siÄ™ osoby wÅ‚asnej", "uÅ›wiÄ™cenie siebie"); jako krytyka,pesymizm, drÄ™czenie; jako "piÄ™kna dusza", "cnota", "ubóstwianie siebie samego", "nauboczu", "wyzbycie siÄ™ Å›wiata" itd.( przyodziewanie siÄ™ niezdolnoÅ›ci mocy w dédain).WszÄ™dzie wyra\a siÄ™ potrzeba wywierania jakiejkolwiek mocy, lub zdobycia sobieprzynajmniej na pewien czas p oz o r u mocy  jako u p oj eni a.Ludzie, pragnÄ…cy mocy gwoli p r e r o ga t yw o m s z cz Ä™ Å› ci a , jakie moc zapewnia: partiepolityczne.Inni, pragnÄ…cy mocy, nawet mimo widocznych strat i ofiar ze szczęścia i dobrobytu:ludzie ambitni.Tacy wreszcie, którzy pragnÄ… mocy tylko dlatego, \e wpadÅ‚aby w inne rÄ™ce, od którychnie chcÄ… być zale\ni.341.S pr os to w an ie p oj Ä™c i a " e go iz m u " [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed