[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Najczęściej mamy do czynienia z wypowiedziami osadzonymi w róż-nych kontekstach (formuÅ‚owanymi w kontekÅ›cie różnych zaÅ‚ożeÅ„ o charakterzeÅ›wiatopoglÄ…dowym, filozoficznym, teoretycznym i praktycznym), a ich nadawcynie troszczÄ… siÄ™ o ich ujawnianie, czyli przyznanie siÄ™ do miejsca perspektywypoznawczej, z którego ten gÅ‚os jest zabierany.Od osób wyksztaÅ‚conych w zakresie pedagogiki na poziomie akademickim,chcÄ…cych profesjonalnie uczestniczyć w spoÅ‚ecznym dyskursie o edukacji, ocze-kuje siÄ™, umiejÄ™tnoÅ›ci okreÅ›lenia kontekstu swoich poglÄ…dów, opinii, przekonaÅ„i postulatów, jak również umiejÄ™tnoÅ›ci dekodowania sensu wypowiedzi formuÅ‚o-wanych w innych kontekstach Å›wiatopoglÄ…dowych, ideologicznych, filozoficznych,teoretycznych oraz w imiÄ™ innych interesów praktycznych niż profesjonalny gÅ‚ospedagoga.Od pedagoga posiadajÄ…cego wyksztaÅ‚cenie pedagogiczne oczekuje siÄ™bowiem nie tylko metodyki sprawnego dziaÅ‚ania praktycznego w zakresie naucza-nia, wychowywania, opiekowania, resocjalizowania, stymulowania, terapii, ale byreprezentowaÅ‚ kulturÄ™ pedagogicznÄ…, która najpeÅ‚niej ujawnia siÄ™ w poziomie ko-munikowania siÄ™ z innymi oraz wyższej efektywnoÅ›ci praktyk dyskursywnych.W tym kontekÅ›cie ważnym problemem badawczym jest poziom wykluczeniaz kultury pedagogicznej osób z tytuÅ‚em magistra pedagogiki.Uzyskane wynikibadaÅ„ mogÅ‚yby być dobrÄ… podstawÄ… do oceny jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia pedagogiczne-go na poziomie akademickim.Propozycja takiego problemu badawczego wynikaz przekonania, że poziom kultury pedagogicznej jest skorelowany z mniej lubbardziej skutecznym poznawaniem rzeczywistoÅ›ci edukacyjnej, czyli spoÅ‚ecznejpraktyki edukacyjnej.I o tym bÄ™dzie nastÄ™pna część tego rozdziaÅ‚u.6.5.Poznawanie i poznanie spoÅ‚ecznej praktyki edukacyjnejOmówienie problemów zwiÄ…zanych z tworzeniem jÄ™zykowego obrazu Å›wiata,a dokÅ‚adniej spoÅ‚ecznej praktyki edukacyjnej oraz problemów zwiÄ…zanych z uży-ciem jÄ™zyka pedagogii i jÄ™zyka pedagogiki w procesach komunikacji, a dokÅ‚adniejw spoÅ‚ecznych dyskursach o edukacji, pozwala zwrócić siÄ™ ku ogólniejszej kwe-stii poznawania i poznania.Obie kategorie pojÄ™ciowe sÄ… kategoriami filozoficz-nymi, eksploatowanymi w epistemologii (jako jednym z podstawowych działówtradycyjnej filozofii) oraz współczesnym naukoznawstwie.6.5.1.Poznawanie i poznanie w procesie poznawczegooswajania Å›wiataTermin poznawcze oswajanie Å›wiata jest stosowany w poznaÅ„skiej szkole filozo-ficzno-metodologicznej.Podstawy teoretyczne dla takiego myÅ›lenia o poznawaniuT.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 6.JÄ™zyk współczesnej pedagogiki290i poznaniu znajdujemy w regulacyjnej teorii kultury Jerzego Kmity, a termin po-znawcze oswajanie Å›wiata koresponduje z traktowaniem nauki jako zjawiska majÄ…ce-go swoje uwarunkowania i skutki spoÅ‚eczne, co pozwala na historyczne ujmowanieewolucji tożsamoÅ›ci pedagogiki.Taki historyczny punkt widzenia w poszukiwaniuciÄ…gÅ‚oÅ›ci i zmiany przyjęłam w niniejszym podrÄ™cznika pedagogiki ogólnej.Stosowanie terminu poznawczego oswajania Å›wiata sytuuje rozważaniaw tym nurcie filozoficzno-teoretyczno metodologicznym (mówiÄ…c po Kuhnow-sku, paradygmacie naukowym), w którym rezygnuje siÄ™ z redukowania wiedzynaukowej do wiedzy bÄ™dÄ…cej odkrywaniem obiektywnie istniejÄ…cej prawdy10.PrzyjmujÄ…c, że aktualny przeÅ‚om cywilizacyjny koresponduje z ideÄ… rewolucjipodmiotów, możemy uznać, że podmiotem tworzÄ…cym spoÅ‚ecznÄ… praktykÄ™ edu-kacyjnÄ… sÄ… ludzie, którzy wytwarzajÄ… różne formy wiedzy o tym fragmencie rze-czywistoÅ›ci.SÄ… wiÄ™c w podwójnym znaczeniu podmiotem, ponieważ w odniesie-niu do tego samego fragmentu rzeczywistoÅ›ci (spoÅ‚ecznej praktyki edukacyjnej)sÄ… równoczeÅ›nie podmiotem dziaÅ‚ajÄ…cym i poznajÄ…cym.WspółczeÅ›nie z terminem poznanie wiąże siÄ™ kilka znaczeÅ„.Dla pedagogi-ki ogólnej sÄ… ważne nastÄ™pujÄ…ce znaczenia:1.Poznawanie rozumiane jako Å›wiadoma czynność uzyskiwania danych, in-formacji i wiedzy o jakimÅ› fragmencie rzeczywistoÅ›ci lub/i jego szczegó-Å‚owym obiekcie.Czynność poznawania może być realizowana w sposóbnaturalny w trakcie caÅ‚ego życia czÅ‚owieka, w procesie uczenia siÄ™.Po-znawanie może też być dziaÅ‚aniem celowo zorganizowanym, naukowymlub dydaktycznym, odbywajÄ…cym siÄ™ wedÅ‚ug okreÅ›lonych reguÅ‚ i zasad.W zwiÄ…zku z tym możemy wyróżnić poznanie celowe i zorganizowaneobejmujÄ…ce dwie grupy procesów: a) procesy poznawania pedagogicznego(wytwarzania wiedzy pedagogicznej), b) procesy poznawania dydaktycz-nego, zwiÄ…zane z ksztaÅ‚ceniem siÄ™ ludzi (nauczaniem i uczeniem siÄ™).2.Poznanie rozumiane jako rezultat poznania, czyli procesu gromadzeniadanych, informacji i wiedzy, kodowania ich, przetwarzania i wytwarzanianowej wiedzy.Rezultatem poznania jest zawsze wiedza, ale może mieć onaróżny charakter, różnÄ… formÄ™ i różny poziom legitymizacji.Sam akt poznawania i jego rezultaty mogÄ… być przedmiotem odrÄ™bnej czyn-noÅ›ci poznawczej i tak wÅ‚aÅ›nie swój przedmiot ujmuje epistemologia (teoria po-znania) jako dziaÅ‚ filozofii.Szczególnie eksponowanym przedmiotem badaÅ„epistemologów jest poznanie naukowe, a ich ustalenia sÄ… wykorzystywane w na-ukach szczegółowych.10PojÄ™cie prawdy zgodnie z klasycznym jej pojmowaniem przez Arystotelesa zakÅ‚ada, że PrawdÄ… jestzgodność naszych sÄ…dów o rzeczywistoÅ›ci z samÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ….T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008Poznawanie i poznanie spoÅ‚ecznej praktyki edukacyjnej291W kontekÅ›cie tych ustaleÅ„ można powiedzieć, że poznawanie i poznanie okre-Å›lonego fragmentu rzeczywistoÅ›ci (spoÅ‚ecznej praktyki edukacyjnej) należy za-wsze rozpatrywać w kontekÅ›cie kulturowym okreÅ›lonego miejsca i czasu histo-rycznego.6.5.2.Kulturowy kontekst poznawczego oswajaniarzeczywistoÅ›ci edukacyjnejPrzedstawienie problemu zacznÄ™ od sformuÅ‚owania kilku tez, które sÄ… swoi-stego rodzaju podsumowaniem wczeÅ›niejszych rozważaÅ„.1.Powstanie i użycie jÄ™zyka jest zasadniczym czynnikiem sprawczym zaist-nienia Å›wiata kultury i współczesnego czÅ‚owieka jako użytkownika dwóchÅ›wiatów (Å›wiata natury i Å›wiata kultury).2.Kompetencje jÄ™zykowe wzbogaciÅ‚y czÅ‚owieka o nowe możliwoÅ›ci poznaw-cze oparte na użyciu jÄ™zyka, ale także wykreowaÅ‚y pokusÄ™ wykorzystaniajÄ™zyka do manipulowania innymi i powiÄ™kszenia oraz utrwalenia zakresuswojej wÅ‚adzy nad nimi.3.DziÄ™ki kompetencjom komunikacyjnym ludzie sÄ… zdolni do gromadzeniawyników poznania i ich przekazywania wewnÄ…trzgeneracyjnego i miÄ™dzy-generacyjnego.4.Potrzeba przekazu poznawczego dorobku kultury staÅ‚a siÄ™ czynnikiemsprawczym powstania i rozwoju instytucji edukacyjnych.5.Praktyka edukacyjna jest w zwiÄ…zku z tym także wytworem kultury.6.Wytworem kultury jest także nauka, w tym również pedagogika.7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]