[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przy tym model może być bÄ…dz obrazem rzeczywistoÅ›ci empiryczniestwierdzalnej (przez 'obserwacjÄ™, pomiar statystyczny itp.), bÄ…dz obrazemrzeczywistoÅ›ci pożądanej, postulowanej, projektowanej -" ujawnianej zwykle zapomocÄ… technik badania opinii^JTa dwoistość struktur modelowych odpowiada - jakjuż o tym byÅ‚a- mowa " - 'teoretycznym i praktycznym potrzebom11 J.SzczepaÅ„ski Socjologia.'Rozwój problematyki i metod.Warszawa 1961, s.333.62pedagogiki spoÅ‚ecznej, mianowicie pojÄ™ciom wzoru i wzorca, z których pierwszyjest modelem rzeczywistoÅ›ci empirycznej, drugi - modelem rzeczywistoÅ›cipostulowanej./Wzór jest strukturÄ… odtwarzajÄ…cÄ… bÄ…dz regularność rzeczywistych ludzkichzachowaÅ„, bÄ…dz regularność rzeczywistego funkcjonowania danej instytucji.Poszczególne klasy i warstwy spoÅ‚eczne charakteryzujÄ… wÅ‚aÅ›ciwe im wzory zachowaÅ„i instytucji, nierzadko -odmienne w każdej z tych klas i warstw- np.wzórmieszkania polskiej rodziny chÅ‚opskiej, robotniczej, drobnomiesz-ćzaÅ„skiej,inteligenckiej w Polsce Ludowej.SkÅ‚adnikami wzoru mogÄ… być zarówno cechyaprobowane przez opiniÄ™ publicznÄ…, jak i potÄ™piane przez niÄ… (np.w zakresiehigieny -mieszkaÅ„).Wzory w biegu czasu ulegajÄ… zmianom^(Wzorzec - to struktura teoretyczna innego rodzaju.Jest ona skonstruowana zcech pożądanych ludzkiego zachowania lub z pożądanych form i sposobówfunkcjonowania instytucji.Konstruktorami wzorców sÄ…: a) zainteresowanespoÅ‚ecznoÅ›ci, postulujÄ…ce lepszy (korzystniejszy) bieg zachowania osób ifunkcjonowania instytucji, b) jednostki lub grupy odpowiedzialne za danÄ…dziedzinÄ™ życia i pragnÄ…ce zmienić istniejÄ…ce wzory zachowaÅ„ i instytucji(rodzice, nauczyciele, politycy, kierownicy danej instytucji etc.).|Przy tyminspiracja wzorca może wyjść: 1° - z ,,czystej wyobrazni", 2° :- z nowoinaugurowanej instytucji (np.pojawienie siÄ™ nowego rodzaju klubów mÅ‚odzieży),3° - wreszcie jako struktura zbudowana dziÄ™ki optymalnym rzeczywistym.osiÄ…gniÄ™ciom danej grupy 'spoÅ‚ecznej lub instytucji na okreÅ›lonym terenie i wokreÅ›lonym czasie, np.wzorzec klubu studenckiego, opracowany na podstawieznajomoÅ›ci najlepszych.klubów studenckich w ostatnim piÄ™cioleciu.W czasach H.Ra-dliÅ„skiej pojÄ™cie wzorca odpowiadaÅ‚o tylko tej trzeciej ewentualnoÅ›ci, zdodatkowym postulowaniem, aby skÅ‚adniki wzorca, jeÅ›li to okaże siÄ™ możliwe,zostaÅ‚y skonfrontowane z dyrektywami wÅ‚aÅ›ciwych dyscyplin naukowych (np.wzorzecpielÄ™gnowania dziecka - z dyrektywami higieny) i aby uwzglÄ™dniaÅ‚y tylko to, cojest 'osiÄ…galne w danej epoce i kulturze.Z prac H.Ra-dliÅ„skiej i jej uczniówznane sÄ… wzorce dziecka pielÄ™gnowanego, Å›wietlicy itd.Oto kilka nasuwajÄ…cych siÄ™ pytaÅ„: Który z wymienionych63^AW^-J.}Jii.y -imJuciowaluu wzorów l wzorców zachowaÅ„ i instytucji? Pytaniedrugie wielokrotnie staje przed pedagogiem spoÅ‚ecznym.Albo pytania bardziejszczegółowe, np.: Jakie materiaÅ‚y-należaÅ‚oby spożytkować, gdyby zaszÅ‚a potrzeba skonstruowania wzorca koloniiletniej dla dzieci szkół podstawowych?A wiÄ™c^wzory pokazujÄ…, jaka jest rzeczywistość danej dziedziny życiaspoÅ‚ecznego, kulturalnego, wychowawczego, zaÅ› wzorce - jaka mogÅ‚aby być tarzeczywistość przy Å›wiadomym korygowaniu istniejÄ…cych wzorów życia.Ale i wzory,i wzorce sÄ… strukturami zÅ‚ożonymi, dla ich konstruowania niezbÄ™dne sÄ… podstawoweskÅ‚adniki j dajÄ…ce siÄ™ w miarÄ™ możliwoÅ›ci wyrazić liczbowo, gdyż zliczaniefaktów i odpowiednie manipulowanie tymi liczbami stanowi istotny czynniknowoczesnych technik badawczych.We wzorach tymi podstawowymi skÅ‚adnikami sÄ…przeciÄ™tne, we wzorcach - normy.){PrzeciÄ™tna jest to Å›rednia arytmetyczna danego zbioru faktów.Na przykÅ‚adprzeciÄ™tnÄ… powierzchniÄ™ mieszkania rodzin uczniów Jklasy V SzkoÅ‚y Podstawowej nr101 w Aodzi otrzymamy sumujÄ…c powierzchniÄ™ mieszkaÅ„ wszystkich rodzin tychuczniów oraz dzielÄ…c tÄ™ sumÄ™ przez liczbÄ™ uczniów danej klasy.To znaczy, żeprzeciÄ™tna jest teoretycznÄ… wielkoÅ›ciÄ… wyprowadzonÄ… z wielkoÅ›ci rzeczywistych.;Dla badaÅ„ spoÅ‚ecznych szczególnie użyteczne sÄ… (odmiany przeciÄ™tnej: mediana(punkt, powyżej którego znajduje-siÄ™ dokÅ‚adnie poÅ‚owa obserwacji, a poniżej - druga poÅ‚owa) oraz Å›rednia modalna(punkt o.na j wiÄ™ksze j liczebnoÅ›ci w rozkÅ‚adzie przypadków, czyli najczęściejwystÄ™pujÄ…cy przypadek).-Norma, jest skÅ‚adnikiem wzorca.Jest to pojÄ™cie wywiedzione-z ekonomicznego pojÄ™cia standardu, czyli ustalonej (w sensie pożądanym) miaryrozciÄ…gÅ‚oÅ›ci, iloÅ›ci, jakoÅ›ci, wartoÅ›ci danego wy-robu.JiJak wiadomo, w Polscestandaryzowaniem (okreÅ›laniem standardu) wyrobów przemysÅ‚u i rzemiosÅ‚a zajmujesiÄ™ Polski Komitet Normalizacyjny i nazwa ta pokazuje, do jakich pojęć^nawiÄ…zuje pojÄ™cie normy, którym posÅ‚ugujemy siÄ™ w pedagogice-spoÅ‚ecznej j? H.RadliÅ„ska okreÅ›laÅ‚a normÄ™ jafeo wielkość bÄ™dÄ…cÄ… wynikiempomyÅ›lnego przebiegu danego zjawiska, opartÄ…- w miarÄ™ możliwoÅ›ci - na wiedzynauk biologicznych i spoÅ‚ecznych^64czÅ‚onka rodziny danej spoÅ‚ecznoÅ›ci - musielibyÅ›my na przykÅ‚ad postÄ™pować tak:wytypować reprezentacjÄ™ rodzin tej spoÅ‚ecznoÅ›ci oceniajÄ…cych powierzchniÄ™ swychmieszkaÅ„ jako zadowalajÄ…cÄ…, okreÅ›lić powierzchniÄ™ ich mieszkaÅ„ i sumÄ™ tejpowierzchni podzielić przez liczbÄ™ ich mieszkaÅ„ców; tak otrzymanÄ… wielkośćskonfrontować z opiniÄ… kompetentnych znawców higieny i architektury, abyuwzglÄ™dniajÄ…c wszystkie trzy zródÅ‚a informacji - ustalić w tej spoÅ‚ecznoÅ›cinormÄ™ powierzchni, mieszkalnej na jednego czÅ‚onka rodziny.W jaki sposób jednak dokonuje siÄ™ wyboru wÅ‚aÅ›ciwych przeciÄ™tnych i norm dlakonstruowania modelu zachowaÅ„ lub instytucji? Dobór norm wymaga umiejÄ™tnegowyselekcjonowania przez badajÄ…cego spoÅ›ród opinii ankietowanych osób ianalizowanych dokumentów oraz opracowaÅ„ naukowych tego, co wydaje mu siÄ™ (napodstawie jego wiedzy) najistotniejsze, natomiast dla ustalenia skÅ‚adników wzoruprocedura ta musi odwoÅ‚ywać siÄ™ do zestawieÅ„ statystycznych, skoro od wÅ‚aÅ›ciwegodoboru przeciÄ™tnych zależy powodzenie badaÅ„ empirycznych, ich pracochÅ‚onność idiaginostyczność.W tym miejscu dotykamy problematyki wskazników i ich roli w empirycznychbadaniach spoÅ‚ecznych.("Wskaznikiem jakiegoÅ› zjawiska Z nazywamy takie zjawisko W, któregozaobserwowanie pozwoli nam (w sposób bezwyjÄ…tko-wy lub z okreÅ›lonym czy choćby zwyższym od przeciÄ™tnego prawdopodobieÅ„stwem) okreÅ›lić, iż zaszÅ‚o zjawisko Z"(Nowak, 1965, s.220).Najprostszym przykÅ‚adem wskaznika może być temperaturaludzkiego ciaÅ‚a]) której wysokość (mierzona za pomocÄ… termometru) wskazuje naistnienie stanu chorobowego.Innym przykÅ‚adem może być znany wskaznik S.Beckera(tzw
[ Pobierz całość w formacie PDF ]