[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.9.37) dziae"ajÀce pod kon-trolÀ praktycznie kaødego systemu operacyjnego, jest elastyczny (umoøliwiatworzenie zarÛwno prostych programÛw, jak i zaawansowanych aplikacji)S Pascal ñ jÍzyk przeznaczony do tworzenia aplikacji pracujÀcych w systemieDOS, wraz z popularyzacjÀ systemu Windows ustÀpie" miejsca jÍzykowi DelphiS Delphi ñ jest przeznaczony dla úrodowiska MS Windows, jest obiektowÀ odmia-nÀ jÍzyka PascalS Perl ñ jÍzyk skryptowy przeznaczony do tworzenia programÛw w úrodowiskuUNIXS Java ñ umoøliwia tworzenie apletÛw umieszczanych na stronach WWW.ApletysÀ to programy kompilowane przez tworzÀcego, przesye"ane z serwera do prze-glÀdarki i tam uruchamiane.W odrÛønieniu od aplikacji, aplety nie majÀ moøli-woúci korzystania z zasobÛw dyskowych komputeraS Java script ñ jest rozszerzeniem HTML-u; jest to jÍzyk skryptowy, program jestinterpretowany przez przeglÀdarkÍ;S Magic ñ program do tworzenia aplikacji korzystajÀcych z baz danych.9.14.Co to jest programowanie strukturalne?Programowanie strukturalne (ang.structured programming) zostae"o po raz pierw-szy zaproponowane przez holenderskiego matematyka DijkstrÍ jako programowaniehierarchiczne, metoda zstÍpujÀcÀ (ang.top-down) z gÛry na dÛe".152 Komputer - czÍsto zadawane pytaniaNajkrÛcej rzecz ujmujÀc, jest to sposÛb programowania wymuszajÀcy podziae"problemu na kolejne, coraz bardziej szczegÛe"owe przybliøenia algorytmu.Systema-tyczny podziae" problemu na kolejne, coraz prostsze czÍúci ske"adowe, ktÛrych powiÀ-zania wzajemne sÀ dobrze okreúlone, ue"atwia pracÍ, umoøliwia podziae" pracy miÍdzyzespoe"y oraz ue"atwia kontrolÍ i wykrywanie be"ÍdÛw.WspÛe"praca pomiÍdzy czÍúciamiodbywa siÍ na zasadzie przekazywania parametrÛw.Ten sposÛb podejúcia jest zaleca-ny zarÛwno do formue"owania algorytmu, jak i do zapisu go w postaci programu.WadÀ programowania strukturalnego jest ke"opotliwa zmiana struktury danych(w przypadku, gdy operuje na niej wiele segmentÛw wymaga to zmiany we wszyst-kich tych segmentach).9.15.JakÀ postaÊ w jÍzyku Pascal miae"by przyke"adowyprogram znajdowania maksymalnego elementu z ciÀgudanych n liczb a1, a2,., an?Program szukania maksymalnego elementu z ciÀgu danych n liczb moøe mieÊw Pascalu nastÍpujÀcÀ postaÊ:program FindMax (input, output);const n = 100;var licznik: 1.n;A, M: real;beginlicznik := 1;readln(A);M := A;repeatlicznik := licznik + 1;readln(A);if A >= M then M := Auntil licznik = n;writeln(M)end.Algorytm powyøszego programu zostae" juø przedstawiony w pyt.9.4.Oprogramowanie systemów komputerowych 153W programie tym, o nazwie FindMax, parametry input oraz output informujÀ, øedane liczbowe bÍdÀ wczytane ze standardowego dla danego komputera urzÀdzeniawejúciowego, a wyniki bÍdÀ wyúwietlone na standardowym urzÀdzeniu wyjúciowym.Po tym tzw.nage"Ûwku programu pojawia siÍ definicja stae"ej, ustalajÀca przyke"adowowartoúÊ n rÛwnÀ 100 oraz deklaracje typÛw.Zmienna licznik moøe przyjmowaÊ war-toúci cae"kowite od l do n we"Àcznie (tzw.typ okrojony), natomiast zmienne A i M mogÀbyÊ rzeczywiste.Definicja i deklaracje opisujÀ obiekty, na ktÛrych ten program dziae"a.CzÍúÊ operacyjna programu jest ujÍta w nawiasy begin i end.Rozpoczyna siÍ nada-niem wartoúci poczÀtkowych zmiennym licznik oraz M (po wczytaniu A instrukcjÀread).NastÍpnie mamy instrukcjÍ, ktÛra powoduje (n-l)-krotne wykonanie instrukcjizawartych miÍdzy symbolami repeat oraz until dla zmiennej licznik przyjmujÀcejwartoúci od 2 do n.Instrukcja standardowa write powoduje drukowanie (wyúwietlanie)wartoúci zmiennej M.9.16.Co to jest programowanie obiektowe?Programowanie obiektowe okreúlane jest teø mianem programowania zorientowa-nego obiektowo.W wykorzystujÀcych programowanie obiektowe programach pod-stawowym pojÍciem jest obiekt.Reprezentuje on procedury, jak i same dane.Dziae"a-nie programu polega na wzajemnym komunikowaniu obiektÛw i modyfikacji ich cech.Nowe obiekty tworzone sÀ na podstawie juø istniejÀcych.Moøliwe jest dodawanienowych obiektÛw i dziedziczenie wczeúniejszych cech.Programowanie obiektowewprowadza kilka terminÛw, ktÛre nie pojawiae"y siÍ we wczeúniejszych jÍzykach pro-gramowania.Klasa jest pewnym wzorcem rzeczy lub dziae"ania ñ zjawiska, ktÛregodotyczy nasz program.Zawiera ona metody, czyli funkcje i procedury, ktÛre mogÀbyÊ stosowane do danej klasy.Konkretne elementy danej klasy to obiekty, ktÛre za-wierajÀ w sobie zarÛwno metody (programy) jak i klasy [14].9.17.JakÀ postaÊ w jÍzyku C++ miae"by przyke"adowy programznajdowania maksymalnego elementu ze stu losowychliczb?Program szukania maksymalnego elementu ze stu liczb moøe mieÊ w C++ nastÍ-pujÀcÀ postaÊ:#includeint main(void){int i=1;154 Komputer - czÍsto zadawane pytaniaint a=0;int max;while (100>=i){a=random();if (max
[ Pobierz całość w formacie PDF ]