[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Komentarz do Psalmu 70, 3.86.Dlaczego przybył do nas Chrystus ?Istnieje ogromna różnica między więźniem osadzonym za jego murami i przyjacielem, który odwiedził skazanego.Przez chwilę obaj są w więzieniu.Lecz po zakończeniu rozmowywięzień wróci do celi, a odwiedzający go opuści więzienie, by nadal żyć jako wolnyczłowiek.Przed Wcieleniem ludzkość była słusznie więziona w okowach grzechu pierworodnego.GdyChrystus przyszedł na ziemię, odwiedził skutą kajdanami ludzkość.Przez jakiś czas, zarówno On jak i ludzie razem przebywali w więzieniu.Przelewając na Krzyżu swą krew, Chrystus nie tylko opuścił więzienie tego świata, ale także uwolnił wszystkich ludzi, więzionych przez pierworodny grzech.Choć teraz przeżywamy swoje krótkie, śmiertelne życie, Jezus Chrystus dał nam nadzieję na wieczne życie w Niebie.Kazania na podstawie Pierwszego Listu świętego Jana 2,10.87.W jaki sposób możemy przyjść do Chrystusa ?Czytamy: „Był człowiek posłany od Boga, któremu imię było Jan".Zaprawdę, ukochani, wszystko, o czym mówiliśmy wcześniej, odnosiły się do niewysłowionej Boskości Chrystusa i były niemal niewypowiedziane.Bo kto może pojąć te słowa: „na początku było Słowo, a Słowo było u Boga" (por.J 1,1).I nie myślcie, że „słowo" znaczy tutaj to, co zwykliście przez nie rozumieć, skoro Ewangelista dodaje: „a Bogiem było Słowo" (por.J 1, 1).Tym Słowem jest On, o którym wczoraj tak wiele mówiliśmy.Ufam, że Bóg był przy tym obecny i żechoćby z tego jednego powodu wasze serca zostały wzbogacone.„Na początku było Słowo".Słowo zawsze jest to samo, na ten sam sposób; jakiekolwiek jest, takie jest zawsze; nie ma w Nim zmiany; zaiste - Słowo Jest.Swoje Imię Bóg powiedział swemu słudze, Mojżeszowi:„«Jam jest, który jest», tak powiesz synom Izraelowym: «Który jest, posłał mnie do was»"(por.Wj 3, 14).Kto zatem może to pojąć, skoro sami widzicie, że wszystkie śmiertelne rzeczy są zmienne? Widzicie przecież, że nie tylko ciała są różne w swych właściwościach, przez narodziny, wzrost, uwiąd, śmierć, lecz nawet dusze różnią się między sobą, bo w skutek różnorodnych pragnień nadymają się żądzami i doznają wewnętrznego podziału; czy nie widzicie, że człowiek nabywa mądrości kierując swymi pragnieniami lub traci mądrośćrezygnując z wędzidła pod wpływem złego podszeptu? Zatem, skoro widzicie, jak wszystkie rzeczy są zmienne, czymże jest to, co przekracza wszystkie te stworzenia, które są, a jakby ich nie było? Czyim udziałem stać się może niezmienność? I czy ten, kto dotknie ją umysłem, zdolny jest trzymać się jej o własnych siłach? 35 Jeśli człowiek na pokładzie statku51zakotwiczonym na stałe na oceanie ujrzy z daleka swój rodzinny ląd i zarazem uświadomi sobie przeszkodę, którą jest woda, pojmie, że nie ma sposobu by dostać się na brzeg.Morze nie pozwala temu człowiekowi stanąć na suchym lądzie.Chrystus przychodzi z pomocą i dostarcza drzewa, dzięki któremu taka osoba może przebyć głębokie wody.Tym drzewem jest Krzyż Chrystusa.Nikt nie uniesie się ponad głębię morza tego życia, jeśli nie dźwignie go Chrystusowy Krzyż.Kto nie odpadnie od Chrystusowego Krzyża, przybije do prawdziwej ziemi swych narodzin, Królestwa Niebieskiego.Traktaty o Ewangelii św.Jana 2, 2.35 Wypowiedź św.Augustyna można uznać za polemikę z pogańską filozofią, jej nurtem platońskim, zgodnie z którym filozof miał dążyć do kontemplacji Absolutu, oderwawszy swój umysł od rzeczy doczesnych.Augustyn wskazuje, że jest to możliwe jedynie za sprawą Jezusa Chrystusa - przyp.tłum.88.Czy wszystkie teksty Starego Testamentu mówią o Chrystusie ?Nieszczęśnicy, którzy nie przyjęli w swe serca słodyczy prawdy, muszą odczuwać jej siłę niczym knebel na swe usta.Teksty ze Starego Testamentu mówią bowiem o Chrystusie.Głowa bowiem, która wstąpiła w niebiosa i ciało, doznające wciąż udręk na ziemi, wespółsą pełnią tego, ku czemu dążyli autorzy Pism, nazywanych świętymi.W harfie muzycznedźwięki pochodzą ze strun, a nie z pozostałych jej części.Gdy struny są nastrojone,uderzający w nie harfista tworzy przepiękną muzykę.Pozostała część instrumentu łączy i utrzymuje struny.Podobnie poszczególne fragmenty Starego Testamentu przepowiadają przyszłe wydarzenie, czyli Chrystusa, ale i zjednoczone w całość zapowiadają Jego przyjście.Przeciwko manichejczykowi Faustusowi 22, 94.89.W jaki sposób Apostołowie doszli do poznania, że Chrystus jest Bogiem, KrólemWszechświata ?Oto będziemy śpiewać o Chrystusie: „Pan, król wielki nade wszystką ziemią!" (por.Ps 46, 3).Z czego wynika, że głusi są ci, którzy twierdzą, że Pan włada tylko tu, w Afryce.Lecz nie pozwólmy im przypuszczać, że psalmista nie mówi o Chrystusie.Bo któż inny jest naszym Królem, jeśli nie nasz Pan, Jezus Chrystus? On sam jest naszym Królem.A co usłyszeliście w tymże psalmie, w wersie przed chwilą wyśpiewanym? „Śpiewajcież Bogu naszemu,śpiewajcie! Śpiewajcie Królowi naszemu, śpiewajcie!" (Ps 46, 7).Byście zaś nie sądzili, że ten, którego wychwalacie, ma ograniczoną władzę, Psalmista powiada: „Albowiem królemwszystkiej ziemi Bóg" (por.Ps 46, 8).Lecz jakże może On być Królem wszystkiej ziemi, On, który pojawił się w jednej jej części, w Judei; On, który chodził pośród ludzi, był zrodzony, ssał pierś, wzrastał, jadł, pił, zasypiał i się budził, wstawał, ubierał się; cierpiał męki, zostałukoronowany cierniami, zawisł na drzewie, został przebity włócznią, umarł, był pogrzebany?Jakże może On być Królem wszystkiej ziemi? A jednak to, co odnosiło się do pewnegomiejsca na ziemi, było cielesne, bo dla cielesnych oczu tylko to jest widoczne; nieśmiertelny majestat został ukryty w śmiertelnym ciele.Jakim wzrokiem możemy zatem dosięgnąć nie-śmiertelnego majestatu; jaki wzrok przebiłby się poza cielesność? Jest taki wzrok,wewnętrzny wzrok.Syn Tobiasza trzymał ojca za rękę, tak że ów, choć pozbawiony cielesnego wzroku, mógłchodzić bezpiecznie.Lecz ociemniały Tobiasz był obdarzony widzeniem duchowym, dziękiktóremu nauczył swego syna zasad dobrego życia.Dla tej przyczyny cielesny wzrok syna byłczymś niższym, pośledniejszym niż duchowe widzenie ojca.W podobny sposób Apostołowie, posługując się zewnętrznym wzrokiem, patrzyli naChrystusa jedzącego w domu Lewiego, pijącego wodę ze studni w Samarii, Chrystusapojmanego, ubiczowanego, ukoronowanego cierniami, przybitego do krzyża, przebitego52włócznią, umarłego i pogrzebanego.Gdy Duch Święty spoczął na Apostołach, swymduchowym okiem rozpoznali Chrystusa jako Boga, Króla Wszechświata.Stąd też zewnętrzny wzrok Apostołów, którym patrzyli na cielesne życie Chrystusa byłniższy, pośledniejszy niż ich duchowe widzenie, oświecone przez łaskę, przez którą poznali że Chrystus jest Bogiem, Królem Wszechświata.Traktaty o Ewangelii św.Jana 13, 3.90.Dlaczego Chrystus może przyciągnąć do siebie każdego człowieka ?Co znaczą słowa: „nikt do mnie przyjść nie może, jeśli Ojciec, który mnie posłał, niepociągnie go" (por [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed