[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.publicznejd) zarządzanie odbywa się na zasadzie samodzielności (autonomia), dopuszczalny jest jedynie nadzór w formie przewidzianejprzez ustawę2.rodzaje samorządówa) terytorialny  stanowi wyodrębniony w strukturze państwa, powstały z mocy prawa, związek lokalnego społ., powoływanydo samodzielnego wykonywania adm.publicznej, wyposażony w materialne środki umożliwiające realizację nałożonychnań zadań, korzysta z względnej niezależności od innych części aparatu państwowego, a w konsekwencji z możliwościkształtowania własnej wewnętrznej organizacji, wyboru organów przedstawicielskich oraz uprawnień do stanowienia prawalokalnego.Z faktu wykonywania adm.państwowej wynika możliwość stosowania władztwa administracyjnego orazpodległość nadzorowi państwa.b) specjalny- zawodowy  jednoczy grupy społ.wykonujące ten sam zawód- gospodarczy  łączy ludzi o wspólnych interesach gosp., prowadzący działalność gosp.- wyznaniowy  łączy ludzi wspólność wyznania religijnego37 - narodowościowy  łączy ludzi przyznających się do tej samej narodowościPodział terytorialny państwa  względnie trwały podział przestrzeni państwa dokonany dla pewnej grupy lub określonych jednostekorganizacyjnych państwa lub jednostek niepaństwowych, wykonujących jednak zadania państwowe.Rodzaje podziału:1.zasadniczy  tworzony dla organów terenowych o kompetencjach ogólnych, posiadających podstawowe znaczenie dla danej jednostkipodziału (terenowych organów adm.rządowej i jednostek samorządu terytorialnego)a) gminy  powinna obejmować obszar możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny oraz więzispołeczne i gospodarcze zapewniające zdolność wykonania zadań publicznychb) powiaty  obejmuje cały obszar graniczących ze sobą gmin albo cały obszar miasta na prawach powiatu.Przy tworzeniu,łączeniu, podziale i znoszeniu oraz ustalaniu ich granic, należy dążyć do tego, aby powiat obejmował obszar możliwiejednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny oraz więzi społeczne i gospodarcze zapewniające zdolnośćwykonania zadań publicznychmiasto na prawach powiatu  miasto liczące więcej niż 100.000 mieszkańców oraz miasto, które z dniem 31.XII.1998r.przestało być siedzibą wojewody.Różni się od powiatu tym, że powiat obejmuje kilka gmin, natomiast miasto na prawachpowiatu  tylko jedną gminę, będącą miastem.c) Województwa ( 16 )2.pomocniczy  dokonany dla organów pomocniczych w stosunku do organów o podstawowym znaczeniu, jako jednostki pomocnicze,z reguły nie posiadają osobowości prawnej oraz własnego majątkua) sołectwa  na terenie wsib) dzielnice i osiedla  na terenie miast3.specjalny  dokonany dla wykonania takich zadań państwa, których wykonanie w ramach podziału zasadniczego jest z różnychwzględów mało celowe, np.adm.wojskowa, skarbowa, górnicza, lasów państwowych, żeglugi morskiej itd. w sumie 16 pozycji.Koncentracja  punkt ciężkości administrowania spoczywa w rękach organów naczelnych, centralnych, które decydują we wszystkich ważnychsprawach, organy niższe są silnie skrępowane, niesamodzielne, mogą jedynie wykonywać np.czynności przygotowawcze.Dekoncentracja  punkt ciężkości administrowania leży w organach terenowych, które wykonują przeważającą część zadań adm.W tymprzypadku następuje przekazanie właściwości (kompetencji) do załatwienia spraw adm.w dół, a więc organom niższym przy zachowaniu przezorgany centralne prawa udzielania wytycznych, poleceń, rozkazów.Dekoncentracja nie przesądza o niezależności organów adm.zdekoncentrowanej.Delegacja  przenoszenie kompetencji z organu wyżej położonego na niżej położony w drodze zleceniaSubdelegacja  przekazanie praw do stanowienia prawa przez upoważniony organ innemu organowi Konstytucja negatywnie odnosi się dosubdelegacjiDewolucja  organ wyższego szczebla przejmuje zadania organu niższego stopniaKoordynacja  działania organu koordynującego mające na celu sprawniejsze działanie organu koordynowanego.Nie jest to wpływ władczylecz stwarzanie stanu faktycznego dla współdziałania.2.1.1.ADMINISTRACJA RZDOWA2.1.2.Centralne organy adm.rządowej1) Prezydent RP- najwyższy przedstawiciel RP i gwarant ciągłości władzy państwowej- czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji- stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności terytorium- ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe- mianuje i odwołuje przedstawicieli RP w innych państwach i organizacjach- jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych- nadaje obywatelstwo polskie i wyraża zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa- nadaje ordery i odznaczenia- stosuje prawo łaski- powołuje: sędziów, Prezesa i wiceprezesów SN, TK, NSA, członków RadyPolityki Pieniężnej, Rady Bezpieczeństwa Narodowego, KRRiT- korzysta z inicjatywy ustawodawczej- podpisuje lub odmawia podpisania ustaw- wydaje rozporządzenia i zarządzenia2) Rada Ministrówa) skład: Prezes RM, w-ce prezesi RM, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawie komisjib) kompetencje:- korzystanie z inicjatywy ustawodawczej- wydawanie rozporządzeń w celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnieniach- podejmowanie uchwał w zakresie wykonywania swoich konstytucyjnych uprawnień- kieruje adm.rządową- uchwala i wykonuje projekt budżetu państwa- zapewnia bezp.wew.i zew.Oraz porządek publiczny- zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji- decyduje w sprawach szczególnej wagic) organy wewnętrzne RM- stałe komitety  np [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed