[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Te i inne zastrzeżenia sprawiają, że teolog, szukając ziaren prawdy we współczesnejfilozofii musi się do niej odnosić z dużo większą ostrożnością.Warto podkreślić, że historiateologii to dzieje nieustannego podejmowania dialogu z uzyskanymi w danych czasachwynikami nauk nie tylko filozoficznych, ale i przyrodniczych.Wydaje się, że jest to zadanietakże dziś aktualne, zwłaszcza wobec powszechnego redukowania rzeczywistości do jejwidzialnej części.Dlatego też niezwykle ważne staje się odwołanie do takiego sposobuuprawiania filozofii, który przyznaje, że ludzki rozum może w swoich dociekaniach wznieśćsię poza dane empiryczne i szukać przyczyn wychodzących ponad fizyczną rzeczywistość.Taka zaś filozofia musi także odwoływać się do całej tradycji poszerzając i uwspółcześniając53rozważania poprzednich pokoleń.Jest to oczywiste jeżeli uświadomimy sobie, że filozof nieustala prawdy przemijalnej, ale stara się dotrzeć do przyczyn uniwersalnych iponadczasowych.Dlatego też to, co było prawdziwe w przeszłości musi być prawdziwe także52 Z dwóch powyższych wymogów wynika trzeci: potrzebna jest filozofia o zasięgu prawdziwiemetafizycznym, to znaczy umiejąca wyjść poza dane doświadczalne, aby w swoim poszukiwaniu prawdy odkryćcoś absolutnego, ostatecznego, fundamentalnego. Fides et ratio, 83.O niebezpieczeństwach związanych zodrzuceniem metafizycznej wizji świata por.tamże, 46; 61.53Jak podkreśla Jan Paweł II, nie jest to możliwe bez odwołania do filozofii bytu, por.tamże, 97. 17dziś, o ile faktycznie ma charakter uniwersalny.Wydaje się, że właśnie dlatego dwie wielkieencykliki (Aeterni Patris i Fides et ratio), krytycznie oceniając stan współczesnej filozofii,54nieustannie przypominają o wartości i potrzebie studiowania dzieł św.Tomasza z Akwinu.Jak widzieliśmy w naszych rozważaniach, potrzeba ta wydaje się tym bardziej uzasadniona,że filozofia Akwinaty stanowi pewne zwieńczenie dokonań wcześniejszych filozofów iteologów, poprzez podkreślanie tego, co prawdziwe i dobre w ich dziełach.Z tej racji dlawspółczesnego teologa bezpiecznym rozwiązaniem wydaje się odwołanie do jego myśli, choćoczywiście nie należy systemu św.Tomasza traktować jako czegoś zamkniętego.Możnachyba w sposób symboliczny interpretować nie dokończenie przez niego Sumy teologii, jakozachęty do dalszych poszukiwań w jego duchu.Do nieustannego szukania ziaren prawdy,które mogą pomóc nam lepiej zrozumieć treść naszej wiary.54Por.Aeterni Patris, 25-29; Fides et ratio, 43-44 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed