[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na 3.Filozof i Boecjusz mają na myśli to działanie i doznawanie, przez któredoznający przemienia się w naturę działającego.Nie takowe jest wszakże działanieognia na duszę.Rozumowanie więc zarzutu chybia.Na 4.Czynność ognia nie jest działaniem wprost na samą duszę i udzieleniem jejczegoś, ale jak widać z powyższych25 polega na zatrzymaniu jej w miejscu.A więcrozumowanie zarzutu niczego nie dowodzi.Na 5.W widzeniu umysłowym nie może być smutku z tego tylko powodu, że się coświdzi.Wszak to, co się widzi, jako tylko widziane, w żaden sposób nie może byćprzeciwne myśli.Natomiast w widzeniu zmysłowym może być coś przeciwnezmysłowi.Przedmiot bowiem działając np.na wzrok po to, żeby być widziany, możeprzez przypadłość, z ubocznych względów, zniszczyć wzrok na skutek uszkodzenianarządu wzrokowego.Jednakże widzenie umysłowe może sprawić smutek, gdy duszauświadamia sobie, że to co się widzi, zadaje jej cierpienie: nie żeby samo widzenietego zadawało cierpienie, ale z innego względu.I właśnie tak widząc ogień, duszadoznaje udręki.Na 6.Między zdaniami: 'ciało więzi duszę', a 'ogień więzi duszę', nie zachodzipodobieństwo we wszystkim, ale jak wyżej powiedziano26 pod jakimś tylkowzględem.Na 7.Chociaż nie istnieje cielesne stykanie się duszy z ciałem, istnieje jednak międzynimi jakaś styczność duchowa.Podobnie jest z poru-szycielem nieba.Jest on istotąduchową, która duchową stycznością dotyka nieba i je porusza.Podobnie też, jakzauważa Filozof27, mówi się do tego, który sprawił smutek:  Dotknąłeś mnie dożywego".I ten sposób styczności wystarcza do działania.Na 8.Duchy potępione nigdy nie znajdują się poza piekłem bez zezwolenia Bożego.Bóg niekiedy zezwala na to dla naszego pouczenia lub dla zaprawy wybranych.Gdziekolwiek jednak są poza piekłem, zawsze widzą jego ogień jako karę dla nich39 przygotowaną.A ponieważ, jak już powiedziano28, to widzenie bezpośrednio napawaducha udręką, dlatego gdziekolwiek są, cierpią ogień piekła.Podobnie jak więzniówznajdujących się poza więzieniem zawsze dręczy to więzienie, bo widzą, że są na nieskazani.Stąd to, jak w niczym nie zmniejsza się chwała wybranych  czy chodzi onagrodę istotną, czy dodatkową  gdy niekiedy są poza niebem empirejskim, któreponiekąd jest znakiem ich chwały, tak również w niczym nie zmniejsza się karapotępionych, gdy z pozwolenia Bożego znajdą się czasowo poza piekłem.Glosa dosłów Jakuba29:  Język rozpala koło naszego życia" itd.tak powyższą myśl oddaje30: Diabeł, gdziekolwiek jest: w powietrzu czy pod ziemią, dzwiga z sobą katuszeswoich płomieni".A zarzut rozumuje tak, jakby ogień cielesny doskwierałbezpośrednio duchom, tak jak doskwiera ciałom.ZAGADNIENIE 71NASZA POMOC DLA ZMARAYCHNastępnie trzeba omówić pomoce, jakie ludzie mogą nieść zmarłym.Narzucasię czternaście pytań: 1.Czy dobre uczynki spełniane przez jednego mogą byćpomocne drugiemu? 2.Czy żywi mogą nieść pomoc zmarłym swoimi dobrymiuczynkami? 3.Czy spełniane przez grzeszników dobre uczynki są pomocne zmarłym?4.Czy spełniający dobre uczynki na rzecz zmarłych odnoszą z tego dla siebie jakiśpożytek? 5.Czy dobre uczynki są pomocne dla znajdujących się w piekle? 6.Czy sąpomocne dla znajdujących się w czyśćcu? 7.Czy wpływają na los dzieci zmarłych bezchrztu? 8.Czy w jakiś sposób są pożyteczne dla istniejących w niebie? 9.Czymodlitwa Kościoła, najświętsza ofiara i jałmużna są pomocne dla zmarłych? 10.Czysą im pomocne odpusty udzielane przez Kościół? 11.Czy obrzędy pogrzebowe są impomocne? 12.Czy dobre uczynki spełniane na rzecz jednego zmarłego bardziej sąpomocne jemu niż innym zmarłym? 13.Czy dobre uczynki spełniane dla wielu społemzmarłych są tak pomocne dla poszczególnych zmarłych, jak gdyby były spełniane dlakażdego z osobna? 14 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • katek.htw.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed