[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zarówno teoria podatkowa jak i praktyka potwierdzają, że przedsiębiorcy - min.poprzez manipulacje kosztami - potrafią skutecznie zmniejszać wykazywany przychód lub dochód.WYKRES 3WYKRES 3Ulgi inwestycyjne, które miały skłonić podatników do ujawniania zysków okazały się zachętą niewystarczającą: w 1997 r.skorzystało z nich niewiele ponad 2% podatników podlegających podatkowi dochodowemu od osób prawnych.Bezpośrednie podatki dochodowe, obniżające zysk, a więc i zdolności inwestycyjne firmy, uważane są przez przedsiębiorców za szczególnie dolegliwe.Z tych względów, a także z powodu technicznych trudności z należytą egzekucją tego typu podatków, ich ranga fiskalna, w większości krajów rozwiniętych systematycznie maleje ustępując miejsca pośrednim formom opodatkowania działalności gospodarczej.ZakończenieGospodarka polska odznacza się wadliwymi mechanizmami i nieprawidłową strukturą wydatków publicznych w obu wymienionych obszarach.Stoi to w sprzeczności z potrzebą sprostania wyzwaniom rozwojowym.Konieczność przebudowy systemu wydatkowania publicznych pieniędzy to klucz do wygospodarowania środków na lepszą realizację podstawowych funkcji państwa, większe finansowanie dziedzin prorozwojowych i efektywniejsze wykorzystanie funduszy przedakcesyjnych i pomocowych.W szczególności potrzebne jest lepsze nadzorowanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców.Ze względu na "moralny hazard" związany z taką pomocą, potrzebne są przejrzyste reguły przyznawania i ograniczenie jej globalnej wielkości do marginalnego poziomu.Reforma podatkowa: niższe podatki bezpośrednie, system podatkowy stabilny, przejrzysty i prostyProponowane zmiany systemu podatkowego mają na uwadze przede wszystkim wspieranie realizacji głównych celów społeczno-gospodarczych Strategii, tj.dynamiczny rozwój gospodarki oraz szybkie tworzenie nowych miejsc pracy.Dodatkowe motywy zmian systemu podatkowego, to:- zwiększenie zaufania obywateli do prawa, usuwanie źródeł manipulacji i nadużyć podatkowych;- zapewnianie zgodności z wymaganiami Unii Europejskiej;- zapewnianie polskiej gospodarce możliwości stawienia czoła nowym lub narastającym zjawiskom, takim jak konkurencja podatkowa, czyli przesuwanie się ludzi, firm i kapitału do krajów o korzystniejszym opodatkowaniu,- dążenie do stopniowego obniżania opodatkowania pracy przy jednoczesnym zwiększeniu obciążeń podatkami pośrednimi, w tym surowców naturalnych i produktów uciążliwych dla środowiska.Zasadnicza część reformy dotyczy podatków bezpośrednich.Reforma tych podatków spowoduje:- wzmocnienie bodźców dla rozwoju gospodarczego;- zmniejszenie korzyści z tytułu uchylania się od płacenia podatków, czyli ograniczenie szarej strefy;- oszczędności czasu podatników i pracowników aparatu skarbowego.Osiągnięcie powyższych celów będzie możliwe m.in.poprzez:- redukcję stawek w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), z poziomu 34% w roku 1999 do 30% w roku 2000 i stopniową dalszą redukcję po 2 punkty procentowe rocznie, do poziomu 22% w roku 2004;- znaczącą redukcję w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz spłaszczenie skali podatkowej (PIT); redukcja ta będzie powiązana z reformą ulg w kierunku prorodzinnym oraz obniżeniem stawek do 19%, 29% i 36% w 2000 r.oraz do 18% i 28% w roku 2001.- uproszczenie zasad amortyzacji podatkowej.Reforma dotyczy również podatków pośrednich (podatku od towarów i usług, akcyzy).Główne z proponowanych zmian polegają na dostosowaniu polskich przepisów do wymogów i standardów Unii Europejskiej.Obejmuje to także dostosowanie do minimalnego, ustalonego przez UE, poziomu stawek akcyzy na paliwa oraz niektórych stawek VAT (do tej pory ulgowych w Polsce).Jednym z kluczowych problemów, związanych z dostosowaniem polskich przepisów podatkowych do przepisów Unii Europejskiej jest opodatkowanie rolnictwa.W obszarze rolnictwa dostosowanie systemu wymaga przede wszystkim:1) obciążenia wszystkich nisko przetworzonych produktów żywnościowych stawką ulgową VAT (w warunkach polskich 7%),2) wprowadzenia opodatkowania na środki do produkcji rolnej (z reguły na poziomie 7%, maszyny i ciągniki 22%).Dla uniknięcia wstrząsów cenowych proponuje się stopniowe dochodzenie do wymagań Unii Europejskiej.Dostosowanie wysokości stawek podatku VAT do tych wymagań zostanie zatem rozłożone w czasie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]