[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.llCzy stan emocjonalny dziecka wpływa niekorzystnie na możliwość ujawnienia w pełni walorów intelektualnych i posiadanych wiadomości szkolnych na egzaminie wstępnym do szkoły ponadpodstawowej ? / dzieci takie powinny być, naszym zdaniem szczególnie przygotowane do egzaminu wstępnego i otrzymać wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznej /.llKtóre szkoły podstawowe, znane doradcy zawodowemu, zapewniają dziecku choremu optymalną opiekę i pomoc ? / pod tym względem istnieje duże zróżnicowanie nastawienia rad pedagogicznych /.lAby to mogło być możliwe doradca zawodu powinien dysponować podstawową przynajmniej wiedzą z zakresu psychologii klinicznej dziecka przewlekle chorego oraz odpowiednim zestawem metod diagnostycznych.W tym miejscu wspomnieć warto, że Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie organizuje w bieżący roku szkolenia na ww.temat.Krajowa oferta szkoleń w tym zakresie jest niestety uboga. Z praktyki autorów artykułu wynika, że przydatne do celów diagnozy psychologicznej, w odniesieniu do uczniów przewlekle chorych, w poradnictwie zawodowym są następujące narzędzia:lDo badania obrazu własnej choroby - "Karta Zdrowia i Stanu Fizycznego" W.Grzelaka i H.N.Nowickiego, "Karta Obrazu Choroby'' G.Gwisa, różnego typu projekcyjne, np.: "narysuj swoją chorobę'', "narysuj dziecko zdrowe i chore".llDo badania struktury osobowości - projekcyjny Test Drzewa Ch.Koch'a, Inwentarz Osobowości H.J.Eysencka, 14-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości R.B.Cattella /HSPQ/ przeznaczony do badania dzieci w wieku 12-17 lat, a w przypadku młodzieży starszej - Test Osobowości i Zainteresowań E.Mitteneckerta i W.Tomana, Inwentarz Osobowości Gougha, 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości r.B.Cattella, raz w niektórych sytuacjach MMPI.llDo badania poziomu lęku - Kwestionariusz "Jaki jesteś?'' M.Choynowskiego i E.Skrzypek /dla dzieci w wieku 9-16 lat/ do badania poziomu jawnego niepokoju, "Nowoczesne malarstwo'' R.B.Cattella, w opracowaniu J.Kostrzewskiego, do badania poziomu niepokoju ukrytego.W celu określenia poziomu lęku u młodzieży starszej - ISCL /Inwentarz Stanu i Cechy Lęku/ C.D.Spilbergera, w opracowaniu J.Strelaua, M.Tysarczyk i K.Wrzesińskiego, Test Piramid Barwnych R.Heiss'a, P.Haldera, D.HogerallDo badania samooceny - Kwestionariusz "Jaki jesteś'' L.Niebrzydowskiego, Karta Cech Charakteru W.Grzelaka i H.Nowackiego.l Przydatna być może także Skala Pesymizmu A.E.Kazdina oceniającą stopień nasilenia pesymizmu, rozumianego jako negatywne odniesienie w stosunku do siebie i przyszłości oraz Skala Depresji P.Birlesona mierzącą tendencje depresyjne ujawniające się w uczuciach, zachowaniach i kontaktach społecznych. Kliniczne podejście do poradnictwa zawodowego dla młodzieży z odchyleniami w stanie zdrowia wymaga oczywiście czasu i wszelkie limitowanie go na przypadek, jak często dzieje się to w praktyce, wyklucza wszechstronną diagnozę uwzględniającą wszystkie aspekty, w tym szczególnie osobowość
[ Pobierz całość w formacie PDF ]