[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jemu dana jest wszelkaadza od Ojca na niebie i na ziemi ( Przeciw Prakseaszowi 16:1).A coodpowiedzie na zarzut Prowadzenia rozmów. (ed.1991 s.380-1;ed.2001 s.376-7): za w wersecie 1 i 2 [J 1:1n.] podano, i by o ono[S owo] na pocz tku u Boga.Czy kto , kto jest u innej osoby mo ejednocze nie by t osob ?.Nie wiem od kiedy to rzekomo Ko ció uczy,e Syn i Ojciec s jedn i t sam osob.Wielu biblistów uwa a, e nale yodczyta i przet umaczy te s owa nast puj co: S owo by o w Bogu(kom.KUL do Ew.Jana s.106), co jest zgodne np.z J 1:18 ( JednorodzonyBóg, który jest w onie Ojca ) por.J 14:11 ( Ja jestem w Ojcu, a Ojciec weMnie ).Patrz te pkt 2.6.i 2.31.(s owa Klemensa Aleks.[ur.150]).Trzebaby te zapyta J: czy Chrystus b dzie s dzi ludzi za znajomo greki?.Je li nie, to czemu tak cz sto J zajmuj si udowadnianiem na podstawiefilologii i gramatyki, e ich t umaczenie J 1:1 jest w ciwe.2.3.Ucz , e wielki Bóg w Tt 2:13 i Bóg nasz w 2P 1:1 to Ojciec, anie Syn.W Tt 2:13 w swym NT wstawili zamiast spójnika i s owo oraz(lub a tak e w Prowadzenie rozmów. ed.1991 s.385), natomiast w 2P1:1 nawet a tak e.Odpowied.Ojciec wyst puje w Tt 2:11 ( aska Boga ), który posnam swego Syna wielkiego Boga i Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa,który wyda samego siebie za nas Tt 2:13-14.Te zako czenie z Tt 2:14wskazuje, podobnie jak w 2P 3:18, e mowa jest o jednej osobie, oChrystusie.Ojciec podobnie jak Syn te jest w Tt 2:10 nazwany naszymZbawicielem Bogiem.W NT terminem wielki okre lony jest Syn, a nieOjciec ( k 1:32, 7:16, Mt 4:16, 5:35, Hbr 4:14, 10:21, 13:20, Dz 22:6, 2P1:16).S owa oczekuj c (.) objawienia wielkiego Boga. (Tt 2:13) dot.Chrystusa poniewa wyst puj cy gr.termin epifania (objawienie) dot.wNT Jego osoby (2Tes 2:8, 1Tm 6:14, 2Tm 1:10, 4:1 i 8).Podobnakonstrukcja zdania o asce Boga i tytu ach Jezusa jak w Tt 2:11nn.jest wJud 4 ( ask Boga jedyny W adca i Pan nasz Jezus Chrystus ).W tymza wersecie J nie rozdzielaj tytu ów na dwie osoby.Tt 2:13 do Jezusaodniós Klemens Aleks.(ur.150) Zach ta Greków (7:1-2) i Hipolit (ur.przed 170) O Antychry cie 67.J kiedy okre lenie wielki Bógodnosili do Chrystusa ( Nowe Stworzenie [edycja 1919r.] s.836-7; Dokonana Tajemnica s.325; Powrót naszego Pana s.12-13).Dzi napotwierdzenie swego przek adu Tt 2:13, przytaczaj pochodz cy dopiero z1719r.przek ad biblijny (patrz The Kingdom Interlinear Translation of theGreek Scriptures s.1143).Ciekawe, e J w Stra nicy Rok CIII [1982] Nr10 s.23 pisz , e przek ad NT ks.Kow.mówi w Tt 2:13 o jednej osobie(Chrystusie), za ich Prowadzenie rozmów. ed.1991 (s.385-6) sugeruje,e przek ad ten popiera ich t umaczenie, które mówi o dwóch osobach(Bogu i Jezusie).Tymczasem ks.Kow.podaje: oczekuj c w b ogiej nadzieichwalebnego przyj cia Boga naszego wielkiego i Zbawiciela, ChrystusaJezusa (w Prowadzenie rozmów. ed.2001 s.382 wycofano odwo ywaniesi na ks.Kow.Czy by pod wp ywem krytyki?).J jak wida powy szetytu y rozdzielaj na dwie osoby.Natomiast w j z.gr.przed obu tytu ami Bóg i Zbawiciel w Tt 2:13 i 2P 1:1 jest jeden rodzajnik (gr.tou) cosugeruje, e mowa jest o jednej osobie.Identyczna sytuacja jest w 2P 1:11,2:20, 3:2, 3:18 ( Pan nasz i Zbawiciel, Jezus ), 1P 2:25 i Jud 4.W tych zaprzypadkach J nie rozdzielaj tytu ów na dwie osoby i u ywaj spójnik i , a nie oraz czy a tak e (we wszystkich tych tekstach jest identycznyspójnik gr.kai).w.Piotr, w przeciwie stwie do w.Paw a, zawszeprzestrzega zasady j z.gr, e gdy spójnik czy dwa rzeczowniki b ce wtym samym przypadku, a rodzajnik wyst puje przy pierwszym z tychrzeczowników lub imies owów i nie jest powtórzony przed drugim, to tendrugi zawsze dotyczy osoby, która jest nazwana przez pierwszy rzeczowniklub imies ów (por. B dy doktryny wiadków Jehowy.Analiza krytycznaChrze cija skich Pism Greckich w Przek adzie Nowego wiataR.H.Countess s.104).Ciekawe, e Stra nica Nr 16, 1963 s.6-przypis odnosi1P 1:1 do Jezusa.2.4.Ucz , e okre lenie Bóg z nami (Mt 1:23) nie oznacza BóstwaJezusa lecz jest tylko wyja nieniem imienia Emmanuel.Odpowied.Jezus to imi , które nadano Chrystusowi (Mt 1:20, 25).Termin Bóg z nami nie oznacza tylko imienia, bo nikt nie zwraca si doSyna Bo ego Emmanuelu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]