[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dzieci nie mówiąc o dorosłych tracą orientację, kiedy są bombardowane tyloma możliwościami.Zamiast się uczyć, jak czerpać zadowolenie z tego, co mają,przez wszystko naokoło są zmuszane do myślenia: Któraz tych rzeczy da mi większe zadowolenie?", Czego jeszcze potrzebuję do szczęścia?".Tak oto rozwija się w nichchciwość i pomieszanie.By temu zapobiec, rodzice niemuszą bynajmniej być despotyczni.Powinni raczej samiprzywiązywać mniejszą wagę do dóbr materialnych.Dużoteż zależy od tego, czy rodzice zmienią swój stosunek doprzyjemności i posiadania.Jeśli będą zadowoleni z tego,co mają, dzieciom będzie łatwiej odczuwać podobnie.Rozdział dwudziestyOATARZ I SKAADANIE OFIARDo czego służy ołtarz? Co się na nim kładzie?Ludzie lubią mieć w domu w jakimś czystym, spokojnymmiejscu prosty ołtarzyk.Umieszczają na nim symboleoświeconego ciała buddów: wizerunki buddów, buddyjskich bóstw i bodhisattwów.Ci, którzy praktykują buddyzmtybetański, przeważnie umieszczają nad tymi wizerunkamizdjęcia swoich duchowych nauczycieli.Wyznawcy innychbuddyjskich tradycji nie zawsze tak robią.Po prawej stronie Buddy (czyli z lewej strony ołtarza) znajduje się zwykle tekst symbolizujący oświeconą mowę buddów.Natomiast po jego lewej stronie kładzie się dzwonek lub małąstupę (rodzaj pomnika z relikwiami) symbole oświeconego umysłu buddów.Z przodu ołtarza jest miejsce naróżnego rodzaju ofiary.Posążki na ołtarzu mają przypominać o doskonałych cnotach Buddy, Dharmy i Sanghi, inspirując nas przez to dorozwijania tych cnót w sobie.Bywają dni, kiedy czujemysię pobudzeni, zli lub przygnębieni.Wówczas, kiedy nadomowym ołtarzu czy też w świątyni widzimy zdjęcia duchowych mistrzów i emanujące spokojem posążki Buddy,przypominamy sobie, że istnieją istoty, które są spokojne,i że my też możemy być do nich podobni.Nasz umysłuspokaja się wówczas sam z siebie.180 Buddyzm dla początkującychCzy buddyści oddają cześć bożkom?Skądże znowu.To nie kawałek gliny, brązu czy jaspisu jestobiektem szacunku i czci.Wyjaśnię to na przykładzie.Kiedy wyruszamy w podróż, zabieramy ze sobą zdjęcia najbliższych: pomagają nam przechowywać w pamięci ichobraz.Patrząc z miłością na fotografię rodzinną, nie kochamy przecież papieru ani farby! Zdjęcie jedynie wspomagapamięć.Podobną funkcję spełniają posągi i obrazy Buddy.Kiedy robimy pokłony przed wizerunkami Buddy, przypominamy sobie cnoty oświeconych istot i rozwijamy, szacunek dla ich bezstronnej miłości i współczucia, szczodrości,dyscypliny moralnej, cierpliwości, radosnego wysiłku, koncentracji i mądrości.Posążek lub obrazek przypomina namo zaletach buddów to im się kłaniamy, nie glinie.W istocierzeczy wcale nie trzeba mieć posążka buddy, by robić przednim pokłony.Można pamiętać o cnotach buddów i rozwijaćszacunek dla nich bez posążków i obrazków.Okazywanie szacunku buddom i ich osiągnięciom pomaga nam rozwijać owe właściwości w sobie.Ludzie upodabniają się do tych, których podziwiają jeżeli więcpostawimy sobie za przykład pełnych miłującej dobrocii mądrości buddów, to będziemy się starać, by się do nichupodobnić.W jakim celu składamy buddom ofiary?Nie składamy ofiar dlatego, że Buddowie ich potrzebują.Gdy ktoś oczyścił wszystkie splamienia i raduje się rozkoszą mądrości, z pewnością nie potrzebuje do szczęściajabłka ani kadzidła.Nie składamy też ofiar po to, by zdobyć względy buddów.Buddowie już dawno temu rozwinęli bezstronną miłość i współczucie nie zwiodą ich pochlebstwa i przekupstwa, tak jak zwykłych śmiertelników.Ołtarz i składanie ofiar181Składanie ofiar pomaga budować pozytywny potencjałi rozwijać zalety.Jesteśmy pod przemożną władzą przywiązania i skąpstwa.Zawsze staramy się zatrzymać dla siebieto, co największe i najlepsze, a innym oddać gorsze alboniepotrzebne.To egocentryczne nastawienie sprawia, żestale czujemy się biedni i niezadowoleni, bez względu nato, ile mamy.Co więcej, boimy się, że moglibyśmy stracićto, co mamy.W efekcie jesteśmy pełni niepokoju i skłonnido nieuczciwych posunięć, by mieć coraz więcej, albo doniegrzeczności, by bronić swojego stanu posiadania.Ofiary składamy po to, by uspokoić owe szkodliweemocje związane z przywiązaniem i skąpstwem.Dlatego, składając je, staramy się to robić bez żalu czy poczuciastraty.Woda jest ogólnie dostępna, łatwo więc ją ofiarowaćbez żalu i lęku, że nam jej zabraknie.Na ołtarzu częstostoją ofiarne miseczki z wodą.Ofiarując coś z radością,przyzwyczajamy się do dawania i do pozytywnych myślio nim.I stopniowo dochodzimy do tego, że czujemy siębogaci, kiedy dajemy, i że sprawia nam przyjemność dzielenie się z innymi tym, co dobre.Niektórzy zastanawiają się, czy buddowie naprawdę dostają nasze ofiary.Istnieje nawet pewna zabawna historyjka mówiąca o młodym mnichu, który przesiadywał nocąw świątyni, żeby sprawdzić, czy posąg Buddy zabiera ofiaryz ołtarza.Nie należy jednak myśleć, że buddowie nie przyjmują ofiar, ponieważ kwiaty i owoce leżą na ołtarzu następnego ranka.Przyjmują je, po prostu ciesząc się nimi;nie muszą ich zabierać.Ponieważ buddowie, bodhisattwowie i arhatowie to najwyższe istoty, składanie im ofiar ma szczególne znaczenie.Zwykle dajemy prezenty naszym przyjaciołom, ponieważich lubimy.Zwiętym istotom składamy ofiary, ponieważpodziwiamy ich cnoty.Nie należy składać ofiar z intencjąprzekupienia buddów: Dostałeś kadzidło, więc powinieneś182 Buddyzm dla początkującychspełnić moje prośby".Dawanie powinno się praktykowaćz nastawieniem pełnym szacunku i życzliwości.Jeśli potem chcemy buddów o coś prosić róbmy to z pokorą.Jakie ofiary składa się na ołtarzu?Wszystko, co uważamy za piękne.Tradycyjnie ofiarowujesię wodę, kwiaty, kadzidła, światło, perfumy i pożywienie, lecz możemy składać w ofierze także inne rzeczy.Tradycja tybetańska mówi o siedmiu miseczkach z wodą,które stawia się na ołtarzu każdego ranka.Wieczorem wylewa się wodę w jakieś czyste miejsce lub spryskuje niąkwiaty, a miseczki odwraca do góry dnem.Pożywieniepowinno być usunięte z ołtarza, zanim zacznie się psuć.Możemy je potem zjeść lub oddać komuś; w zasadziejedzenia z ołtarza nie daje się zwierzętom.Czy ofiary mają jakieś znaczenie symboliczne?Owszem.Kwiaty symbolizują cnoty buddów i bodhisattwów, kadzidło aromat doskonałej moralności.Zwiatłojest symbolem mądrości, a perfumy zaufania do oświeconych.Kiedy ofiarujemy pożywienie, to tak, jakbyśmyofiarowali pokarm medytacyjnej koncentracji, muzyka natomiast symbolizuje nietrwałość i pustą naturę wszelkichzjawisk.Ofiarując kwiat, możemy sobie wyobrażać całe niebiosapełne przepięknych kwiatów i w duchu ofiarowywać jetakże.Wyobrażanie sobie pięknych rzeczy, po czym ofiarowywanie ich buddom i bodhisattwom wzbogaca naszumysł.W taki właśnie sposób możemy składać ofiaryw wyobrazni, bez umieszczania ich na ołtarzu.Kiedy naprzykład widzimy coś ładnego na wystawie albo oglądamywspaniały krajobraz, możemy w duchu ofiarować to TrzemOłtarz i składanie ofiar 183Klejnotom
[ Pobierz całość w formacie PDF ]