[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.FunkcjonowaÅ‚ tak, jakby nie dostrzegaÅ‚ wojny i jej ofiar.Mimo to potrafiÅ‚ poruszać siÄ™ w tym ciężkim dla czÅ‚owieka Å›wiecie do przeżycia.Aby pomóc Irmie wyszedÅ‚ z tej swojej skorupy i zwróciÅ‚ siÄ™ do ludzi.NastÄ™pnÄ… osobÄ… w ogniwie ludzi dobrych serc, to Filipek.Dla Filipka najważniejsza rzecz to czÅ‚owiek i Polska.Dla czÅ‚owieka potrafi zrobić wiele.ZwróciÅ‚ siÄ™ do przyjaciela, by ten pomógÅ‚ mu uwolnić IrmÄ™.KolejnÄ… osobÄ…, która pomogÅ‚a wydostać paniÄ… IrmÄ™ z wiÄ™zienia jest Johan Miiler.SÄ… to zwykli, przeciÄ™tni ludzie, a dokonujÄ… rzeczy niezwykÅ‚ych, jednak nie traktujÄ… tego jako dziaÅ‚aÅ„ heroicznych.Takim niezwykÅ‚ym czÅ‚owiekiem byÅ‚ sÄ™dzia Romnicki- nie angażowaÅ‚ siÄ™ w sprawy polskie, jego celem byÅ‚o przetrwać, dlatego też sprzedawaÅ‚ antyki i obrazy, jakie miaÅ‚ w domu.W czasie wojny speÅ‚nia proÅ›bÄ™ adwokata Fichtelbauma i pomaga w ocaleniu jego córeczki Joasi.Jego odpowiedź w rozmowie telefonicznej „jestem” byÅ‚a wyrazem gotowoÅ›ci do podjÄ™cia walki ze zÅ‚em tego Å›wiata.WynajÄ…Å‚ Wiktora Suchowiaka, który zajmowaÅ‚ siÄ™ wyprowadzaniem ludzi z getta, z czego czerpaÅ‚ korzyÅ›ci materialne.JednÄ… z ostatnich osób w Å‚aÅ„cuchu ludzi dobrych serc byÅ‚a matka PaweÅ‚ka KryÅ„skiego.CharakteryzowaÅ‚ jÄ… antysemityzm- nosiÅ‚a niechęć do Å»ydów.Pomimo tego zdolna byÅ‚a do rzeczy wielkich, o czym Å›wiadczy fakt, że zaopiekowaÅ‚a siÄ™ Joasia Fichtelbaum, byÅ‚ to bowiem czyn chrzeÅ›cijaÅ„ski, polski i ludzki; Å‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ też z ryzykiem, nadajÄ…c życiu jakiÅ› uÅ›wiÄ™cajÄ…cy blask.Nie uczyniÅ‚a tego z próżnoÅ›ci, bo nikt dla próżnoÅ›ci nie kÅ‚adzie gÅ‚owy pod topór, lecz z potrzeby serca, które byÅ‚o dobre, czuÅ‚e i wrażliwe na krzywdÄ™.Siostra Weronika byÅ‚a zakonnicÄ…, czuÅ‚a niechęć do dzieci żydowskich, co braÅ‚o siÄ™ z tego, że byÅ‚ to naród niewierzÄ…cy w Chrystusa.DziaÅ‚alność siostry Weroniki byÅ‚a pozytywna, staraÅ‚a siÄ™ pomagać tym dzieciom.DokonywaÅ‚a wynarodowienia, odzieraÅ‚a dzieci z tradycji, kultury, wiary żydowskiej, a jednoczeÅ›nie dawaÅ‚a im życie.Nie ograniczaÅ‚a siÄ™ jedynie do modlitw, potrafiÅ‚a w tych trudnych czasach przezwyciężyć niechęć do Å»ydów, ratujÄ…c żydowskie dzieci.Ci bohaterowie to zwyczajni ludzie, to, co robiÄ… wynika z przyzwoitoÅ›ci, wojna wyzwala w nich dodatkowe siÅ‚y.Wojna doÅ›wiadczajÄ…c tych ludzi wyzwala w nich to, co najlepsze.lKtórych polskich poetów współczesnych cenisz najbardziej? Które ich wiersze byÅ‚y dla ciebie prawdziwymi „przygodami czÅ‚owieka myÅ›lÄ…cego”? (Herbert- „PrzesÅ‚anie pana Cogito”,.)lZbigniew Herbert w „Panu Cogito” powoÅ‚uje do istnienia bohatera lirycznego, który towarzyszyć bÄ™dzie jego twórczoÅ›ci i na trwaÅ‚e wpisze siÄ™ w Å›wiadomość kulturowÄ… Polaka.Postać pana Cogito wyrasta z wielkiej idei Å›wiata Å›ródziemnomorskiego, która widziaÅ‚a w czÅ‚owieku osobÄ™, istotÄ™ rozumnÄ…, myÅ›lÄ…cÄ…, podmiot wszelkiego dziaÅ‚ania.Pan Cogito swoim myÅ›leniem próbuje odnaleźć wÅ‚asne miejsce w niepojÄ™tej dla niego rzeczywistoÅ›ci i w ten sposób ocalić jego integralność, niepowtarzalność.Ocalić siebie osobÄ™, siebie czÅ‚owieka.(patrz pytanie 48)39.“Ocalonych” próby wyjÅ›cia z moralnego chaosu - twórczośćTadeusza Różewicza.T.Różewicz ur.siÄ™ w 1921 r., jest wiÄ™c z pokolenia Kolumbów.Wojna wycisnęła trwaÅ‚e piÄ™tno na twórczoÅ›ci poety.W pierwszych tomach poezji: “Niepokój” i “Czerwona rÄ™kawiczka” poeta wyraża niepokój o to, czy po takiej katastrofie, jakÄ… byÅ‚a wojna, czÅ‚owiek potrafi siÄ™ odnaleźć i normalnie żyć.W wierszu “Ocalony” widzimy jak bardzo doÅ›wiadczyÅ‚ ludzi ocalonych czas wojny.Czasy, które przeżyli, zdeterminowaÅ‚y ich, w walce o byt zachowywali siÄ™ jak zwierzÄ™ta.Teraz wiedzÄ…, że czÅ‚owiek to ciaÅ‚o, które zabija i które może być zabite.DoÅ›wiadczenia wojny dokonaÅ‚y spustoszenia, bo Å›mierć straciÅ‚a swoje wartoÅ›ci.Przez jej mnogość czÅ‚owiek w tym czasie byÅ‚ jednoczeÅ›nie katem i ofiarÄ….DoÅ›wiadczenia wojny odebraÅ‚y mu możliwość komunikowania siÄ™ ze Å›wiatem, który tak jak on, jest rozbity, zdegenerowany.Zatarta zostaÅ‚a granica miÄ™dzy dobrem a zÅ‚em.P.liryczny w tym wierszu jest zagubiony, szuka nauczyciela, mistrza.MajÄ…c Å›wiadomość dezintegracji w sobie i Å›wiecie odczuwa potrzebÄ™ integracji, Å‚adu i harmonii.Jednak nie wierzy on w możliwość osiÄ…gniÄ™cia Å‚adu w Å›wiecie i sobie.O podobnej wymowie jest wiersz „Lament”.P.liryczny, 20-letni mężczyzna, mówi, iż wojna zdeterminowaÅ‚a go, narzuciÅ‚a mu rolÄ™ mordercy a odebraÅ‚a niewinność i mÅ‚odość.Wojna uczyniÅ‚a go katem i jednoczeÅ›nie ofiarÄ….ZatraciÅ‚ poczucie odrÄ™bnoÅ›ci miedzy dobrem a zÅ‚em, nie potrafi dostrzegać piÄ™kna natury.UtraciÅ‚ wiarÄ™ w bezwzglÄ™dny szacunek drugiego czÅ‚owieka, przestaÅ‚ wierzyć w autorytety heroicznych bohaterów.P.liryczny utraciÅ‚ wiarÄ™ w Boga, w zaÅ‚ożenia wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej.Kultura i religia byÅ‚y zbyt kruche by uratować jego czÅ‚owieczeÅ„stwo.P.liryczny nie odnalazÅ‚ żadnych wartoÅ›ci, oskarża siebie, ma Å›wiadomość rozpadu, nie widzi dla siebie przyszÅ‚oÅ›ci.Jak wielkie piÄ™tno odcisnęła wojna na ludziach widzimy w wierszu „Zostawcie nas”.By nie doÅ›wiadczać wojny woleliby oni nie być ludźmi, lecz kamieniem czy roÅ›linÄ….ChcÄ… by ludzie, którzy nie żyli w czasach wojny, nie drÄ™czyli ich pytaniami.Wojna jest dla nich skazÄ…, czymÅ› strasznym.Wnukowie nigdy nie bÄ™dÄ… potrafili zrozumieć swoich dziadów, czas nie zatrze ran.40.Dramaty uwikÅ‚aÅ„ czÅ‚owieka w swój czas historyczny.- „Kartoteka” Tadeusza RóżewiczaTadeusz Różewicz jest poeta i dramaturgiem.Jego debiut dramatyczny stanowi „Kartoteka” - utwór z 1954r.Bohater dramatu to czÅ‚owiek zagubiony we współczesnym Å›wiecie.Po zakoÅ„czeniu wojny w Polsce zapanowaÅ‚y drugie po hitlerowskich rzÄ…dy totalitarne - czasy stalinowskie.OdznaczaÅ‚y siÄ™ terrorem i represjami wobec tych, którzy nie chcieli siÄ™ poddać bezwzglÄ™dnemu zniewoleniu.Po październiku 1956r (Chruszczew na XX Zjeździe KPZR potÄ™piÅ‚ stalinizm; w Polsce do wÅ‚adzy wróciÅ‚ GomuÅ‚ka) nastÄ…piÅ‚a tzw
[ Pobierz całość w formacie PDF ]