[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Może tylko spowodować poddanie kon-troli sądowej rozstrzygnięć tych organów z punktu widzenia wykony-wania przez bank programu naprawczego.Nie sposób zgodzić się z twierdzeniem, że kurator jest tzw.orga-nem pomocniczym KNB [inaczej np.T.Narożny, Prawo bankowe,s.233].W każdym razie pogląd taki nie odnosi się do tzw.kuratorówinstytucjonalnych (np.BFG; por.pkt 2).Obserwowana praktyka takżenie wydaje się ewoluować w tym kierunku.Kurator zachowuje pozycjęautonomiczną wobec banku i w stosunku do KNB.Wyposażono gow spory zakres uprawnień nadzorczych, które mógłby wykonywaćw sposób samodzielny [samodzielność co do samej koncepcji wyko-nywania funkcji kuratora i korzystania z przyznanych mu szczególnychuprawnień; por.M.Bączyk, Zarys prawa bankowego., s.166].2.Ustanowienie kuratora.Kuratora bankowego ustanawia KNB poakceptacji programu naprawczego (zob.uwagi do art.142).Ustanowie-nie kuratora jest w zasadzie uprawnieniem (ustanowienie fakultatyw-623Art.144 Prawo bankowene).Komisja Nadzoru Bankowego ustanawia Bankowy Fundusz Gwa-rancyjny kuratorem banku objętego akcją pomocową tego Funduszu,określoną w art.4 ust.l i la ustawy o BFG (ustanowienie obligatoryj-ne, ale na wniosek BFG); [podobnie też M.Grzybowski, M.Safjan (w:)Komentarz do ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, s.104].Sposób ustanowienia kuratora nie ma znaczenia dla zakresu jegouprawnień ustawowych.BFG mógłby być ustanowiony kuratorem tak-że wówczas, gdyby nie udzielił zagrożonemu bankowi pomocy finan-sowej przewidzianej w ustawie o BFG (ustanowienie fakultatywne).Fundusz uzyskiwałby uprawnienie do wynagrodzenia (art.144 ust.8),ponieważ nie miałaby wówczas zastosowania zasada wyrażona w art.20aust.2 ustawy o BFG.3.Decyzja KNB o ustanowieniu kuratora.Ustanowienie kuratorabankowego następuje w decyzji KNB (art.144 ust.5 w zw.art.11 ust.1).Konieczność powołania kuratora zależy od oceny KNB (względy nad-zoru nad wykonaniem programu naprawczego przez bank).W literatu-rze zgłoszono jednak postulat ustawowego określenia przesłanek usta-nowienia kuratora [tak np.L.Góral (w:) Prawo bankowe.Komentarz(red.) E.Fojcik-Mastalska, s.304].Wprawdzie nie określono wprosttreści decyzji KNB o ustanowieniu kuratora, ale biorąc pod uwagę treśćart.144, należy stwierdzić, że decyzja ta powinna zawierać następująceelementy:lpostanowienie o ustanowieniu kuratora z podaniem podstawyprawnej ustanowienia;llokreślenie banku objętego kuratelą;llokreślenie kuratora (osoba fizyczna, osoba prawna);llczas ustanowienia kuratora (np.na okres wykonywania przezbank programu naprawczego);llokreślenie wynagrodzenia kuratora;llinne elementy (np.sposób składania przez kuratora sprawozdańz art.144 ust.7; współpraca z KNB).lDecyzja KNB nie musiałaby określać kompetencji kuratora, ponie-waż wynikają one ex lege (art.144 ust.2-4).Niedopuszczalne byłobytakże ograniczanie zakresu tych kompetencji.Może być sprawą otwartąkwestia wskazania obligatoryjnych i fakultatywnych elementów decyzjiKNB.Jak się wydaje, przynajmniej pięć pierwszych składników nale-624Postępowanie naprawcze, likwidacja i upadłość banku Art.144żałoby zaliczyć do elementów obligatoryjnych, ponieważ dotyczą onebezpośrednio relacji: kurator - bank objęty kuratelą.Pozostałe ele-menty mogłyby znaleźć się w innych dokumentach niż decyzja KNB.Obligatoryjne składniki decyzji wyznaczają jednocześnie możliwyzakres jej zaskarżenia.Natychmiastowa wykonalność decyzji o ustanowieniu kuratoradotyczy ustanowienia w trybie ogólnym (fakultatywnie) i szczególnym(obligatoryjnie; por.pkt 2).Natychmiastową wykonalność łączyć za-pewne należałoby z datą doręczenia jej treści bankowi (art.144 ust.5),aczkolwiek można być też bronić zdania, że decyduje tu data wydaniadecyzji (zagadnienie istotne z punktu widzenia ewentualnej legitymacjikuratora do skorzystania z uprawnień z art.144 ust.2-4)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]