[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rodząca się z chrztu wiara powoduje wyjście z izolacji własnego "ja" i wejście w komunię z Jezusem,a także z tymi, którzy są cząstką Jego Mistycznego Ciała.Miejscem twojej wiary staje się Kościół.Twojawiara jest cząstką wiary Kościoła, poza którym nie miałaby szans rozwoju.W myśl orzeczeń Soboru Mistyczne Ciało Chrystusa jest budowane przez sakramenty inicjacjichrześcijańskiej.Przez chrzest jesteśmy w nie włączani, a następnie umacniani przez bierzmowaniei Eucharystię.Dostrzeżenie jednak naszej przynależności do Mistycznego Ciała Jezusa i życie tąprzynależnością niemożliwe jest bez żywej wiary.Bardzo często ludzie otaczający osobę przyjmującą chrzest są jakby niewidomi, patrzą, a nie widzą ani nierozumieją.Nieświadomi, że dokonuje się wydarzenie niezwykłe i dla nas niewyobrażalne, zainteresowani sąbardziej zachowaniem się dziecka, tym czy płacze, czy jest spokojne.Gdyby mieli wiarę, doznaliby szoku,bo zrozumieliby, jak wielkie wydarzenie dokonuje się w momencie, gdy na głowę przyjmującego chrzestspływa woda i wypowiadane są słowa: "ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Zwiętego".Tylkożywa wiara umożliwia przebicie się poprzez bardzo proste znaki sakramentalne ku tej niepojętejrzeczywistości, jaka się wówczas dokonuje.Brak wiary może prowadzić do magicznego pojmowaniasprawczości sakramentu chrztu albo do pojmowania go w sensie czysto zewnętrznej czynności kościelnej.Twojej osobistej wiary, której zródłem jest chrzest, nie możesz budować i pogłębiać jedynie poprzezprywatny dialog z Jezusem, bo wiara ma wymiar komunii i również w tym wymiarze ma ona rodzić sięi rozwijać.Sakrament chrztu to bardzo ważne wydarzenie dla całej parafii.Najbliższa wspólnota wierzącychwinna towarzyszyć przyjmującemu ten pierwszy sakrament Kościoła swoją modlitwą i postawą wiary.Przezten sakrament bowiem Bóg obdarowuje niezwykłymi łaskami nie tylko nowo ochrzczonego, ale równieżprzyjmującą go wspólnotę - otrzymuje ona nowego, uświęconego członka wspólnoty.Ważne jest więc,byśmy wszyscy przyjmowali ten wielki dar Boga w duchu głębokiej wiary i wdzięczności.Przez sakrament chrztu wchodzisz w świętych obcowanie.Aaska Chrystusa jak olbrzymia rzeka życiaprzenika wszystkich należących do Jego Mistycznego Ciała.We wszystkich działa ten sam Duch Zwięty.Każdy z nas otrzymuje Jego łaski nie tylko dla siebie, ale i dla innych; szerzy je słowem, myślą, dziełemmiłości.Wzrost w łasce poprzez większą wierność Bogu intensyfikuje nasze swoiste promieniowanie nainnych, i to nie tylko poprzez słowo mówione czy pisane, przez dawanie dobrego przykładu, ale równieżniezależnie od bezpośrednich działań i fizycznej odległości.Modlitwa innych należy także do ciebie - powieRomano Guardini - podobnie jak ich działanie, ich wzrost duchowy, czystość serca.Czy zastanawiałeś siękiedy nad wspólnotą cierpienia, nad tym, że łaski płynące z czyjegoś cierpienia przechodzą na innych?Jeżeli łącząc się z cierpieniami Chrystusa ofiarujesz swe bolesne doświadczenia Bogu za innych,wówczas stają się one dla nich żywą, dobroczynną, odkupieńczą mocą.Ponad wszelkimi przeszkodamii odległościami niesiesz pomoc tam, gdzie nic innego pomóc nie może (zob.R.Guardini, Il senso dellaChiesa).Nikt nie jest samotną wyspą.Jako Mistyczne Ciało Chrystusa stanowimy swoisty system naczyńpołączonych.Każde twoje dobro, jak i każde zło ma wymiar społeczny, wywołuje swoiste nadprzyrodzoneciśnienie oddolne dobra lub zła na innych.Modlitwa widziana w świetle wiary sytuuje się w ramach systemunaczyń połączonych.Jako taka nigdy nie jest modlitwą samotną.Jako członek mistycznego organizmuKościoła przez swoją modlitwę wiary ubogacasz go lub zubożasz.Stanowi to o eklezjalnym wymiarzemodlitwy i określa twoją odpowiedzialność za Kościół, za innych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]