[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W naszych dalszych rozważaniach systemwartoÅ›ci reprezentowany przez badacza1 Por.J.Giedymin O teoretycznym sensie tzw.terminów i zdaÅ„obserwacyjnych, w: Teoria i doÅ›wiad-enie.Warszawa 1966, s.91-110.277interesuje nas na tyle, na ile jest zródÅ‚em powstawania dyrektyw, któremożna by nazwać dyrektywami oceniajÄ…cymi.Warto wyróżnić jeszcze pojÄ™cie informacji pozazródÅ‚owych.OznaczaÅ‚yby onewszelkie informacje wydobyte z zasobu posiadanej przez historyka wiedzypozazródÅ‚owej.PojÄ™cie informacji pozazródÅ‚owej może być, rzecz jasna,scharakteryzowane analogicznie jak pojÄ™cie wiedzy pozazródÅ‚owej.Oznaczato rozróżnienie informacji pozazródÅ‚owych w sensie ogólnym (potencjalnymi efektywnym) oraz w sensie relatywnym (potencjalnym i absolutnym).TakwiÄ™c:(1) Potencjalnymi informacjami pozazródÅ‚owymi w sensie ogólnym sÄ… teinformacje, które historyk może uzyskać poza informacjami o faktachhistorycznych w ogóle lub tylko wydobytymi ze zródeÅ‚ historycznych;(2) Efektywnymi informacjami pozazródÅ‚owymi w sensie ogólnym sÄ… teinformacje, którymi historyk dysponuje (w chwili przeprowadzania badania)poza informacjami o faktach historycznych w ogóle lub tylko wydobytymi zezródeÅ‚ historycznych;(3) Potencjalnymi informacjami pozazródÅ‚owymi w sensie relatywnym sÄ…wszystkie informacje, które mogÄ… sÅ‚użyć do odpowiedzi na dane pytaniebadawcze poza informacjami o faktach historycznych w ogóle lub wydobytymize zródeÅ‚ informacjami o faktach historycznych;(4) Efektywnymi informacjami pozazródÅ‚owymi w sensie relatywnym sÄ…posiadane przez historyka informacje, mogÄ…ce sÅ‚użyć do odpowiedzi na danepytanie badawcze poza informacjami o faktach historycznych w ogóle lubwydobytymi ze zródeÅ‚ informacjami o faktach historycznych.Dla analizy procesu badawczego historyka najbardziej wygodne jestposÅ‚ugiwanie siÄ™ zwężonym pojÄ™ciem informacji pozazródÅ‚owych.Chodzi tu oefektywne informacje pozazródÅ‚owe w sensie relatywnym z wyÅ‚Ä…czeniemdyrektyw oceniajÄ…cych.3.yRÓDAA WIEDZY POZAyRÓDAOWEJJest oczywiÅ›cie tylko jedno ogólne zródÅ‚o wiedzy pozazródÅ‚owej, o którymjuż mó wiliÅ›my obserwacja rzeczywistoÅ›ci.Dla potrzeb rozważaÅ„metodologicznych potrze bna wydaje siÄ™ jednak dalsza analiza tegojedynego zródÅ‚a.Otóż owej obserwacji rzeczywistoÅ›ci (w rozumieniu poznawania w ogóle ibadani; naukowego rzeczywistoÅ›ci) nie dokonuje historyk sam.DokonujÄ…oraz dokonywali teg9@>\\\5&B>>G^AL;B>.540B.5*\&>\B;5?\0., E^B>.B>B%5^D; 9H>B iVa ovvegospotkania uników.StopieÅ„ Mpotet^cznoÅ›cA, wc\todzÄ…cNc\i VÅ‚ AB5,0!7.^!' \ p^, ^ "!c ^ ou ^ ^%oYx c^to ^ o ^^.#,C dostatecznie już oparte o wyniki badan szczegółowych(, ZZ j£v latfTÄ… rZeCZyW1ZCie +5&BA0, 0 nie^~/'O33,WC,7^'szczeblu ogólnoÅ›ci na gruncie nauk spoÅ‚ecznychi wszystkim teoria materializmu historycznego.Zobacz-*nZZ*«*srAatwo dostrzec jak dużą rolÄ™ w schemacie tym odgrywajÄ… teorie o wysokimszczeblu ogólnoÅ›ci skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na nie twierdzeÅ„.Można przewidzieć,że proces integracji nauki wykorzystywać bÄ™dzie istniejÄ…ce lub wyÅ‚aniaćnowe teorie Å‚Ä…czÄ…ce punkty widzenia różnych nauk.Teorie te bowiemstanowiÄ… niezbÄ™dnÄ… platformÄ™ integracyjnÄ… spotykania siÄ™ wyników badaÅ„różnych dyscyplin.BrzmiÄ…ce metaforycznie przyrównanie danej nauki czyteorii do platformy integracji oznacza, że z teorii tej lub naukiwypÅ‚ywajÄ… takie dyrektywy metodologiczne, które nadajÄ… odpowiednikierunek badaniom szczegółowym, uÅ‚atwiajÄ…c zestrÄ…janie różnorodnychwiadomoÅ›ci, potwierdzajÄ…cych lub w ostatecznym rachunku modyfikujÄ…cychczy nawet obalajÄ…cych teorie stanowiÄ…ce punkt wyjÅ›cia badania.Im teoriata lub ewentualnie caÅ‚a nauka jest wszechstronniejsza, a jednoczeÅ›niesformuÅ‚owana na odpowiednio wysokim szczeblu uogólnienia, tymrozleglejszÄ… stanowi platformÄ™ dla owego spotkania wyników.StopieÅ„hipotetycznoÅ›ci, wchodzÄ…cych w grÄ™ może być różny; oczywiÅ›cie lepiej, gdynie jest on zbyt wysoki.Chodzi wiÄ™c o wybór takich teorii, które byÅ‚ybydostatecznie już oparte o wyniki badaÅ„ szczegółowych, a jednoczeÅ›nie takskonstruowane, by przez reprezentowanie odpowiedniego spojrzenia naprzedmiot badania naukowego mogÅ‚y być platformÄ… rzeczywiÅ›cie integrujÄ…cÄ…,a nie tylko formalnÄ…, dla zespolenia wysiÅ‚ków możliwie jak najwiÄ™kszejliczby nauk i dla lepszego poznania wiÄ™kszego czy mniejszego obszarurzeczywistoÅ›ci.SpoÅ›ród teorii o najwyższym szczeblu ogólnoÅ›ci na gruncie naukspoÅ‚ecznych takie warunki speÅ‚nia przede wszystkim teoria materializmuhistorycznego.Zobaczymy to wyrazniej przy omawianiu poszczególnych pojęćzwiÄ…zanych z ujÄ™ciem dziejów.6XVII.FUNKCJE WIEDZY yRÓDAOWEJ I POZAyRÓDAOWEJ1.ANALIZA POSTPOWANIA HISTORYKA Z PUNKTU WIDZENIA ROLI WIEDZY yRÓDAOWEJI POZAyRÓDAOWEJZ poprzedniego rozdziaÅ‚u wyraznie wynika stosunkowo duża rola wiedzypozazród-lowej w postÄ™powaniu badawczym historyka.Dopiero jednak niecobliższe zastanowienie siÄ™ nad poszczególnymi etapami tego postÄ™powania,przy jednoczesnym zestawianiu roli obu typów wiedzy, może dać wyobrażenieo ich rzeczywistej roli.Przestrzec jednak pragniemy już na wstÄ™pie tychwszystkich, którzy chcieliby na podstawie naszej dalszej analizywypowiadać wnioski pomniejszajÄ…ce rolÄ™ zródeÅ‚ w badaniu historycznym.yródÅ‚o pozostanie zawsze najcenniejszym dobrem historyka, bez którego niemógÅ‚by on być historykiem.Nam chodzi jednak o zerwanie z tak czÄ™stÄ… nagruncie historii fetyszyzacjÄ… zródeÅ‚ i wiedzy zródÅ‚owej fetyszyzacjÄ…,bÄ™dÄ…cÄ… w gruncie rzeczy niczym innym, jak przejawem postawydezintegrujÄ…cej w nauce i Å›wiadectwem obrony erudycjonizmu.Rzecz w tym,by nie tracÄ…c z oczu podstawowej (w pewnym sensie) wagi zródeÅ‚ dlabadania, zdawać sobie sprawÄ™ z tego, że same zródÅ‚a nie wystarczÄ…, jaknie wystarczy również sama erudycja historyczna.Chodzi o zdawanie sobiesprawy z tego, że informacje zródÅ‚owe majÄ… tym wiÄ™kszÄ… zdolność mówienia,im bardziej różnorodne pytania bÄ™dziemy im stawiali; to zaÅ› wymagawszechstronnej wiedzy.Schematycznie rolÄ™ wiedzy zródÅ‚owej i pozazródÅ‚owej można przedstawić woparciu o poniższy schemat.1 ' i ' ' r ' 'Wiedza pozazródÅ‚owa Wiedza pozazródÅ‚owaWiedza pozazródÅ‚owa Wiedza pozazródÅ‚owa' ' % i ' ' ''Wybór dziedziny badania Postawienie pytaniaUstalanie faktów historycznych WyjaÅ›nianieprzyczynowe *- Odpowiedz (nowa informacjaiWiedza zródÅ‚owa287Z wyborem dziedziny badania i postawieniem pytania wiąże siÄ™ przedewszystkim problem selekcji.Kryteria selekcji pozostajÄ… zaÅ› w Å›cisÅ‚ymzwiÄ…zku z danym systemem wartoÅ›ci (bÄ™dÄ…cym funkcjÄ… wiedzy ludzkiej).Zmiana systemu wartoÅ›ciowaÅ„ prowadzi z reguÅ‚y do zmian w przyjmowanychkryteriach selekcji, a poza tym do zmian w zakresie zaÅ‚ożeÅ„ pytania isposobu wyjaÅ›niania.W dokonywaniu wyboru dziedziny badania nie mamyjeszcze do czynienia z informacjami zródÅ‚owymi, bowiem jeszcze dorozpatrywania danego problemu nie przystÄ…piliÅ›my.Sam ów problem(pytanie) nie zostaÅ‚ jeszcze sformuÅ‚owany
[ Pobierz całość w formacie PDF ]