[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2.Rozwijać przyjazne stosunki między narodami, oparte na poszanowaniu zasadyrównouprawnienia i samostanowienia narodów oraz stosować inne odpowiednie środkidla umocnieniapowszechnego pokoju.Potwierdzając, że podstawowym obowiązkiem wszystkich Członków ONZ uwikłanych wspór międzynar.pozostaje szukanie rozwiązania tego sporu drogą pokojową,sposobami wymienionymiw rozdziale VI Karty, oraz przypominając o-siągniecla ONZ w tym względzie wpoprzednich przypadkach:stwierdzając istnienie napięcia międzynar.na niebezpieczną skalę; przypominającswoją uchwal; 290 (TV) zatytułowaną Podstawy pokoju, która stwierdza, że głównąprzyczyną trwania napięciamiędzynar.jest lekceważenie zasad Karty NZ i pragnąc wnieść dalszy wkład wosiągnięcie celów wymienionej uchwały; potwierdzając znaczenie wykonywania przezRadę Bezpieczeństwa jejpodstawowych obowiązków w zakresie utrzymania międzynar.pokoju i bezpieczeństwaoraz znaczenie obowiązku zmierzania do osiągnięcia jednomyślności ciążącego naczłonkach stałych atakże obowiązku powściągliwości w korzystaniu z prawa veta; potwierdzając, żeinicjatywa podjęcia rokowań w sprawie układów o dostarczenie sil zbrojnych,przewidzianych w art.43 KartyNZ, należy do Rady Bezp.ONZ oraz pragnąc, aby do czasu zawarcia takich układówONZ miała w swojej dyspozycji środki utrzymania międzynar.pokoju ibezpieczeństwa; świadome, żeniewykonywanie przez Radę Bezp.ONZ obowiązków w imieniu wszystkich państwczłonkowskich, zwłaszcza obowiązków, o których mowa w dwóch poprzednichustępach, nie zwalnia państwczłonkowskich od ich zobowiązań ani ONZ od jej odpowiedzialności, wynikającej zStrona 707Encyklopedia spraw międzynarodowych i ONZ (tom III) - Edmund MańczykKarty, za zachowanie międzynar.pokoju i bezpieczeństwa; uznając wszczególności, że wspomnianeniewykonywanie obowiązków nie pozbawia Zgr.Og.NZ jego praw ani nie zwalnia good jego obowiązków wynikających z Karty w kwestii zachowania międzynar.pokoju ibezpieczeństwa;uznając, że wypełnienie przez Zgr.Og.NZ jego obowiązków w tym względzie wymagamożliwości obserwacji pozwalającej na stwierdzanie faktów i u-jawnianicagresora, istnienia sitzbrojnych, których można by użyć zbiorowo oraz możliwości uchwalania w poręprzez Zgr.Og.NZ zaleceń dla członków ONZ w sprawie akcji zbiorowej, która abybyć skuteczna musi byćszybka, postanawia:W każdym przypadku, w którym wydaje się, iż zachodzi zagrożenie pokoju,naruszenie pokoju lub akt agresji, a Rada Bezp.ONZ wskutek braku jednomyślnościczłonków stałych nic wykonujeswego podstawowego obowiązku w zakresie zachowania międzynar.pokoju ibezpieczeństwa, Zgr.Og.NZ rozpatrzy niezwłocznie sprawę w celu udzieleniaczłonkom zaleceń zmierzających doprzywrócenia międzynar.pokoju i bezpieczeństwa i dotyczących środkówzbiorowych, włącznie654058 Zjedn.Rep.Arabska1028z zaleceniem w przypadku naruszenia pokoju lub aktu agresji konieczności użyciasil zbrojnych.Jeżeli Zgr.Og.NZ nie odbywa w danym czasie sesji, może zebraćsię na nadzwyczajna sesjęspecjalna w ciągu dwudziestu czterech godzin od żądania zwołania jej.Takąnadzwyczajną sesję specjalną zwołuje.się na żądanie Rady Bezpieczeństwauchwalone glosami jakichkolwieksiedmiu jej członków lub na żądanie większości członków ONZ."W opinii krajów socjalist., uchwała Zjednoczeni dla pokoju", będąca częściątzw.Planu Achesona, zrealizowanego przez następcę demokr.sekr.stanu Deana Achesona republikanina J.F.Dullesa, naruszała Kartę NZ,'ograniczając bezprawnie pełnomocnictwa Rady Bezp.ONZ, likwidującde facto obowiązek jednomyślności Wiotkich Mocarstw, ponieważ Zgromadzenieotrzymało, prawo przesądzania większością '/a głosów sprawzastrzeżonych wył.do decyzji 5 mocarstw w Radzie Bezp.Wobec opozycji państwsocjalist." wykorzystanie uchwały 377 A/V było trudne wokresie zimnej wojny, a stało się kłopotliwe dla USA w latach dekolonizacji izdominiowania Zgr.Og.NZ przez państwa Trzeciego Zwiata,.kiedy V Sesja Nadzwyczajna Zgr.Og
[ Pobierz całość w formacie PDF ]