[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ponadto w wielu kościołach luterańskich na świecił odprawiane są jeszczenieszpory, zwłaszcza w ewangelickich diakonatach, zgromadzeniach sióstr(Marienschwesternschaft w Darmstad), na konferencjach księży, w męskichdiakonatach i zgromadzeniach braterskich.Nieszpory te odprawiane sąwedług najstarszej Liturgii Godzin, a w związku z tym śpiewany jest zawszehymn Marii "Magnificat" poprzedzony antyfoną: "Chrystusa naszegoZbawiciela, wiecznego Boga, Syna Marii, uwielbiajmy na wieki".Kościółluterański w Polsce i w Czechach w swoim nowym wspólnym śpiewnikuposiada także porządek nieszporów [SE 967 (3)]Choć Kościół luterański obecnie nie zna specjalnych pieśni maryjnych (znanebyły w dawnych kancjonałach, jedną z nich napisał sam Marcin Luter), tojednak oprócz wspomnianych na początku pieśniach Lutra i w wielukolędach, także w kilku innych pieśniach kościelnych, wspomniane jest imięMarii.Jedną z nich jest stara pieśń z r.1677 z piękną śląską melodią: "Jezuprzekrasny, Królu świata jasny.Boga i Maryi Syn." [SE 799] W tekście9niemieckim jest powiedziane: "Schonster Herr Jesu, Herrscher aller Herren,Gottes und Marien Sohn." [EG 403], także amerykański Lutheran Book ofWorship 518], a więc "Boski i Marii Synu".ZakończenieNie wiem, czy zgodnie z życzeniem organizatorów Sympozjum wywiązałemsię w niniejszym referacie z nałożonych na mnie zobowiązań doprzedstawienia nauki i kultu Kościoła ewangelicko-augsburskiego, alechciałem, o ile to było możliwe, aby w tym referacie nie przemawiał referent,lecz sam reformator, ks.dr Marcin Luter, względnie księgi symboliczneKościoła Ewangelicko Luterańskiego (Augsburskiego), a nie teolodzy oróżnych poglądach.Oficjalnym bowiem wykładem nauki naszego Kościoła niesą zdania poszczególnych teologów, czy wiernych, ale właśnie księgisymboliczne (wyznaniowe), które w tym referacie doszły do głosu.Mimo, że mamy różne, ale nieraz także zbieżne poglądy na naukę i kultmaryjny, to jedno musimy stwierdzić, że nie ma ani Marii katolickiej, aniprawosławnej, ani też ewangelickiej.Ona jest chrześcijanką należącą docałego Kościoła.Dziękując za życzliwe przyjęcie tych nierazkontrowersyjnych uwag, pragnę zakończyć biblijnym słowem:Bądz pozdrowiona, łaską obdarzona,Pan z Tobą,błogosławiona Ty między niewiastami(Ak 1, 28).[Referat wygłoszony na XII Międzynarodowym Kongresie Mariologicznym.Częstochowa.Jasna Góra, dnia 20 sierpnia 1996 r.- Opublikowany: Nosicielka Ducha.Pneumatofora.Wydawnictwo KUL, Lublin 1998, s.101-111; w Kalendarzu Ewangelickim 1965 pt: "MariaPanna w świetle nauki naszego Kościoła" strony 109-116; Teologia i ambona nr 13.Wisła1997 - Ks.Jan Gross: Mariologia luterańska w księgach symbolicznych oraz w życiu i nauceKościoła Ewangelicko-Augsburskiego (Luterańskiego).Artykuł ten został przedrukowany wKalendarzu Ewangelickim - Evangelicky Kalendar 1998.Czeski Cieszyn str.44-54, orazwygłoszony na spotkaniu Polonii ewangelickiej i katolickiej w Czeskim Cieszynie w dniu 3kwietnia 2003 r.Ks.Jan Gross został delegowany przez Konsystorz na MKM w Częstochowiecelem wygłoszenia referatu na prośbę Orgnaizatorów]10
[ Pobierz całość w formacie PDF ]