[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ÿþks.Tomasz StÄ™pieÅ„Rozum przeciwko intelektowi.Uwagi o kontemplacyjnym wymiarzefilozofii.Widzenie natury rzeczy.JeÅ›li próbowalibyÅ›my wymienić najważniejsze idee, które kultura europejska przejęła odstarożytnych Greków, to bez wÄ…tpienia znalazÅ‚aby siÄ™ wÅ›ród nich przekonanie, że Å›wiat jestpoznawalny, czÅ‚owiek może go odczytać i zrozumieć.Gdyby zresztÄ… tak nie byÅ‚omusielibyÅ›my uznać Å›wiat za coÅ› absurdalnego i wewnÄ™trznie sprzecznego.W filozofiiklasycznej, która formuÅ‚uje i rozwija rozumienie czÅ‚owieka jako osoby, taki poglÄ…d jest jaknajbardziej zrozumiaÅ‚y i niejako wynika on z natury czÅ‚owieka.CzÅ‚owiek jako osoba jestotwarty na rzeczywistość.Jego wÅ‚adze poznawcze i dążeniowe sÄ… najdoskonalsze spoÅ›ródwszystkich bytów materialnych.Już samo takie stwierdzenie domaga siÄ™ istnienia czegoÅ›jakiÅ› treÅ›ci zewnÄ™trznych, które mogÅ‚yby być przez nie poznane i pózniej wybrane.Istnienie ipoznawalność Å›wiata byÅ‚y dla greków czymÅ› oczywistym.Być może byÅ‚o tak, dlatego żekultura grecka jest kulturÄ… obrazu i widzenia.Takie poÅ‚ożenie akcentu na zmysÅ‚ wzroku niesieze sobÄ… bardzo istotne konsekwencje.1Już w sÅ‚ynnej anegdocie mówiÄ…cej o pochodzeniu terminu filozofia, przekazanej namprzez Cycerona, Pitagoras miaÅ‚ scharakteryzować filozofa jako tego, który przyglÄ…da siÄ™spektaklowi Å›wiata i stara siÄ™ dociec natury rzeczy.2 Najważniejszym zadaniem filozofa jest tuoglÄ…danie Å›wiata, które wÅ‚aÅ›nie dlatego, że nie sÅ‚uży jakimÅ› doraznym celom jest najlepsze i1Por.G.Reale, Historia filozofii starożytnej, tÅ‚.E.I.ZieliÅ„ski, Lublin 1989, tom.II, s.89.2Por.Cyceron, Tusculian disputationes, V, 3,9.Pythagoram autem respondisse similem sibi videri vitamhominum et mercatum eum, qui haberetur maximo ludorum apparatu totius Graeciae celebritate; nam ut illic aliicorporibus exercitatis gloriam et nobilitatem coronae peterent, alii emendi aut vendendi quaestu et lucroducerentur, esset autem quoddam genus eorum, idque vel maxime ingenuum, qui nec plausum nec lucrumquaererent, sed visendi causa venirent studioseque perspicerent, quid ageretur et quo modo, item nos quasi inmercatus quandam celebritatem ex urbe aliqua sic in hanc vitam ex alia vita et natura profectos alios gloriaeservire, alios pecuniae, raros esse quosdam, qui ceteris omnibus pro nihilo habitis rerum naturam studioseintuerentur; hos se appellare sapientiae studio sos - id est enim philosophos - et ut illic liberalissimum essetspectare nihil sibi adquirentem, sic in vita longe omnibus studiis contemplationem rerum, cognitionemquepraestare.2jest w swej istocie kontemplacjÄ… rzeczy (contemplatio rerum).Choć anegdota ta w postaciprzekazanej nam przez Cycerona jest pózna, to jednak dobrze pokazuje to, co jak wiemy zinnych zródeÅ‚, staÅ‚o siÄ™ w szkole Pitagorejskiej.%7Å‚ycie w szkole w Krotonie, byÅ‚o rozumianejako dążenie do mÄ…droÅ›ci, poprzez oczyszczenie, a nastÄ™pnie muzykÄ™ i geometriÄ™ miaÅ‚odoprowadzić wÅ‚aÅ›nie do odkrywania tego, co jest naturÄ… Å›wiata.3 Taki ideaÅ‚ życia już wtedyzaczÄ™to nazywać, życiem kontemplacyjnym (b& oj qewrhtikÒj).Zatem tak jak zwykÅ‚yczÅ‚owiek oglÄ…da Å›wiat i widzi go, tak celem filozofa staje siÄ™ jeszcze jakieÅ› inne widzenieÅ›wiata, widzenie, które można by nazwać gÅ‚Ä™bszym.Filozof widzi wiÄ™cej, nie tylko to, comoże zobaczyć każdy, ale widzi to, czym dana rzecz jest sama w sobie.To gÅ‚Ä™bsze,filozoficzne, widzenie to wÅ‚aÅ›nie kontemplacja.Kontemplacja jest przypatrywaniem siÄ™rzeczywistoÅ›ci w sposób bardziej wnikliwy.Zauważmy jednak bardzo ważny aspekt.CaÅ‚yczas jest tu mowa o widzeniu.Tak jak zmysÅ‚ wzroku odbiera pewne informacje na poziomiefizycznym i zmysÅ‚owym, tak kontemplacja jest poznaniem, które nie polega na aktywnymwdzieraniu siÄ™ przez nasz umysÅ‚ w naturÄ™ Å›wiata, tylko na widzeniu jej.A zatem możemy tumówić jedynie o odbieraniu danych, które do nas dochodzÄ….Można chyba powiedzieć, żefilozoficzny aspekt greckiej kultury widzenia jest przejawem pewnego zaufania dorzeczywistoÅ›ci, ponieważ ona sama ze swojej natury jest taka, że dostarcza nam wszystkich osobie wszystkich informacji, które jesteÅ›my w stanie przyjąć.Intelekt wÅ‚adza kontemplujÄ…ca.Pierwsze ujÄ™cia przedstawione powyżej miaÅ‚y swojÄ… kontynuacjÄ™ w filozofii Platona.On to po raz pierwszy wykrywajÄ…c istnienie niematerialnego Å›wiata uÅ›ciÅ›liÅ‚, co znaczy wnikaćw prawdziwÄ… naturÄ™ rzeczy.Niematerialna rzeczywistość to rzeczywistość idei, czy form.Formy te sÄ… niezmienne i wieczne i, co dla nas najważniejsze, sÄ… prawdziwymi przyczynamiw rozumieniu filozoficznym.Wykrycie natury Å›wiata, to nic innego jak wykrycie jegoprawdziwych przyczyn, a idee wÅ‚aÅ›nie dlatego, że sÄ… niematerialne, mogÄ… być prawdziwymiprzyczynami materialnej rzeczywistoÅ›ci.Ponieważ sÄ… niezmienne i tożsame ze sobÄ…umożliwiajÄ… rozumienie zmiennej rzeczywistoÅ›ci.Platon wykrywszy ten niematerialny3Por.W.Jaeger, Paideia, tÅ‚.M.Plezia i H.Bednarek, Warszawa 2001, s.241.3porzÄ…dek zapyta, co w czÅ‚owieku umożliwia jego poznanie.Doprowadza to do wykryciaduszy czÅ‚owieka, która także musi mieć niematerialnÄ… naturÄ™.Z kolei tym, co w duszyumożliwia poznanie niematerialnej rzeczywistoÅ›ci jest jakiÅ› zmysÅ‚, który jest inny odzmysłów ciaÅ‚a.4 O ile w dochodzeniu do prawdy o oglÄ…daniu Å›wiata idei Platon mówi opoznaniu dianoetycznym (d¹ano& a), czyli poÅ›rednim, o tyle kiedy rozważa najwyższepoznanie mówi już o poznaniu noetycznym (
[ Pobierz całość w formacie PDF ]