[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Lecz có\ za niedorzeczność!Gdy odrzuca wasze dobrodziejstwo, bo sam mo\e zadbać o siebie, to uznajecie go za"grzesznika i przestępcę".Wasze darowizny oszukują go i mamią.Brońcie waszej własności,a będziecie silni.Jeśli natomiast zechcecie zachować mo\ność obdarowywania1 Nierozszyfrowana aluzja.Być mo\e chodziło o słowo Schwein (świnia), a nie Schwan(łabędz), więc mo\liwe, \e był to chochlik drukarski.Stirnerowi jednak mogło chodzić opróby wskrzeszenia tzw.Schwanenorden (zakonu łabędzia), podejmowane w dziewiętnastymwieku przez Fryderyka Wilhelma IV oraz Franciszka I.2 Der gestiefelte Kater (1797, Kot w butach), dramatyzowana baśń niemieckiego pisarzaromantycznego J.L.Tiecka (1773-1853).310Część druga.Jai mieć tym większe polityczne prawa, im więcej moglibyście dać na rzecz biednych (podatkina rzecz ubogich), to będzie to trwało dokładnie tak długo, jak długo pozwolą na toobdarowywani*.Niestety, kwestii własności nie da się tak ugodowo rozstrzygnąć, jak marzy się socjalistom, anawet i komunistom.Rozwiązuje się ją wyłącznie przez wojnę Wszystkich przeciwkoWszystkim.Ubodzy staną się wolni, staną się właścicielami dopiero wówczas, kiedy zbuntująsię i po-dzwigną, gdy powstaną.Nawet gdybyście obdarowali ich sowicie, oni wcią\ będąchcieli więcej; pragną bowiem jedynie, by wreszcie przestano ich obdarowywać.Mo\na by zapytać: co stanie się, gdy biedni nabiorą odwagi? Jakim sposobem ma dojść dougody? Równie dobrze mo\na by wymagać, bym uło\ył horoskop dla dziecka; łatwo da sięprzewidzieć, co zrobi niewolnik, gdy tylko zerwie kajdany.W swej pozbawionej formy i treści, bezwartościowej broszurze (Die Persónlichkeit desEigentiimers [sic!] in Bezug auf den Sozialismus und Kommunismus, itd.), Kaiser wyra\anadzieję, i\ państwo doprowadzi do równowagi majątkowej1.I znowu państwo! Pan Papa!Tak jak Koś-* W pewnej ustawie, dotyczącej ordynacji wyborczej w Irlandii, władze zaproponowały, \ebywyborcami mogli być tylko ci, którzy uiszczą pięć funtów sterlingów podatku na rzeczbiednych.Zatem ten, kto daje jałmu\nę, nabywa polityczne prawa; czy te\ staje się gdzieindziej rycerzem łabędzia.[Schwanenritter, być mo\e aluzja do Lohengrina, postacipojawiającej się w średniowiecznym romansie Wolframa von Eschenbacha, Parzi-val (1210),która ratuje Elzę, księ\niczkę Brabantu, ograbioną przez Telramunda i Ortrudę.W 1847 r.Ryszard Wagner skomponował operę Lohengrin.}1 Heinrich Wilhelm Kaiser, Die Persónlichkeit des Eigentums in Bezug auf den Sozialismusund Kommunismus im heutigen Frankreich, Brema 1843, s.63 - 64.//.Właściciel311ciół podawał się i uwa\ał za "matkę" dla swych wiernych, tak państwo ukazuje obliczetroskliwego ojca.Okazuje się, \e najściślej z zasadą mieszczańskości jest powiązana konkurencja.Jest\e onaczymś innym ni\ równość (egalite}! Czy\ równość nie jest skutkiem tej samej Rewolucji,którą przeprowadziło mieszczaństwo, klasy średnie? Skoro w państwie wolno ka\demuwspółzawodniczyć ze wszystkimi (wyjąwszy księcia, który reprezentuje samo państwo) i piąćsię w górę ich kosztem, a nawet ich zniszczyć i wyzyskać dla własnej korzyści, dziękiwiększej przedsiębiorczości przewy\szyć ich i pozbawić bogactwa, to widać wyraznie, \eprzed trybunałem państwa ka\dy jest wyłącznie "zwykłym indywiduum" i nikt nie mo\eliczyć na protekcję.A więc konkurujcie i prześcigajcie się do woli, mnie, Państwo, nicto nie obchodzi! Względem siebie jesteście równi w owym współzawodnictwie, jesteściekonkurentami - oto wasza społeczna pozycja.Lecz przede mną, Państwem, jesteście jedynie"zwykłymi indywiduami"*!* Określenia tego u\ył minister Stein, wyra\ając się o hrabim von Reisach, gdy ten z zimnąkrwią wydał go bawarskim władzom.Dla niego - jak powiedział - "tak rząd jak i Bawariaznaczą więcej ani\eli zwykłe indywiduum".Reisach, na polecenie Steina, pisał przeciwkoMont-gelasowi, a gdy potem za\ądano wydania Reisacha z powodu owej ksią\ki - Stein na toprzystał.Patrz: Politische Yorlesungen, Hinrichs, [Halle, 1843,1.1], s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]