[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest to również przepływ materiałów od dostawcy do finalnego klienta i przepływ informacji i gotówki od klienta do dostawcy.Krótszy czas cyklu oznacza, że kapitał nie jest zamrożony w postaci zapasów.Szybki obieg gotówki zależy od efektywności cyklu zaopatrzenia oraz realizacji zamówienialCykl logistyczny:lcykl zaopatrzeniowy - przesądza o nim zarządzanie przepływami materiałowymi, proces produkcyjny i zarządzanie transportem.llcykl realizacji zamówienia - składają się na niego: przyjęcie zamówienia, przekazanie informacji służbom finansowym i służbom zajmującym się sprzedażą.lEtapy ewolucji strategii czasowych:I Etap - wiąże się z odkryciem czasu jako narzędzia pozyskiwania przewagi konkurencyjnej.II Etap - kompresja czasu jest stosowana we wszystkich aspektach działania firmy.Przedsiębiorstwa stają się szczuplejsze i szybciej reagują na zmiany.III Etap - istnienie zintegrowanego łańcucha dostaw.Kompresja zintegrowanych łańcuchów dostawZintegrowany łańcuch dostaw - są to grupy kooperujących ze sobą przedsiębiorstw tworzących swoiste łańcuchy, sieci czy też pajęczyny firm.Ich celem jest optymalizacja wartości dodawanej w całym łańcuchu z korzyścią dla wszystkich jego ogniw, poprzez efektywne i zarządzanie całą siecią przedsiębiorstw.Łańcuch ten można definiować jako megaproces, w którym wyróżniamy subprocesy zawierające przepływy materiałów, informacji i gotówki.Przepływ materiałów - jest równoznaczny z dynamicznym podejściem do zarządzania zapasami.Polega to na minimalizacji zapasów w całym łańcuchu dostaw.Osiąga się ją poprzez usprawnienie zarządzania przepływem materiałów.Podejście to jest konsekwencją na cenie produktów czyli koszcie jaki ponosi finalny odbiorca.Cena jest testerem efektywności zintegrowanego łańcucha wartości.Stworzenie dobrego partnerstwa:lzaangażowania najwyższego kierownictwa,llumiejętnego wykorzystania środków i nowoczesnych technologii,llzmiany struktury organizacyjnej i kultury przedsiębiorstwa,llzaufania pomiędzy członkami łańcuch,llrozwoju zgodnie z wyznaczonymi wcześniej celami.lKorzyści uzyskiwane przez partnerów ukierunkowanych na wspólną wygraną:lskrócenie czasów dostaw,llpolepszenie wskaźnika dostaw realizowanych na czas,llmniej zakłóceń w realizacji planów,llniższy poziom zapasówllszybsze wprowadzenie zmian i ulepszeń,llstabilne, konkurencyjne ceny.l3 etapy budowy partnerstwa:lwspółpraca transakcyjna na szczeblu funkcjonalnym: składowanie, przesyłanie zamówień, dystrybucja,llintegracja procesów: realizacja zamówienia, planowanie zdolności wytwórczych,llosiągany przez przedsiębiorstwa, które kształtują procesy poprzez strategie łańcucha dostaw.Ta strategia określa cele, które muszą być zrealizowane żeby zaspokoić potrzeby klientów i sprostać wymaganiom rynkowym.Przedsiębiorstwa podejmują kooperację obejmującą wszystkie sfery działania przedsiębiorstwa.lKluczowymi obszarami współpracy jest planowanie produktów i realizacja zamówień.Cele strategii czasowej i zintegrowanego łańcucha dostaw:lniższe koszty,llwyższa jakość i większa różnorodność produktów,llwiększa elastyczność i większa wrażliwość na oczekiwania konsumentów,llkrótszy czas reakcji.lTradycyjne wyznaczniki efektywności łańcucha dostaw:lczas,lljakość,llkoszty.lNowe kryteria efektywności łańcucha dostaw:lelastyczność - szybkość z jaką system może osiągnąć optymalną strukturę kosztów,llzdolność do szybkiego reagowania,lloptymalne wykorzystanie zasobów.lPrzedsiębiorstwo najpierw musi spełnić tradycyjne wyznaczniki a potem może zrealizować nowe kryteria.W nowej koncepcji dużą rolę odgrywają kwestie bezpośrednio lub pośrednio związane z zastosowaniem strategii czasowych.Zdolność do szybkiego reagowania oraz szybkość są efektami silnej orientacji czasowej.Optymalne wykorzystanie zasobów stanowi fundament efektywnego zarządzania czasem i strategii konkurowania czasem.Kategorie i przyczyny zachodzące w zintegrowanych łańcuchach dostawKategoriaPrzyczynyDziałania nie tworzące wartości dodanejloczekiwanie na następny proces,llsekwencyjność operacji,llpoprawianie wadliwych produktów,llprocesy kontrolne,llprzerywany przypływ dokumentów i materiałów,llźle zaprojektowane procesylNiewłaściwa koordynacja zintegrowanego łańcucha dostawlniezsynchronizowany przepływ materiałów,llzły przepływ informacji,llrozbieżne cele uczestników łańcucha dostaw,llkłopoty z komunikacją wewnątrz oraz pomiędzy ogniwami łańcucha,llniewłaściwa koordynacja procesów zachodzących w łańcuchu,llograniczona kooperacja partnerów,llzłe przygotowanie pracowników,llwykorzystywanie przestarzałej technologii.lCzynności dodające wartość w łańcuchu:lpierwotne: logistyka zaopatrzenia, produkcja, logistyka dystrybucji, marketing, sprzedaż, serwis,llwspomagające: zakupy technologii, zarządzanie kapitałem ludzkim, infrastruktura przedsiębiorstwa.lSuperwartość - efekt wartości dodanej przez ogniwa łańcucha.Przepływy informacyjne - muszą być bezpośrednie, są to przepływy które wpływają na ograniczenie zapasów, skrócenie czasu zwrotu gotówki.Znaczenie ma tutaj handel elektroniczny, który dzielimy na trzy grupy:ltransfer danych informacji pomiędzy aplikacjami EDI,lltransfer danych informacji miedzy osobą a aplikacją w czasie rzeczywistym - on line,lltransfer danych i informacji pomiędzy ludźmi - e-mail.lTypy transakcji w handlu elektronicznym:lB2B - obejmuje kontakty między firmami, przeznaczony głównie dla producentów, importerów, eksporterów),llB2C - transakcje z klientami: obszarem jest cały internet,llC2C - transakcje zawierane między klientami,llC2B - sprzedaż przez jednostki indywidualne produktów i usług dla firm,llIntrabusiness - działanie wewnątrz organizacji realizowane za pomocą internetu lub extronetu,llNonbusiness - firmy wykorzystują handel elektroniczny dla zmniejszenia wydatków, zwiększenia sprawności operacyjnej i satysfakcji klientów.llll
[ Pobierz całość w formacie PDF ]